REGULAMIN
ORGANIZACYJNY URZĘDU MIEJSKIEGO
W ZĄBKOWICACH ŚLĄSKICH
ZAWARTOŚĆ REGULAMINU.
Rozdział
I. Postanowienia ogólne.
Rozdział
II. Zadania Urzędu.
Rozdział
III. Organizacja Urzędu.
Rozdział
IV. Zasady funkcjonowania Urzędu.
Rozdział
V. Zakres działania, uprawnienia i
odpowiedzialność kierownictwa
Urzędu.
Rozdział VI. Akty
prawne Burmistrza.
Rozdział
VII.Zasady ogólne podpisywania dokumentów i korespondencji w
Urzędzie.
Rozdział
VIII.Przyjmowanie i załatwianie skarg i wniosków.
Rozdział
IX. Organizacja działalności kontrolnej.
Rozdział
X. Zasady udzielania informacji dziennikarzom.
Rozdział
XI. Postanowienia końcowe.
Wykaz
załączników do regulaminu.
Załącznik nr 1 – zakresy działania komórek organizacyjnych i
stanowisk w Urzędzie.
Załącznik nr 2 – wykaz zastępstw kierowników.
Załącznik nr 3 – schemat organizacyjny Urzędu.
Załącznik nr 4 - wykaz
gminnych jednostek organizacyjnych.
Rozdział I
Postanowienia
ogólne
§ 1
Regulamin
Organizacyjny Urzędu Miejskiego w Ząbkowicach Śląskich określa:
1. zadania,
2. wewnętrzną strukturę,
3. zasady funkcjonowania,
4. zakresy
działania Burmistrza, Zastępcy Burmistrza, Sekretarza Gminy
i Skarbnika Gminy,
5. zakresy działania komórek organizacyjnych i
stanowisk samodzielnych – załącznik nr 1 do regulaminu,
6. wykaz zastępstw kierowników – załącznik nr 2
7. schemat organizacyjny - załącznik nr 3 do regulaminu,
8. wykaz gminnych
jednostek organizacyjnych – załącznik nr 4 do regulaminu.
§ 2
Ilekroć
w regulaminie organizacyjnym jest mowa o:
1. Radzie - należy przez to rozumieć Radę Miejską w
Ząbkowicach
Śląskich,
2. Przewodniczącym – należy przez to rozumieć
Przewodniczącego Rady
Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich,
3. Komisjach Rady – należy przez to rozumieć komisje
Rady Miejskiej w
Ząbkowicach Śląskich,
4. Urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Miejski w Ząbkowicach
Śląskich,
5. Gminie, – należy przez to
rozumieć Miasto i Gmina Ząbkowice Śląskie,
6. Burmistrzu - należy przez to rozumieć Burmistrza Ząbkowic
Śląskich,
7. Zastępcach Burmistrza - należy przez to rozumieć
Zastępca Burmistrza pierwszy, Zastępca Burmistrza drugi
8. Sekretarzu - należy przez to rozumieć Sekretarza Gminy,
9. Skarbniku - należy przez to rozumieć Skarbnika Gminy
– Głównego Księgowego
Budżetu,
10. Kierownictwie
Urzędu – należy przez to rozumieć Burmistrza, Zastępca
Burmistrza, Sekretarza, Skarbnika,
11. Regulaminie -
należy przez to rozumieć Regulamin Organizacyjny Urzędu
Miejskiego w Ząbkowicach Śląskich,
12. Komórce
organizacyjnej Urzędu - należy przez to rozumieć wyodrębniony
w strukturze organizacyjnej urzędu zespół pracowników wyposażony w
niezbędne środki i kierowany przez jednego zwierzchnika służbowego. Zespół
realizuje w sposób ciągły przypisane funkcje i zadania,
13.
Jednostkach organizacyjnych - należy przez to rozumieć gminne jednostki
organizacyjne, wyszczególnione w
załączniku nr 4
14. BIP- należy
przez to rozumieć Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu.
§ 3
1. Urząd jest jednostką budżetową gminy.
2. Urząd jest pracodawcą dla zatrudnionych w nim
pracowników.
3. Kierownikiem Urzędu jest Burmistrz, który pełni
równocześnie funkcję organu
wykonawczego gminy.
