S P R A W O Z D A N I E
Z REALIZACJI PLANU GOSPODARKI ODPADAMI GMINY
ZĄBKOWICE ŚLĄSKIE
ZA OKRES OD 29 LISTOPADA 2004 R. DO 31 GRUDNIA 2006 R.
OPRACOWAŁ: Agnieszka Gnach -inspektor ds. ochrony środowiska Urzędu Miejskiego w Ząbkowicach Śląskich
SPRAWDZIŁ: Grażyna Grzeszczak - kierownik Wydziału Planowania Przestrzennego, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska.
ZATWIERDZIŁ: Krzysztof Kotowicz - Burmistrz Ząbkowic Śląskich
Ząbkowice Śląskie, marzec 2007 r.
SPIS TREŚCI
1. PODSTAWA PRAWNA I METODYKA PRZYGOTOWANIA SPRAWOZDANIA Z REALIZACJI PLANU GOSPODARKI ODPADAMI GMINY ZĄBKOWICE SLĄSKIE...................................4
2. REALIZACJA ZAŁOŻONYCH CELÓW I KIERUNKÓW DZIAŁAŃ W GOSPODARCE ODPADAMI W GMINIE ZĄBKOWICE SLĄSKIE.....................5
2.1.Rodzaj i ilość odpadów poddawanych poszczególnym procesom unieszkodliwiania odzysku................5
2.2.Stan formalno-prawny instalacji do odzysku oraz unieszkodliwiania odpadów......................7
2.2.1. Składowisko odpadów..........................7
2.2.2. Instalacja do zbierania odpadów - punkt przeładunkowy............14
2.3.Stan realizacji działań ujętych w gminnym planie gospodarki odpadami na lata 2004-2006................17
3. PODSUMOWANIE..................................38
SPIS TABEL
Tabela 1. |
Ilość i rodzaje odpadów komunalnych poddanych poszczególnym procesom unieszkodliwiania na terenie gminy w latach 2004-2006. |
Tabela 2. |
Ilość i rodzaje odpadów ( z wyłączeniem odpadów komunalnych) poddanych poszczególnym procesom unieszkodliwiania na terenie gminy w latach 2004-2006. |
Tabela 3. |
Ilość i rodzaje odpadów komunalnych poddanych poszczególnym procesom odzysku na terenie gminy w latach 2004-2006. |
Tabela 4. |
Ilość i rodzaje odpadów (z wyłączeniem odpadów komunalnych) poddanych poszczególnym procesom odzysku na terenie gminy w latach 2004-2006. |
Tabela 5. |
Karta składowiska odpadów - stan na dzień 31 grudnia 2006 r. |
Tabela 6. |
Karta instalacji do zbierania odpadów - punkt przeładunkowy - stan na dzień 31 grudnia 2006 r. |
Tabela 7. |
Zestawienie informacji o przedsięwzięciach ujętych w "Harmonogramie realizacji zadań" Planu Gospodarki Odpadami Gminy Ząbkowice Śląskie oraz informacji o ich realizacji w zakresie odpadów komunalnych. |
Tabela 8. |
|
Tabela 9. |
Koszty poniesione na realizację zadań określonych w gminnym planie gospodarki odpadami w latach 2004-2006. |
Zgodnie z art.14 ust. 13 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz.U. Nr 62, poz. 628 z późn. zm.) organ wykonawczy gminy jest zobowiązany do składania radzie gminy oraz zarządowi powiatu sprawozdania z realizacji planu gospodarki odpadami co 2 lata.
Pierwsze sprawozdanie z realizacji gminnego planu gospodarki odpadami powinno zostać przedłożone radzie gminy i zarządowi powiatu do dnia 31 marca 2007 r. Termin ten wynika z art. 9 ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz zmianie niektórych innych ustaw, który mówi, że pierwsze sprawozdanie z realizacji gminnego planu gospodarki odpadami obejmuje okres od dnia uchwalenia pierwszego planu gospodarki odpadami do dnia 31 grudnia 2006 r.
