Załącznik do
Uchwały Nr VIII/41/2008
Rady
Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich
z
dnia 27 czerwca 2008 r.
I.
NAZWA
PROGRAMU
§ 1. Program pomocy de minimis dla przedsiębiorców tworzących nowe miejsca pracy na terenie Gminy Ząbkowice Ślaskie.
II. PODSTAWA PRAWNA
§ 2.1 Podstawą prawną pomocy udzielanej na zasadach określonych w programie jest:
1) ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142 poz. 1591 z późniejszymi zmianami)
2) ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity Dz.U. z 2006 r. Nr 121 poz. 844 z późn. zmianami)
2. Pomoc udzielana jest zgodnie z
warunkami określonymi w rozporządzeniu Komisji
(WE) Nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88
Traktatu do pomocy de minimis
(Dz.Urz. WE L 379/5 z 28 12.2006 r.).
III. PRZEZNACZENIE POMOCY
§ 3. Pomoc przeznaczona jest na wspieranie tworzenia nowych miejsc pracy.
IV. FORMA POMOCY
§ 4. Pomoc udziela będzie w formie zwolnienia od podatku od nieruchomości.
V. OGÓLNE ZAŁOŻENIA PROGRAMU
§ 5. 1. Pomoc, o której mowa w § 1 jest udzielana przedsiębiorcom rozpoczynającym po raz pierwszy działalność gospodarczą od dnia wejścia w życie niniejszej uchwały na terenie Gminy Ząbkowice Ślaskie lub prowadzącym działalność gospodarczą na terenie Gminy Ząbkowice Śląskie, o ile rozszerzyli swoją działalność w sposób określony uchwałą po dacie wejścia jej w życie.
2. Przedsiębiorca może uzyskać pomoc na podstawie niniejszego programu, jeżeli jej wartość brutto, łącznie z wartością innej pomocy w ramach zasady de minimis (w rozumieniu art. 2 rozporządzenia Komisji (WE) Nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz.Urz. WE L 379/5 z 28 12.2006 r.), otrzymanej przez niego w okresie 3 kolejnych lat poprzedzających dzień uzyskania planowanej pomocy, nie przekracza kwoty stanowiącej równość 200 tys. euro.
3. Całkowita wartość pomocy de minimis przyznanej jednemu podmiotowi gospodarczemu działającemu w sektorze transportu drogowego przez okres trzech lat podatkowych nie może przekroczyć 100 tys. euro.
4. Program nie przewiduje udzielania pomocy:
1) w sektorze rybołówstwa i akwakultury,
2) w dziedzinie produkcji podstawowej produktów rolnych wymienionych w załączniku I do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (Dz.Urz. UE 2002 C 325, s.33),
3) w dziedzinie przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych wymienionych w załączniku I do Traktatu w następujących przypadkach:
- kiedy wysokość ustalana jest na podstawie ceny lub ilości takich produktów zakupionych od producentów surowców lub wprowadzonych na rynek przez podmioty gospodarcze objęte pomocą,
- kiedy przyznanie pomocy zależy od faktu jej przekazania w części lub całości producentom surowców.
4) w sektorze węglowym,
5) na działalność związaną z wywozem do państw trzecich lub państw członkowskich, tzn. pomocy bezpośrednio związanej z ilością wywożonych produktów, tworzeniem i prowadzeniem sieci dystrybucyjnej lub innymi wydatkami bieżącymi związanymi z prowadzeniem działalności eksportowej:
6) uwarunkowanej pierwszeństwem użycia towarów produkcji krajowej względem towarów importowanych,
7) na nabycie pojazdów przeznaczonych do transportu drogowego przyznawanej podmiotom gospodarczym prowadzącym działalność zarobkową w zakresie drogowego transportu towarowego,
8) podmiotom gospodarczym znajdującym się w trudnej sytuacji,
§ 6. Zwolnień od podatku od nieruchomości w ramach niniejszego
programu nie stosuje się wobec przedsiębiorców:
1) prowadzących działalność handlową, zarówno detaliczną jak i hurtową,
2) zalegających z zapłatą zobowiązań wobec Gminy Ząbkowice Śląskie.
VI. CZAS TRWANIA PROGRAMU
§ 7. Ustala się okres obowiązywania programu do 31.12.2013 roku.
§ 8. Po upływie okresu obowiązywania programu przedsiębiorcy, którzy na jego podstawie nabyli prawa do zwolnień, zachowują je przez okresy wskazane w niniejszej uchwale po spełnieniu warunków w niej określonych.