4. Siedziba Urzędu mieści się przy ul. 1-go Maja 15 w
Ząbkowicach Śląskich.
ROZDZIAŁ II
Zadania Urzędu
§ 4
1. Urząd jest jednostką organizacyjną gminy powołaną do
wykonywania zadań
publicznych o znaczeniu lokalnym.
2. Urząd realizuje zadania:
1) własne, wynikające z ustaw, statutu
i uchwał Rady,
2) zlecone z zakresu administracji rządowej na mocy ustaw,
3) przejęte w drodze porozumień zawartych z organami administracji
rządowej,
4) powierzone na podstawie porozumień zawartych z jednostkami samorządu
terytorialnego.
§ 5
1. Do zadań Urzędu należy zapewnienie
pomocy organom gminy w wykonywaniu ich zadań i kompetencji.
2. W szczególności do zadań Urzędu
należy:
1) przygotowywanie materiałów, decyzji, postanowień projektów uchwał i
innych aktów z zakresu administracji publicznej,
2) wykonywanie - na podstawie udzielonych upoważnień - czynności
faktycznych wchodzących w zakres zadań gminy,
3) zapewnienie możliwości przyjmowania, rozpatrywania oraz załatwiania
skarg
i wniosków,
4) przygotowywanie dokumentów w celu uchwalenia budżetu oraz jego
wykonania,
5) realizacja innych obowiązków i uprawnień wynikających z przepisów prawa
oraz uchwał i zarządzeń,
6) prowadzenie dostępnego do powszechnego wglądu zbioru przepisów
gminnych,
7) stosowanie instrukcji kancelaryjnej w zakresie przyjmowania,
ewidencjowania, wysyłania korespondencji, a także w zakresie przechowywania i
przekazywania akt do archiwum.
§ 6
1. W Urzędzie funkcjonują: wydziały, biura, zespoły oraz jednoosobowe stanowiska
pracy, które przy znakowaniu akt posługują się symbolami określonymi
w regulaminie.
2. W Urzędzie tworzy się następujące wydziały:
1)
Urząd Stanu
Cywilnego – USC,
2)
Straż Miejska –
SM,
3)
Wydział
Organizacyjny – OR,
4)
Wydział Spraw
Obywatelskich – SO,
5)
Wydział Finansów
i Planowania – FP,
6)
Wydział
Infrastruktury Technicznej – IT,
7) Wydział Gospodarki Przestrzennej, Komunalnej
i Ochrony Środowiska – PKŚ,
8) Wydział Gospodarki Nieruchomościami i
Rolnictwa – GNR,
9) Wydział Edukacji,
Kultury i Sportu . - EKS,
10) Wydział
Rozwoju Lokalnego – RL,
3. W Urzędzie tworzy się następujące biura i zespoły:
1)
Biuro Rady Miejskiej – OR-1,
2) Zespół Radców Prawnych – RP,
3) Biuro Obsługi
Klienta – OR-2,
4) Pion
Ochrony Informacji Niejawnych – PO.
4. W Urzędzie tworzy się następujące samodzielne
stanowiska :
1) Stanowisko ds. Zarządzania Kryzysowego –RL-1,
2) Stanowisko ds. Audytu Wewnętrznego – AU,
§ 7
1. Kierownictwo Urzędu stanowią:
1) Burmistrz
– BM,
2) Zastępca Burmistrza pierwszy – ZB1,
3)
Zastępca Burmistrza drugi – ZB2
4) Sekretarz
– SG,
5) Skarbnik
– SK.
2. W Urzędzie ustala się
następujące stanowiska kierownicze:
1) Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego,
2)
Komendant Straży Miejskiej,
3) Kierownik Wydziału Rozwoju Lokalnego,
4) Kierownik Wydziału Spraw Obywatelskich,
5) Kierownik Wydziału Infrastruktury Technicznej,
7) Kierownik Wydziału Gospodarki Przestrzennej, Komunalnej i Ochrony
Środowiska,
8) Kierownik Wydziału Gospodarki Nieruchomościami i Rolnictwa,
9) Kierownik Wydziału Edukacji, Kultury i
Sportu,
3. Ustala się następującą strukturę wewnętrzną wydziałów i komórek
organizacyjnych:
3.1.