Plan gospodarki odpadami dla Gminy Ząbkowice Śląskie został przyjęty uchwałą Nr XI/45/2004 przez Radę Miejską w dniu 29 listopada 2004 r.
Ponieważ ustawa o odpadach nie ustaliła wymagań, zakresu, formy i struktury sprawozdania z realizacji planu gospodarki odpadami, w związku z tym uznano, że sprawozdanie powinno się odnosić do oceny realizacji poszczególnych celów i kierunków, które w planie gospodarki odpadami uznano za priorytetowe.
W sprawozdaniu wykorzystano następujące źródła danych:
Sprawozdanie wykonano przy uwzględnieniu zaleceń pn. "Wytyczne oraz wzór sprawozdania z realizacji gminnego planu gospodarki odpadami." - opracowania sfinansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na zamówienie Ministra Środowiska.
2.1. Rodzaj i ilość odpadów poddawanych poszczególnym procesom unieszkodliwiania i odzysku.
Tabela 1. Ilość i rodzaje odpadów komunalnych poddanych poszczególnym procesom unieszkodliwiania na terenie gminy w latach 2004-2006.
IV kw. 2004 r. |
2005 r. |
I półrocze 2006 r. |
||||
Kod odpadu |
Masa [Mg] |
Oznaczenie procesu unieszkodliwiania |
Masa [Mg] |
Oznaczenie procesu unieszkodliwiania |
Masa [Mg] |
Oznaczenie procesu unieszkodliwiania |
200301 |
697 |
D1 |
2 353 |
D1 |
660 |
D1 |
200399 |
31 |
D1 |
162 |
D1 |
45 |
D1 |
200303 |
12,2 |
D1 |
67 |
D1 |
12 |
D1 |
200302 |
2,2 |
D1 |
14,3 |
D1 |
3 |
D1 |
Tabela 2. Ilość i rodzaje odpadów ( z wyłączeniem odpadów komunalnych) poddanych poszczególnym procesom unieszkodliwiania na terenie gminy w latach 2004-2006.
2004 r. |
2005 r. |
2006 r. |
||||
Kod odpadu |
Masa [Mg] |
Oznaczenie procesu unieszkodliwiania |
Masa [Mg] |
Oznaczenie procesu unieszkodliwiania |
Masa [Mg] |
Oznaczenie procesu unieszkodliwiania |
Brak danych w tym zakresie |
||||||
Tabela 3. Ilość i rodzaje odpadów komunalnych poddanych poszczególnym procesom odzysku na terenie gminy w latach 2004-2006.
I V kw.2004 r. |
2005 r. |
I półrocze 2006 r. |
||||
Kod odpadu |
Masa [Mg] |
Oznaczenie procesu odzysku |
Masa [Mg] |
Oznaczenie procesu odzysku |
Masa [Mg] |
Oznaczenie procesu odzysku |
200202 |
90 |
R14 |
1 365 |
R14 |
345 |
R14 |
200139 |
4,7 |
brak danych |
4,6 |
R14 |
5,91 |
R14 |
200101 |
brak danych |
brak danych |
brak danych |
brak danych |
0,144 |
R14 |
200102 |
brak danych |
brak danych |
brak danych |
brak danych |
4,429 |
R14 |
Tabela 4. Ilość i rodzaje odpadów (z wyłączeniem odpadów komunalnych) poddanych poszczególnym procesom odzysku na terenie gminy w latach 2004-2006.
IV kw.2004 r. |
2005 r. |
I półrocze 2006 r. |
||||
Kod odpadu |
Masa [Mg] |
Oznaczenie procesu odzysku |
Masa [Mg] |
Oznaczenie procesu odzysku |
Masa [Mg] |
Oznaczenie procesu odzysku |
170504 |
36 |
R14 |
733 |
R14 |
181 |
R14 |
170101 |
12 |
R14 |
125 |
R14 |
25 |
R14 |
2.2.1.Składowisko odpadów.