VII. WARUNKI DOPUSZCZALNOŚCI POMOCY
§ 9.1. Zwolnieniem w podatku od nieruchomości objęte są nabyte po dniu wejścia w życie programu nieruchomości lub ich części (grunty, budynki, budowle) wyszczególnione we wniosku, będące własnością przedsiębiorcy , związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, na terenie których przedsiębiorca utworzy określoną liczbę nowych, stałych miejsc pracy spośród osób zameldowanych na terenie Gminy Ząbkowice Śląskie i jednocześnie zarejestrowanych jako osoby bezrobotne w Powiatowym Urzędzie Pracy w Ząbkowicach Śląskich, zobowiązując się do utrzymania wskazanego poziomu zatrudnienia przez okres korzystania ze zwolnienia na postawie uchwały.
2. Zwolnienie, o którym mowa w
ust. 1 dotyczy także podmiotów nowo powstałych, tj. rozpoczynających
działalność gospodarczą od dnia w wejście w życie niniejszej uchwały.
3. Zwolnienie przysługuje
przedsiębiorcom prowadzącym działalność gospodarczą na terenie Gminy Ząbkowice
Śląskie - od budynków lub ich części, gruntów i budowli przeznaczonych na nowo utworzoną
działalność gospodarczą lub rozszerzenie zakresu dotychczasowej działalności
gospodarczej w zakresie produkcji lub usług wskazanych w § 9 ust. 4 w części, o którą uległa zwiększeniu zajęta powierzchnia
na skutek tego rozszerzenia, jeżeli w wyniku rozpoczęcia działalności
gospodarczej lub rozszerzenia jej zakresu utworzone zostaną nowe stanowiska
pracy. Przez rozszerzenie działalności rozumie się zwiększenie powierzchni
użytkowej oraz wartości nieruchomości związanej z prowadzoną działalnością gospodarczą i
utworzenie w związku z tą zwiększoną powierzchnią dodatkowych nowych miejsc
pracy.
4. Działalność
gospodarcza w postaci usług kwalifikujących się do objęcia pomocą zgodnie z
programem wg nomenklatury przyjętej przez PKD:
1) Sekcja "I"
Działalność związana z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi:
55.10 Hotele i podobne obiekty
zakwaterowania;
55.20
Obiekty noclegowe, turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania;
55.30 Pola kempingowe
(włączając pola dla pojazdów kempingowych) i pola namiotowe;
55.90 Pozostałe zakwaterowanie;
56.10 Restauracje i inne
placówki gastronomiczne;
2) Sekcja "R"
Działalność związana z kulturą, rozrywką i rekreacją:
90.01 Działalność związana z
wystawianiem przedstawień artystycznych;
91.03 Działalność
historycznych miejsc i budynków oraz podobnych atrakcji turystycznych;
93.21 Działalność wesołych
miasteczek i parków rozrywki;
93.29
Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna;
5. Warunkiem korzystania ze
zwolnienia jest utrzymanie takiego samego poziomu zatrudnienia w przeliczeniu na
pełny etat, jaki istniał w dniu 31 grudnia tego roku, w którym zwiększono zatrudnienie przez
okres korzystania ze zwolnienia w podatku od nieruchomości na postawie uchwały.
6. Przy ustalaniu poziomu
zatrudnienia uwzględnia się tylko pracowników zatrudnionych na podstawie umowy
o pracę na pełnym etacie.
7. W przypadku utworzenia działalności w zakresie produkcji:
1) od 5 do 10 nowych
miejsc pracy - zwalnia się nieruchomość lub jej część związaną z utworzeniem
nowych miejsc pracy z podatku od nieruchomości na okres 1 roku;
2) od 11 do 20
nowych miejsc pracy - zwalnia się nieruchomość lub jej część związaną z
utworzeniem nowych miejsc pracy z podatku od nieruchomości na okres 2 lat;
3) powyżej 20
nowych miejsc pracy - zwalnia się
nieruchomość lub jej część związaną z utworzeniem nowych miejsc pracy z podatku
od nieruchomości na okres 3 lat;
8. W przypadku utworzenia
działalności w zakresie usług wskazanych w § 9 ust. 4:
1) od 1 do 5
nowych miejsc pracy - zwalnia się nieruchomość lub jej część związaną z
utworzeniem nowych miejsc pracy z podatku od nieruchomości na okres 1 roku;
2) od 6 do 10 nowych miejsc pracy - zwalnia się nieruchomość lub jej część związaną z utworzeniem nowych miejsc pracy z podatku od nieruchomości na okres 2 lat;
3) powyżej 10
nowych miejsc pracy - zwalnia się
nieruchomość lub jej część związaną z utworzeniem nowych miejsc pracy z podatku
od nieruchomości na okres 3 lat;
9. Przy ustalaniu liczby zatrudnionych na nowoutworzonych miejscach pracy bierze się pod uwagę wyłącznie osoby wymienione w ust. 1.