Pion Burmistrza:
1. Urząd Stanu Cywilnego - USC:
1) kierownik Urzędu Stanu Cywilnego,
2) stanowisko ds. obsługi Urzędu Stanu Cywilnego – 2 etaty.
2. Wydział Rozwoju Lokalnego
1) kierownik wydziału
2) stanowisko ds. inicjatyw gospodarczych
– 1 etat.
3) stanowisko ds. aktywizacji
gospodarczej, promocji i turystyki – 1 etat,
4) stanowisko ds. funduszy europejskich i
krajowych – 1 etat,
5) samodzielne stanowisko ds. zarządzania
kryzysowego – 1 etat.
3. Straż Miejska - SM:
1) komendant Straży
Miejskiej,
2) strażnik miejski – 4 etaty
4. Zespół Radców Prawnych - RP:
1) stanowisko radcy prawnego w wymiarze1 i1/2 etatów;
5. Pion Ochrony Informacji Niejawnych tworzą:
1) pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych - PO, powoływany przez
Burmistrza,
2) kierownik
Kancelarii Tajnej (funkcja wyznaczona pracownikowi wskazanemu
przez Pełnomocnika),
3) stanowisko ds. obsługi Kancelarii Tajnej, (funkcja wyznaczona
pracownikowi wskazanemu przez Pełnomocnika);
6. stanowisko
ds. Audytu Wewnętrznego – AW,
7.
stanowisko ds. Zarządzania Kryzysowego –RL-1.
3.2. Pion Zastępcy Burmistrza pierwszego – ZB 1:
1.
Wydział Infrastruktury Technicznej – IT:
1) kierownik wydziału,
2) stanowisko
ds. zamówień publicznych -1etat,
3) stanowisko
ds. zarządu drogami – 1 etat,
3) stanowisko ds.
infrastruktury technicznej – 1 etaty,
4) stanowisko ds. obsługi
wydziału – 1 etat.
2. Wydział
Gospodarki Przestrzennej, Komunalnej i Ochrony Środowiska - PKŚ:
1) kierownik wydziału,
2) stanowisko
ds. ochrony Środowiska – 1 etat,
3) stanowisko
ds. gospodarki przestrzennej – 1 etat,
4) stanowisko
ds. gospodarki lokalowej i mieszkaniowej – 1 etat,
5) stanowisko ds. gospodarki komunalnej i
ochrony zabytków – 1 etat.
3.
Wydział Gospodarki Nieruchomościami i Rolnictwa – GNR:
1) kierownik
wydziału,
2)
stanowisko ds. sprzedaży nieruchomości, podziałów i ewidencji mienia
– 1 etat,
3)
stanowisko ds. rolnych, sprzedaży i obrotu nieruchomościami – 1 etat,
4)
stanowisko ds. sprzedaży lokali i wieczystego użytkowania – 1 etat,
5)
stanowisko ds. utrzymania i rozliczania infrastruktury wiejskiej – 1 etat.
3.3. Pion Zastępcy Burmistrza drugiego – ZB 2:
1. Wydział Edukacji, Kultury i Sportu - EKS:
1) kierownik
wydziału,
2)
stanowiska ds. finansowo – administracyjnych – 1 etat,
3)
stanowisko ds. finansowo – kadrowych – 1 etat,
4)
stanowisko ds. administracyjno – opiekuńczych – 1 etat.
2. Wydział
Spraw Obywatelskich – SO:
1) kierownik
wydziału,
2) stanowisko
ds. ewidencji ludności i bezpośredniej obsługi petentów – 1 etat,
3) stanowisko
ds. dowodów osobistych i bezpośredniej obsługi petentów,- 2 etat.
3.4. Pion Sekretarza Gminy:
1. Wydział
Organizacyjny - OR, (funkcję kierownika wydziału pełni Sekretarz):
1) stanowisko
ds. kadr – 1etat,
2) stanowisko
ds. gospodarczych – 1 etat,
3)
stanowisko ds. obsługi izby pamiątek i krzywej wieży – 1etat,
4) stanowiska pomocnicze
i obsługa (1 etat konserwator - dozorca, 4 etaty
Sprzątaczek),
5) stanowisko ds. bezpieczeństwa i higieny pracy – 1/3 etatu,
6)
stanowisko ds. obsługi informatycznej Urzędu – 1 etat.