Tabela 5. Karta składowiska odpadów - stan na dzień 31 grudnia 2006 r.
- Składowisko było eksploatowane do 13 kwietnia 2006 r.
Zakres danych zawartych w tabeli określono na podstawie opracowania: "Wytyczne oraz wzór sprawozdania z realizacji gminnego planu gospodarki odpadami."
L.p. |
Elementy charakterystyki składowiska odpadów |
Informacje o składowisku odpadów |
1. |
Ogólne informacje o obiekcie |
|
1.1. |
Nazwa i adres składowiska odpadów |
|
1.2. |
Gmina |
Ząbkowice Śląskie |
1.3. |
Powiat |
Ząbkowicki |
1.4. |
Województwo |
Dolnośląskie |
1.5. |
REGON |
brak |
1.6. |
NIP |
brak |
1.7. |
Typ składowiska |
IN |
1.8. |
Nazwa i adres właściciela składowiska odpadów |
Gmina Ząbkowice Śląskie Ul. 1-go Maja 15 57-20 Ząbkowice Śląskie |
1.9. |
REGON |
000526110 |
1.10. |
NIP |
887-16-35-243 |
1.11. |
Nazwa i adres właściciela gruntu pod składowiskiem odpadów |
|
1.12. |
REGON |
000526110 |
1.14. |
NIP |
887-16-35-243 |
1.15. |
Nazwa i adres zarządzającego składowiskiem odpadów |
|
1.16. |
REGON |
000526110 |
1.17. |
NIP |
887-16-35-243 |
1.18. |
Czy kierownik składowiska posiada wymagane kwalifikacje? |
nie dotyczy |
1.19. |
Liczba kwater |
1 |
1.20. |
Liczba kwater eksploatowanych |
0 |
1.21. |
Liczba kwater zamkniętych |
1 |
1.22. |
Czy składowisko jest w trakcie budowy? |
nie |
Czy składowisko jest w trakcie eksploatacji ? |
nie |
|
1.24. |
Czy składowisko jest w trakcie rekultywacji? |
tak |
1.25. |
Czy składowisko jest w trakcie monitoringu po zakończeniu eksploatacji ? |
tak |
1.26. |
Czy składowisko jest w okresie po zakończeniu monitoringu? |
nie |
2. |
Decyzje administracyjne |
|
2.1. |
Decyzja lokalizacyjna |
nie dotyczy |
2.2. |
Decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu |
nie dotyczy |
2.3. |
Pozwolenie na budowę |
nie dotyczy |
2.4. |
Pozwolenie na użytkowanie |
nie dotyczy |
2.5. |
Decyzja o wykonaniu przeglądu ekologicznego na podstawie Art.33 ust.1 ustawy wprowadzającej |
Decyzja z dnia 04 lutego 2003 r. WRŚ-7630/5/2/2001/2002/2003 Starosta Ząbkowicki |
2.6. |
Decyzja o dostosowaniu na podstawie art.33 ust.2 pkt 1 ustawy wprowadzającej |
nie dotyczy |
2.7. |
Czy decyzja o dostosowaniu została przedłużona? |
nie |
2.8. |
Rok faktycznego dostosowania składowiska odpadów |
nie dotyczy |
2.9. |
Decyzja o zamknięciu składowiska na podstawie art.33 ust 6 ustawy wprowadzającej |
nie dotyczy |
2.10. |
Czy decyzja o zamknięciu składowiska na podstawie art.33 ust 6 ustawy wprowadzającej została wykonana? |
nie dotyczy |
2.11. |
Czy decyzja o zamknięciu została przedłużona? |
nie dotyczy |
2.12. |
Czy przedłużona decyzja o zamknięciu została wykonana? |
nie dotyczy |
2.13. |
Zgoda na zamknięcie wydzielonej części składowiska na podstawie art. 54 ustawy o odpadach |
nie dotyczy |
2.14. |
Zgoda na zamknięcie składowiska odpadów na podstawie art.54 ustawy o odpadach |
20 września 2004 r. SR.III.6621-3/5/04 Wojewoda Dolnośląski |
2.15. |