10. Wzrost zatrudnienia, o którym mowa nie może wynikać z przekształcenia formy prawnej ani łączenia się, przejęcia lub podziału przedsiębiorstwa.
11. Zatrudnienie pracownika na umowę zlecenie nie jest utworzeniem nowego miejsca pracy. Za utworzenie nowego miejsca nie uznaje się zamiany dotychczasowej umowy zlecenia lub umowy o dzieło na umowę o pracę.
12. W przypadku kolejnego
rozszerzenia działalności w rozumieniu § 9 ust.3 nawet w trakcie korzystania ze
zwolnienia przyznanego na podstawie niniejszej uchwały przedsiębiorca na
wniosek może uzyskać nowe zwolnienie do kolejno nabytej nieruchomości przy zachowaniu
zasad określonych w uchwale.
§ 10.1 Warunkiem uzyskania pomocy jest złożenie wniosku o udzielenie
pomocy de minimis w terminie do 15
stycznia roku następującego po roku, w którym spełnione zostały warunki do
udzielenia zwolnienia /wzór wniosku stanowi załącznik Nr 1
2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1 przedsiębiorca zobowiązany jest dołączyć:
1) tytuł prawny do nieruchomości, w odniesieniu do której podatnik ubiega się o zastosowanie zwolnienia;
2) wypis z właściwego rejestru lub decyzję o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej ;
3) oświadczenie
o stanie zatrudnienia u przedsiębiorcy na druku stanowiącym załącznik Nr 2 wraz z :
-
uwierzytelnioną kopią deklaracji DRA wraz z raportem RCA za miesiąc grudzień roku,
w którym zwiększono zatrudnienie,
- imienną listę nowo zatrudnionych pracowników z adresami ich stałego lub czasowego zameldowania,
- kserokopie umów o pracę,
3. Deklarację utrzymania nowo
utworzonych miejsc pracy przez okres korzystania
ze zwolnienia w podatku od nieruchomości na postawie uchwały, na druku stanowiącym załącznik
Nr 3 ;
4. Zaświadczenia z Powiatowego Urzędu Pracy, potwierdzające że nowo zatrudniony pracownik zarejestrowany był jako osoba bezrobotna w Powiatowym Urzędzie Pracy w Ząbkowicach Śląskich;
5. Oświadczenie, że wzrost zatrudnienia nie wynika z przekształcenia formy prawnej ani łączenia się, przejęcia lub podziału przedsiębiorstwa;
6.Wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis wydanych przedsiębiorcy przez organy udzielające pomocy w okresie bieżącego roku podatkowego (do dnia udzielenia pomocy w ramach niniejszego programu), w którym występuje o pomoc oraz dwóch poprzedzających go latach podatkowych;
7. Informacji o wielkości
otrzymanej pomocy de minimis w
różnych formach w okresie 3 kolejnych lat poprzedzających dzień złożenia
wniosku o pomoc, /wzór informacji stanowi załącznik Nr 4/;
8. Oświadczenie przedsiębiorcy o
tym, że nie znajduje się w trudnej sytuacji ekonomicznej tj. nie spełnia
kryteriów określonych w pkt 9-11 Komunikatu Wytycznych Komisji w sprawach
wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji
zagrożonych przedsiębiorstw (Dz.U. UE C 244 z 1.10.2004 r.) /wzór oświadczenia
stanowi załącznik Nr 5/
9. Formularz z informacją o otrzymanej pomocy
publicznej dotyczącej tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą
w związku z realizacją których udzielana jest pomoc de minimis albo informację
o nieotrzymaniu pomocy publicznej /formularz stanowi załącznik Nr 6/;
10. Oświadczenie przedsiębiorcy,
że nie ciąży na nim obowiązek zwrotu pomocy wynikający z decyzji Komisji
Europejskiej uznającej pomoc za niezgodną z prawem oraz ze wspólnym rynkiem w
rozumieniu art.87 TWE;
11. Po otrzymaniu od Burmistrza
Ząbkowic Śląskich potwierdzenia o spełnieniu warunków do uzyskania pomocy
publicznej beneficjent składa :
1) korektę
informacji w sprawie podatku od nieruchomości IN-1 oraz załączniki ZN-1/A dane o nieruchomościach, ZN-1/B
dane o zwolnieniach podatkowych w podatku od nieruchomości - w
przypadku, gdy przedsiębiorca jest osobą fizyczną;
2) korektę deklaracji na podatek od nieruchomości DN-1 oraz załączniki
ZN-1/A dane o nieruchomościach, ZN-1/B dane o zwolnieniach podatkowych w
podatku od nieruchomości - w przypadku, gdy przedsiębiorca jest osobą prawną
lub spółka niemająca osobowości prawnej ;
VIII. PROCEDURA DOTRZYMANIA WARUNKÓW UDZIELONEJ POMOCY
§ 11. Przedsiębiorca zobowiązany jest do składania w Urzędzie Miejskim w Ząbkowicach Śląskich w terminie do 15 stycznia roku podatkowego, przez okres trwania zwolnienia na podstawie uchwały :
1) pisemnego
oświadczenia o utrzymaniu nowo utworzonych i obsadzonych stanowisk pracy oraz
deklaracji DRA wraz z raportem RCA z ostatnich 12 miesięcy poprzedzających
dzień złożenia oświadczenia
2) wszystkich zaświadczeń dotyczących pomocy de minimis
§ 12.1. Na podstawie informacji otrzymanych od przedsiębiorcy organ udzielający pomocy dokonuje oceny udzielonej pomocy ze szczególnym uwzględnieniem przekroczenia dopuszczalnej wielkości pomocy.