2. Biuro
Rady Miejskiej – OR-1:
1) stanowisko ds. obsługi Rady – 1 etat,
3. Biuro Obsługi Petenta
– OR-2:
1) stanowiska ds. obsługi petentów
Urzędu i archiwizacji – 2 etaty
3) stanowiska doręczycieli przesyłek – 2 etaty.
4. Sekretariat - OR-3:
1) stanowisko ds. obsługi
sekretarskiej Burmistrza i Zastępcy Burmistrza
– 1
etat.
5. Stanowisko ds.
koordynacji profilaktyki i rozwiązywania problemów
alkoholowych
i narkomanii – 1 etat.
3.4. Pion Skarbnika Gminy:
1. Wydział
Finansów i Planowania, funkcję kierownika wydziału pełni Skarbnik:
1) główny księgowy,
2) stanowisko ds. podatku i opłat lokalnych – 2 etaty,
4) stanowisko ds. księgowości – 2 etaty,
5) stanowisko ds. obsługi kasy – 1 etat,
6)
stanowisko ds. wymiaru podatku – 3 etaty,
7)
stanowisko ds. pomocy publicznej – 1 etat.
§ 8
1. Zadania merytoryczne poszczególnych komórek
organizacyjnych Urzędu określa załącznik Nr 1 do regulaminu.
2. Podział zadań w
komórkach organizacyjnych na poszczególne stanowiska pracy określają zakresy
czynności na stanowiskach pracy zatwierdzane przez Burmistrza, na wniosek
kierowników wydziałów i referatów lub koordynatorów, w uzgodnieniu z
Sekretarzem.
3. Wielkość zatrudnienia w Urzędzie w
ramach przyznanych środków na wynagrodzenia określa Burmistrz.
4. W uzasadnionych przypadkach w
Urzędzie mogą być tworzone i likwidowane stanowiska pracy.
5. W Urzędzie może być świadczona
praca na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło.
6. W Urzędzie mogą funkcjonować
zespoły doradcze, opiniodawcze i wykonawcze do realizacji projektów,
przedsięwzięć i zadań. Skład osobowy, zakres działania i tryb pracy zespołów
określa Burmistrz w dokumencie o ich powołaniu o ile nie wynika to
z odrębnych przepisów.
Zasady funkcjonowania Urzędu
§ 9
Urząd
działa w oparciu o następujące zasady:
1. praworządności,
2. służebności wobec społeczności lokalnej,
3. racjonalnego gospodarowania mieniem publicznym,
4. jednoosobowego kierownictwa,
5. kontroli wewnętrznej,
6. podziału kompetencji,
7. wzajemnego współdziałania,
8. racjonalnego doboru kadry pracowniczej,
9. podnoszenia jakości świadczonych usług,
§ 10
1. Pracownicy Urzędu w wykonywaniu swoich obowiązków i
zadań kierują się celami wyznaczonymi w polityce jakości Urzędu.
§ 11
1. Gospodarowanie środkami rzeczowymi odbywa się w
sposób racjonalny, celowy i oszczędny z uwzględnieniem zasady szczególnej
staranności w zarządzaniu mieniem komunalnym.
2. Pracą Urzędu kieruje Burmistrz przy pomocy Zastępcy,
Sekretarza i Skarbnika.
§ 12
1. Jednoosobowe kierownictwo wyraża się tym, że każdy
pracownik podlega tylko jednemu przełożonemu, od którego otrzymuje wytyczne
oraz przed którym jest odpowiedzialny za wykonanie zadań służbowych.
2. Kierownicy poszczególnych komórek organizacyjnych są
bezpośrednimi przełożonymi podległych im pracowników, sprawują nadzór nad nimi
oraz mogą wydawać im decyzje i polecenia.
3. Przy wydawaniu pleceń obowiązuje przestrzeganie drogi
służbowej. Pracownik może otrzymać polecenie od zwierzchnika swojego
bezpośredniego przełożonego ale o fakcie tym powinien powiadomić swojego
przełożonego.