Rok faktycznego zamknięcia składowiska odpadów |
2006 r. |
2.16. |
Decyzja zatwierdzająca instrukcję eksploatacji składowiska |
14 lutego 2003 r. SR.III.6621-2/15/03 Wojewoda Dolnośląski |
2.17. |
Czy decyzja zatwierdzająca instrukcję eksploatacji była czasowa? |
nie |
2.18. |
Zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów |
nie dotyczy |
2.19. |
Pozwolenie zintegrowane |
nie dotyczy |
2.20. |
Czy składowisko jest przewidziane do uzyskania pozwolenia zintegrowanego? |
nie |
2.21. |
Czy dla składowiska była wydana decyzja w sprawie wstrzymania działalności? |
nie |
3. |
Bazy danych i wykazy |
|
3.1. |
Czy składowisko jest ujęte w wykazie zamieszczonym w wojewódzkim planie gospodarki odpadami? |
tak |
3.2. |
Czy w wojewódzkim planie gospodarki odpadami określono termin zamknięcia składowiska? |
nie |
3.3. |
Czy składowisko jest ujęte w wojewódzkiej bazie o gospodarce odpadami? |
tak |
3.4. |
Czy składowisko odpadów jest ujęte w bazie Wojewódzkiej Inspekcji Ochrony Środowiska? |
tak |
3.5. |
Czy składowisko odpadów jest ujęte w bazie Wojewódzkiego Urzędu Statystycznego? |
tak |
3.6. |
Czy składowisko zostało ujęte w wykazie przekazywanym przez Urząd Wojewódzki do Ministra Środowiska w 2004 r.? |
brak potwierdzonych danych w tym zakresie |
3.7. |
Czy składowisko zostało ujęte w wykazie przekazywanym przez Urząd Wojewódzki do Ministra Środowiska w 2005 r.? |
brak potwierdzonych danych w tym zakresie |
3.8. |
Czy składowisko zostało ujęte w wykazie przekazywanym przez Urząd Wojewódzki do Ministra Środowiska w 2006 r.? |
brak potwierdzonych danych w tym zakresie |
4. |
Wymagania techniczne |
|
4.1. |
Pojemność całkowita |
brak danych |
4.2. |
Pojemność zapełniona |
brak danych |
4.3. |
Pojemność pozostała do zapełnienia |
4 320 m3 do osiągnięcia rzędnych docelowych zgodnych z dokumentacją techniczną |
4.4. |
Powierzchnia w granicach korony |
1,75 h |
4.5. |
Uszczelnienie |
brak |
4.6. |
Drenaż odcieków |
brak |
4.7. |
Gromadzenie odcieków |
brak |
4.8. |
Postępowanie z odciekami |
nie dotyczy |
4.9. |
Instalacja do odprowadzania gazu składowiskowego |
6 kominów odgazowujących - montaż w 2004 r. z emisją do atmosfery |
4.10. |
Pas zieleni |
częściowo-na skarpach |
4.11. |
Ogrodzenie |
brak |
4.12. |
Rejestracja wjazdów |
nie dotyczy |
4.13. |
Ewidencja odpadów |
nie dotyczy |
4.14. |
Waga |
brak |
4.15 |
Urządzenie do mycia i dezynfekcji |
brak |
4.16. |
Wykonywanie warstw przekrywających odpady |
tak |
4.17. |
Monitoring w fazie przedeksploatacyjnej |
nie |
4.18. |
Monitoring w fazie eksploatacyjnej lub poeksploatacyjnej |
tak opad atmosferyczny, wody powierzchniowe, wody odciekowe, wody podziemne, gaz składowiskowy, osiadanie powierzchni składowiska, struktura i skład odpadów |
5. |
Dofinansowanie |
|
5.1. |
Czy dostosowanie składowiska wymaga dodatkowych środków finansowych (poza środkami własnymi)? |
nie dotyczy |
5.2. |