2. Zwolnienie przysługuje od dnia
1 stycznia roku następującego po roku, w którym podatnik zwiększył
zatrudnienie.
3. Jeżeli w wyniku zwolnienia przedsiębiorcy w podatku od nieruchomości w trybie niniejszego programu, nastąpiłoby przekroczenie dopuszczalnej wielkości pomocy de minimis, zwolnienie od podatku od nieruchomości na dany rok podatkowy nie może być udzielone.
4. Przedsiębiorca jest zobowiązany powiadomić pisemnie organ udzielający pomocy o utracie warunków zwolnienia, lub zmianie mającej wpływ na wielkość udzielanej pomocy najpóźniej w terminie 14 dni od daty powstania okoliczności powodujących utratę lub zmianę.
5. W przypadku utraty prawa do zwolnienia w podatku od nieruchomości przedsiębiorca jest zobowiązany do zwrotu otrzymanej pomocy poprzez zapłatę podatku od nieruchomości zgodnie z procedurą określoną w przepisach ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz.60 z późn. zm. )
6. Gdy nastąpi zmniejszenie liczby pracowników nowozatrudnionych w
ramach zwolnienia, obowiązek zwrotu nie powstaje pod warunkiem, że beneficjent
:
1) w terminie
14 dni od wystąpienia tych okoliczności powiadomi Burmistrza Ząbkowic Śląskich
o zmniejszeniu stanu zatrudnienia ;
2) w terminie
30 dni od wystąpienia tych okoliczności uzupełni stan zatrudnienia do poziomu
będącego podstawą do ustalenia wielkości zwolnienia.
7. Przedsiębiorca korzystający z pomocy jest
zobowiązany do przedłożenia w żądanym terminie, na wniosek organu udzielającego
pomocy, dodatkowych informacji niezbędnych dla nadzorowania i monitorowania
udzielonej pomocy.
8. Organ podatkowy ma prawo do
przeprowadzenia kontroli w zakresie przestrzegania przez beneficjentów pomocy
warunków udzielenia zwolnienia w podatku od nieruchomości i obowiązków
zawartych w programie, w tym także sprawdzania zgodności ze stanem faktycznym
dokumentów informacji składanych przez przedsiębiorców.
9. Beneficjent pomocy zobowiązany jest przechowywać dokumenty z nią związane przez okres, co najmniej 5 lat od dnia jej udzielenia.
§ 13. Zwolnienie, o którym mowa w niniejszej uchwalę może być przyznane najwyżej jeden raz w odniesieniu do danej nieruchomości i nie podlega w czasie jego trwania wydłużeniu, nawet w przypadku wzrostu zatrudnienia w czasie trwania przedmiotowego zwolnienia.
§14. Nieruchomość będąca przedmiotem zwolnienia w podatku od nieruchomości, w przypadku jej zbycia, nie może powtórnie korzystać ze zwolnienia przed upływem 3 lat od zakończenia poprzedniego zwolnienia.
IX. BENEFICJENCI POMOCY
§15. Beneficjentami pomocy są przedsiębiorcy będący podatnikami podatku od nieruchomości, zgodnie z ustawą z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych /Dz.U. z 2006 r. Nr 121 poz. 844 z późn. zm./ podejmujący działalność gospodarczą na terenie Gminy Ząbkowice Ślaskie a także przedsiębiorcy rozszerzający prowadzoną działalność gospodarczą na terenie Gminy Ząbkowice Śląskie i spełniający warunki określone w niniejszym programie.
X. ORGANY UDZIELAJĄCE POMOCY
§ 16. Organem udzielającym pomocy jest Burmistrz Ząbkowic Śląskich jako organ podatkowy.
XI. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§.17. Program obejmuje swym działaniem teren Gminy Ząbkowice Śląskie.