4. W razie nieobecności kierownika
komórki organizacyjnej jego obowiązki przejmują osoby zaproponowane przez
kierownika i zaakceptowane przez Burmistrza zgodnie z zał. nr 2 do
regulaminu.
5. Zasady wynagradzania
i przyznawania dodatków funkcyjnych określa Rozporządzenie Rady Ministrów w
sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych
zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach
marszałkowskich.
§ 13
1.
Dobór kadry pracowniczej odbywa się w drodze konkursu , który ma na celu
wyłonienie najlepszej kandydatury
spośród złożonych ofert.
2. Decyzję o zatrudnieniu kandydata
na określone stanowiska pracy podejmuje
Burmistrz.
§ 14
1. W celu realizacji zadań o istotnym
znaczeniu dla gminy, Burmistrz może powołać pismem okólnym Pełnomocnika
działającego w jego imieniu.
2. Powołanie Pełnomocnika, w trybie
określonym w ust. 1, nie wymaga zmiany regulaminu.
ROZDZIAŁ V
Zakresy działania, uprawnienia i odpowiedzialność
kierownictwa Urzędu.
§ 15
Do
zakresu zadań Burmistrza należy:
1. kierowanie bieżącymi sprawami gminy i reprezentowanie
jej na zewnątrz,
2. wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w
stosunku do pracowników Urzędu i kierowników jednostek organizacyjnych,
3. koordynowanie działalności komórek i jednostek
organizacyjnych oraz organizowanie ich współpracy,
4. rozstrzyganie sporów pomiędzy poszczególnymi
komórkami i jednostkami organizacyjnymi, w szczególności dotyczącymi podziału
zadań,
5. udzielanie odpowiedzi na interpelacje i zapytania
radnych,
6. przyjmowanie ustnych oświadczeń woli spadkodawcy,
7. upoważnianie Zastępcy Burmistrza i pracowników
Urzędu do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych w indywidualnych
sprawach z zakresu administracji publicznej,
8. zatwierdzanie zakresów czynności i odpowiedzialności
pracowników Urzędu oraz prowadzenie oceny kadry kierowniczej Urzędu,
9. udzielanie pełnomocnictw procesowych,
10. wydawanie
zarządzeń dotyczących przepisów porządkowych w sprawach związanych z
bezpośrednim zagrożeniem bezpieczeństwa publicznego, które podlegają
zatwierdzeniu przez Radę na najbliższym posiedzeniu,
11. składanie
oświadczeń woli w sprawach związanych z bieżącym funkcjonowaniem miasta i
udzielanie upoważnień w tym zakresie,
12. składanie
sprawozdań z wykonywania uchwał Rady,
13. koordynowanie
spraw dotyczących gospodarki finansowej miasta,
14. formułowanie
i realizacja polityki i strategii miasta,
15. monitorowanie
usług świadczonych przez Urząd,
16. określanie
standardów jakości usług świadczonych przez Urząd,
17. nadzór i
realizacja celów dotyczących BHP,
18. wykonywanie
innych zadań zastrzeżonych dla Burmistrza przez przepisy prawa, regulamin oraz
uchwały Rady.
§ 16
Do zadań Zastępców Burmistrza należy:
1. Zastępca Burmistrza pierwszy podejmuje czynności
kierownika Urzędu w czasie nieobecności Burmistrza lub niemożności pełnienia
obowiązków przez Burmistrza z innych przyczyn.
2. Zastępcy Burmistrza wykonują zadania w zakresie
upoważnień i poleceń służbowych wydawanych przez Burmistrza oraz nadzorują i są
odpowiedzialni za sprawy realizowane przez komórki organizacyjne,
przyporządkowane dla tych stanowisk w strukturze organizacyjnej Urzędu -
załącznik Nr 1 do regulaminu.
3. Zastępcy Burmistrza nadzorują pracę podporządkowanych
im jednostek organizacyjnych wymienionych w załączniku Nr 4 do regulaminu.
4. Zastępcy Burmistrza realizują zadania wynikające z
zarządzeń Burmistrza.