Czy rekultywacja składowiska wymaga dodatkowych środków finansowych (poza środkami własnymi zarządzającego)? |
tak |
6. |
Odpady |
|
6.1. |
Czy na składowisku są deponowane odpady komunalne? |
nie |
6.2. |
Czy na składowisku odpadów są deponowane wyłącznie odpady wydobywcze określone w dyrektywie 2006/21/WE? |
nie |
6.3. |
Kody odpadów które są dopuszczone do składowania na składowisku odpadów. |
nie dotyczy |
6.4. |
Czy odpady są składowane zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki? |
nie dotyczy |
6.5. |
Kody odpadów dopuszczonych do odzysku na składowisku odpadów. |
nie dotyczy |
6.6. |
Czy do rekultywacji wykorzystywane są odpady? |
nie |
6.7. |
Masa odpadów składowana w 2004 r. |
IV kw. 2004 r. 878,2 Mg |
6.8. |
Masa odpadów poddana odzyskowi na składowisku odpadów w trakcie eksploatacji składowiska w 2004 r. |
IV kw. 2004 r. 138 Mg |
6.9. |
Masa odpadów składowana w 2005 r. |
4823,3 Mg |
6.10. |
Masa odpadów poddana odzyskowi na składowisku odpadów w trakcie eksploatacji składowiska w 2005 r. |
529 Mg |
6.11. |
Masa odpadów składowana w 2006 r. |
Do 13 kwietnia 2006 r. 1271 Mg |
6.12. |
Masa odpadów poddana odzyskowi na składowisku odpadów w trakcie eksploatacji składowiska w 2006 r. |
551 Mg |
6.13. |
Masa odpadów stosowana do rekultywacji po zamknięciu składowiska w 2006 r |
0 |
2.2.1. Instalacja do zbierania odpadów - punkt przeładunkowy
Tabela 6. Karta instalacji do zbierania odpadów - punkt przeładunkowy - stan na dzień 31 grudnia 2006 r.
L.p. |
Elementy charakterystyki instalacji |
Informacje o instalacji |
1. |
Ogólne informacje o obiekcie |
|
1.1. |
Nazwa i adres instalacji |
|
1.2. |
Gmina |
Ząbkowice Śląskie |
1.3. |
Powiat |
Ząbkowicki |
1.4. |
Województwo |
Dolnośląskie |
1.5. |
REGON |
brak |
1.6. |
NIP |
brak |
1.7. |
Rodzaj instalacji/opis stosowanych metod |
Przeładunek odpadów-zagęszczenie - wywóz na składowisko w Świdnicy (Zawiszów) |
1.8. |
Nazwa i adres właściciela instalacji |
Zakład Gospodarki Komunalnej Sp z o.o., ul. Daleka 2, 57-200 Ząbkowice Śląskie |
1.9. |
REGON |
890661347 |
1.10. |
NIP |
882-000-32-43 |
1.11. |
Nazwa i adres właściciela gruntu pod instalacją |
|
1.12. |
REGON |
890661347 |
1.14. |
NIP |
882-000-32-43 |
1.15. |
Czy kierownik instalacji posiada wymagane kwalifikacje? |
|
2. |
Decyzje administracyjne |
|
2.1. |
Decyzja lokalizacyjna |
brak |
2.2. |
Decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu |
brak |
2.3. |
Pozwolenie na budowę |
brak |
2.4. |
Pozwolenie na użytkowanie |
brak |
2.5. |
Zezwolenie na prowadzenie działalności |
SR.III.6621-I/16/MF/04 Wojewoda Dolnośląski |
2.6. |
Pozwolenie zintegrowane |
nie dotyczy |
2.7. |
Czy instalacja jest przewidziana do uzyskania pozwolenia zintegrowanego? |
nie dotyczy |
2.8. |
Czy dla instalacji była wydana decyzja w sprawie wstrzymania działalności? |
nie |
3. |
Bazy danych i wykazy |
|
3.1. |
Czy instalacja jest ujęta w wykazie zamieszczonym w wojewódzkim planie gospodarki odpadami? |