§ 17
Do
zadań Sekretarza należy zapewnienie sprawnego funkcjonowania Urzędu,
a w szczególności:
1. nadzór nad organizacją pracy Urzędu,
2. przygotowywanie projektów oraz zmian regulaminów,
zarządzeń i innych aktów wewnętrznych,
3. prowadzenie spraw związanych z doskonaleniem kadry,
4. przedkładanie Burmistrzowi propozycji dotyczących usprawnienia pracy w
Urzędzie,
5. nadzorowanie przestrzegania instrukcji kancelaryjnej,
6. wykonywanie funkcji zwierzchnika służbowego wobec
pracowników i komórek organizacyjnych bezpośrednio podległych,
7. nadzór nad gospodarką mieniem Urzędu i nad środkami
budżetowymi przeznaczonymi na pokrycie kosztów jego funkcjonowania, zakupy,
wyposażenie, remonty i inwestycje,
8. nadzorowanie przestrzegania rzetelnego i
terminowego załatwiania interpelacji skarg i wniosków,
9. pełnienie funkcji kierownika Urzędu w razie
nieobecności Burmistrza i Zastępców Burmistrza,
10. wykonywanie
innych zadań z upoważnienia lub na polecenie Burmistrza.
§ 18
Do
zadań Skarbnika należy:
1. nadzorowanie wykonywania obowiązków i sprawowanie
odpowiedzialności w zakresie prowadzenia rachunkowości i obsługi
księgowej budżetu gminy,
2. przygotowywanie projektu budżetu gminy,
3. nadzorowanie i kontrola realizacji budżetu,
polegająca na wstępnej kontroli legalności dokumentów oraz bieżącej i następnej
kontroli operacji gospodarczych będących przedmiotem księgowań,
4. kontrasygnowanie czynności prawnych powodujących
powstanie zobowiązań pieniężnych (ewentualnie udzielanie upoważnień dla innych
osób do dokonywania kontrasygnaty),
5. wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi,
6. nadzorowanie sporządzania sprawozdawczości
budżetowej,
7. przygotowywanie okresowych analiz, sprawozdań, ocen i
bieżących informacji o sytuacji finansowej gminy,
8. opiniowanie projektów uchwał organów gminy
wywołujących skutki finansowe dla gminy,
9. pełnienie organu kontroli finansowej i obiegu
dokumentów finansowych w zakresie kompletności i rzetelności sporządzanych
dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,
10. wykonywanie
innych zadań zleconych przez Burmistrza.
§ 19
Do zakresu zadań kierowników komórek organizacyjnych należy:
1. kierowanie pracą podległych im komórek
organizacyjnych Urzędu,
2. nadzorowanie terminowego i zgodnego z prawem
załatwiania spraw należących do komórek organizacyjnych,
3. kontrolowanie jakości wykonanej pracy przez podległych pracowników,
dokonywanie oceny pracowników i występowanie z wnioskami w ich sprawie
(nagrody, kary, awanse),
4. koordynowanie racjonalnego wykorzystania czasu pracy
pracowników,
5. nadzorowanie przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych,
tajemnicy państwowej i służbowej, instrukcji kancelaryjnej oraz przepisów bhp i
ppoż.,
6. dbałość o powierzone mienie Urzędu,
7. przygotowywanie projektów uchwał Rady i zarządzeń Burmistrza oraz aktów
własnych Urzędu,
8. opracowywanie projektów budżetu w części
dotyczącej zakresu działania komórek i nadzór nad ich realizacją,
9. opracowywanie
prognoz, analiz oraz sprawozdań z prowadzonych działań i spraw,
10. współdziałanie
z innymi komórkami Urzędu z jednostkami organizacyjnymi, instytucjami, organami
administracji i organizacjami społecznymi,
11. wydawanie decyzji administracyjnych w ramach uzyskanych
upoważnień,
13. przygotowywanie
odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych oraz udzielanie wyjaśnień na
skargi i wnioski interesantów, w trybie przewidzianym procedurą,
14. wykonywanie na
polecenie Burmistrza innych zadań w sprawach nie objętych zakresem działania,
15. organizowanie
narad wydziałowych i przekazywanie informacji dotyczących spraw miasta i
Urzędu.
16. przygotowywanie,
dostarczanie oraz merytoryczny nadzór i aktualizacja BIP w ramach
kompetencji wydziału.