nie |
3.2. |
Czy instalacja jest ujęta w wojewódzkiej bazie o gospodarce odpadami? |
nie |
3.3. |
Czy instalacja jest ujęta w bazie Wojewódzkiej Inspekcji Ochrony Środowiska? |
nie |
3.4. |
Czy instalacja jest ujęta w bazie Wojewódzkiego Urzędu Statystycznego? |
nie |
4. |
Odpady |
|
4.1. |
Rodzaj i ilość odpadów/wydajność instalacji |
Około 100 t/dobę 20 03 01 - niesegregowane odpady komunalne |
4.2. |
Masa odpadów przeładowanych za pomocą instalacji w roku 2006. |
4 515 Mg |
2.3. Stan realizacji działań ujętych w gminnym planie gospodarki odpadami na lata 2004-2006.
Tabela 7 . W harmonogramie tym zadania gminy przeplatają się z zadaniami powiatu.
L.p. |
Nazwa zadania/planowane działania |
Termin realizacji |
Jednostka odpowiedzialna |
Źródła finansowania |
Opis podjętych działań |
1. |
Utworzenie grupy roboczej ds. gospodarowania odpadami. Imienna grupa przedstawicieli gmin i powiatu (po jednym) odpowiedzialna byłaby za realizację planów - powiatowego i gminnych oraz spójność działań podejmowanych na terenie powiatu w gospodarce odpadami. Koordynatorem działań związanych z gospodarką odpadami powinien być organ wykonawczy powiatu . Formy działań grupa ustali we własnym zakresie. Uzgodnienia dokonane przez grupę powinny być zasadniczo bez zastrzeżeń przyjmowane przez wszystkie gminy (przyjmując regułę jednomyślności grupy roboczej). Proponowany termin powołania grupy - w fazie formułowania gminnych planów gospodarki odpadami. |
2004 |
Organ wykonawczy gminy |
Środki własne |
Na spotkaniu Starosty Ząbkowickiego z Wójtami i Burmistrzami Gmin w dniu 21 kwietnia 2005 r. podjęto decyzję o utworzeniu Grupy Roboczej ds. gospodarki odpadami. Zgodnie z ustaleniami Burmistrzowie i Wójtowie dokonali zgłoszeń osób reprezentujących gminy w pracy Grupy. Celem działania grupy miała być koordynacja działań dotyczących zagospodarowania odpadów dla całego powiatu. Grupa Robocza zebrała się trzykrotnie: -18 lipca 2005 r. -06 października 2005 r. -14 grudnia 2005 r. Spotkania te nie zaowocowały żadnymi konkretnymi decyzjami, czy działaniami w zakresie gospodarki odpadami. Obecnie grupa nie organizuje żadnych spotkań, nie podejmuje żadnych inicjatyw z zakresu gospodarki odpadami, co świadczy o tym, że całkowicie zaniechała dalszej działalności w tym zakresie. |
2. |
Opracowanie i zatwierdzenie gminnych planów gospodarki odpadami |
do czerwca 2004 |
Organ wykonawczy gminy |
Środki własne |
Uchwała Nr XI/45/2004 Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich z dnia 29 listopada 2004 r. w sprawie gminnego planu gospodarki odpadami |
3. |
Preferowanie w technologiach (systemach produkcji) wprowadzanych na terenie powiatu (wchodzących w jego skład gmin) rozwiązań, które nie generują, lub generują w ograniczonych ilościach, odpady podlegające składowaniu, tak na etapie produkcji, jak i konsumpcji. Działanie to prowadzić należy systematycznie przy okazji formułowania planów zagospodarowania, decyzji lokalizacyjnych, zatwierdzania projektów, programów, wydawania pozwoleń itp. (odpowiednio do kompetencji powiatu i gmin). W żadnym wypadku nie należy wymogów tego typu stawiać w sposób bezwzględny, można jednak domagać się, aby wytwórcy uwzględniali te elementy, do czego zobowiązuje ich na przykład ustawa o odpadach. W przypadku małych podmiotów których rozwój na terenie powiatu jest pożądany, a mogących mieć problemy w dotarciu do informacji, pomocy powinna udzielać grupa robocza ds. gospodarowania odpadami. Grupa robocza raz do roku analizuje zasady preferencji. |