§ 20
Merytoryczny nadzór nad pracą Biura Rady Miejskiej
sprawuje Przewodniczący Rady.
ROZDZIAŁ VI
Akty prawne Burmistrza
§ 21
Burmistrz
wydaje:
1. zarządzenia - wydawane na podstawie delegacji
zawartych w aktach prawnych oraz zarządzenia będące przepisami porządkowymi w
sprawach nie cierpiących zwłoki, które podlegają zatwierdzeniu przez Radę na najbliższej
sesji,
2. decyzje i postanowienia - w rozumieniu przepisów postępowania
administracyjnego,
3. pisma okólne - porządkujące wewnętrzne sprawy
organizacyjne Urzędu,
4. polecenia – dotyczące wyznaczania operacyjnych działań komórkom organizacyjnym
i jednostkom organizacyjnym gminy.
ROZDZIAŁ VII
Zasady ogólne podpisywania
dokumentów i korespondencji Urzędu
§ 22
1. Odpowiedzi na wnioski i interpelacje radnych
podpisuje Burmistrz lub Zastępca Burmistrza 1w przypadku nieobecności
Burmistrza.
2. Do podpisu Burmistrza zastrzega się także następujące
pisma i dokumenty:
1) zarządzenia,
pisma okólne i polecenia,
2) decyzje i postanowienia z zakresu
administracji publicznej, do wydawania
których nie
zostali upoważnieni inni pracownicy,
3) kierowane do naczelnych organów władzy
państwowej oraz naczelnych
i centralnych
organów administracji,
4) kierowane
do NIK, RIO, PIP, Izby Skarbowej i innych instytucji – w związku
z prowadzonymi
przez nie postępowaniami,
5) związane
ze współpracą zagraniczną,
6) zawierające
wnioski o nadanie odznaczeń państwowych i regionalnych,
7) związane
ze stosunkiem pracy pracowników samorządowych i kierowników
jednostek
organizacyjnych,
8) listy
gratulacyjne,
9) upoważnienia
i pełnomocnictwa.
3. Dokumenty i pisma inne podpisują:
1) Zastępcy Burmistrza, Sekretarz i Skarbnik - w sprawach przez nich
nadzorowanych, zgodnie z ustalonym podziałem zadań, jeżeli nie są zastrzeżone
do podpisu Burmistrza,
2) kierownicy wydziałów w sprawach należących do ich zakresu działania, nie
zastrzeżone do podpisu przez inne osoby,
3) kierownicy wydziałów określają rodzaje pism, do podpisywania których są
upoważnieni zastępca lub inni
pracownicy, zakres udzielonych uprawnień
4.
Dokumenty przedkładane do podpisu muszą być parafowane i opatrzone pieczęcią na
jednej z kopii przez osobę sporządzającą lub kierownika komórki organizacyjnej
oraz w uzasadnionych przypadkach przez radcę prawnego, jako nie budzące
zastrzeżeń pod względem prawnym.
5.
Zasady podpisywania dokumentów finansowo - księgowych określa instrukcja obiegu
dokumentów księgowych - opracowana przez Skarbnika.
6.
Obieg, rejestracja, znakowanie, przechowywanie i archiwizowanie dokumentów
odbywa się na zasadach określonych w instrukcji kancelaryjnej.
ROZDZIAŁ VIII
Przyjmowanie i załatwianie skarg i wniosków
§ 23
1.
Skargi i wnioski wpływające do Urzędu rozpatrują i załatwiają:
1) Rada - w sprawach dotyczących Burmistrza i kierowników jednostek
organizacyjnych,
2) Burmistrz - w sprawach dotyczących zadań własnych gminy realizowanych
przez Urząd lub jednostki organizacyjne.
2.
Skargi i wnioski przyjmuje Burmistrz lub wyznaczony przez Burmistrza
Zastępca.
3. Sekretarz
i Skarbnik przyjmują skargi w sprawach załatwianych przez podległe komórki
organizacyjne.
§ 24
Interesanci w sprawach skarg i
wniosków przyjmowani są:
1. we wtorki - od 900 do 1600
przez Burmistrza,
2. we wtorki - od 900 do 1530
przez kierowników komórek organizacyjnych.
§ 25
1. O tym, czy pismo otrzymane przez Urząd jest skargą,
czy wnioskiem określa Burmistrz lub Zastępcy Burmistrza, kierując się
obowiązującymi przepisami w tym zakresie.
2. Skargi i wnioski rejestrowane są w rejestrze
prowadzonym przez Wydział Organizacyjny.
3. Po zarejestrowaniu skargę (wniosek) przekazuje się do
wyjaśnienia właściwym komórkom lub jednostkom. Po uzyskaniu informacji i
wyjaśnień, Wydział Organizacyjny przedstawia Burmistrzowi ostateczny projekt odpowiedzi.
4. Obsługę organizacyjną przyjęć interesantów w sprawach
skarg i wniosków zapewnia Wydział Organizacyjny.
5. Jeżeli skarga dotyczy spraw prowadzonych przez kilka
komórek, Burmistrz wyznacza jednostkę koordynującą załatwienie sprawy.
ROZDZIAŁ IX
Organizacja działalności kontrolnej.
§ 26
1. System kontroli obejmuje:
1) kontrolę zewnętrzną, którą wykonują uprawnione instytucje zewnętrzne:
Prezes Rady Ministrów, Wojewoda, RIO, NIK, PIP, PIS i inne,
2) kontrolę wewnętrzną w formie nadzoru sprawowanego przez Radę oraz przez
Komisję Rewizyjną,
3) kontrolę funkcjonalną sprawowaną przez osoby pełniące funkcje związane
z wypełnianiem czynności kierowniczych rozumiane jako bieżące
kontrolowanie prawidłowości realizacji wyznaczonych zadań i wykonywanie poleceń
służbowych,
4) kontrolę finansową pełnioną przez Burmistrza i Skarbnika,
5) kontrolę instytucjonalną wykonywaną przez audytora wewnętrznego.
1. Informacji o działalności Urzędu dziennikarzom
krajowym i zagranicznym
udzielają:
1) Burmistrz
i Zastępcy Burmistrza,
2) osoby
wskazane przez Burmistrza.
2. Obsługa informacyjna środków
masowego przekazu odbywa się na zasadach określonych w ustawie Prawo prasowe.
ROZDZIAŁ X
Zasady udzielania informacji dziennikarzom.
§ 27
1. Kierownicy komórek organizacyjnych Urzędu są zobowiązani
przygotować Burmistrzowi lub Zastępcy Burmistrza pisemne stanowisko oraz odpowiedź na krytykę
dotyczącą problematyki wchodzącej w zakres działania kierowanych przez nich
komórek.
2. Wydział Rozwoju Lokalnego zapewnia obsługę prasową
Burmistrza, Urzędu i
Rady, a w szczególności:
1) przygotowuje do publikacji informacje o przedsięwzięciach i decyzjach
Burmistrza,
2) organizuje konferencje prasowe Burmistrza,
3) na bieżąco przekazuje Burmistrzowi informacje i publikacje prasowe
dotyczące gminy i Urzędu,
4) gromadzi dokumentację z materiałów prasowych,
5) czynnie uczestniczy w redagowaniu informatora.
ROZDZIAŁ XI
Postanowienia końcowe.
§ 28
1. Przy zmianach personalnych pracowników Urzędu oraz
jednostek organizacyjnych gminy obowiązuje protokolarne przekazywanie
zakresu zadań i obowiązków.
2. Poza zadaniami
wymienionymi w zakresie zadań wydziałów i komórek organizacyjnych, Burmistrz
może polecać wykonanie innych prac niż wymienione w regulaminie.
3. Zmiany w regulaminie mogą być dokonywane w trybie
przewidzianym do jego uchwalenia.
4. Prawa i obowiązki pracowników Urzędu, zasady
dyscypliny pracy oraz inne sprawy związane z wewnętrznym porządkiem pracy określa
Regulamin Pracy Urzędu zatwierdzony w
drodze zarządzenia przez Burmistrza .
5. Burmistrz w drodze zarządzenia nadaje Regulamin
Organizacyjny Urzędu i jego treść
niezwłocznie zostaje opublikowana na stronie Biuletynu Informacji Publicznej
Urzędu.