od stycznia 2004 |
Organ wykonawczy gminy, Grupa Robocza |
Środki własne, środki pomocowe, fundusze celowe |
Nie pojęto w tym zakresie żadnych działań. Przyczyny należy szukać w braku wspólnej polityki władz gminnych i powiatowych. |
4. |
Zbiórka odpadów: objęcie 100% mieszkańców zorganizowaną zbiórką odpadów komunalnych |
do końca 2006 r. |
Organ wykonawczy gminy, Grupa Robocza |
Środki własne, środki pomocowe, fundusze celowe |
Zbiórka odpadów prowadzona jest na terenie całej gminy, jednak brak jest szczegółowych danych w zakresie % ilości mieszkańców objętych tym działaniem. Od chwili opracowania i przyjęcia pgo do 31 grudnia 2006 r. nie opracowano żadnej strategii działania, ani nie podjęto żadnych radykalnych działań w tym zakresie. Gmina dokonała jedynie zakupu kontenerów oraz koszy ulicznych (+ słupków) na odpady. Gmina nie utworzyła ewidencji umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w celu kontroli wykonywania przez właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców obowiązków wynikających z ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz zmienie niektórych innych ustaw (zgodnie z ustawą: obowiązek wykonania do 13.04.2006 r.) Gmina wykonała również obowiązek wynikający z zapisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach i opracowała następujące dokumenty: . Uchwała nr IV/13/2006 RM Ząbkowice śląskie z dnia 28.04.2006 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Ząbkowice Śląskie oraz . Zarządzenie Nr 96/7/PKŚ-2006 Burmistrza Ząbkowic Śląskich z dnia 26 lipca 2006 r. . Zarządzenie Nr 97/7/PKŚ-2006 Burmistrza Ząbkowic Śląskich z dnia 26 lipca 2006 r. |
4a. |
Wprowadzenie w gminie selektywnej zbiórki odpadów: gruzu i odpadów budowlanych, odpadów wielkogabarytowych, odpadów niebezpiecznych Zbieranie poszczególnych frakcji odpadów zależne będzie od stworzenia możliwości odbioru wysegregowanych odpadów, jak i terminu rozpoczęcia działania PDGO. |
do końca 2006 |
Organ wykonawczy gminy, Grupa Robocza |
Środki własne, środki pomocowe, fundusze celowe |
Nie pojęto w tym zakresie żadnych działań. Na terenie gminy nie jest prowadzona zorganizowana zbiórka gruzu, odpadów budowlanych, odpadów niebezpiecznych i wielkogabarytowych |
4b. |
Selektywna zbiórka odpadów opakowaniowych Proponuje się dwuetapowe wprowadzanie selektywnej zbiorki w dwóch wariantach. O wyborze rozwiązania powinien zadecydować organ wykonawczy gminy, ze względu na brak selektywnej zbiórki w powiecie, w celu ujednolicenia wprowadzanego systemu, decyzje może podjąć grupa robocza. Podobne działania należy przeprowadzić wybierając podmiot obsługujący selektywną zbiórkę. |
do końca 2006 |
Organ wykonawczy gminy, Grupa Robocza |
Środki własne, środki pomocowe, fundusze celowe |
Wprowadzono selektywną zbiórkę butelek plastikowych (PET). Zbiórką objęte są wszystkie obsługiwane przez ZGK sp. z o.o. miejscowości gminy. Miejsca gromadzenia butelek wyposażone są w specjalne pojemniki, a odbiór prowadzi firma: STIGO TRADING w Przyłęku ( od 01.06.2004 do 31.10.2004) AF-Makulat, P.P.H.U. MAG-RECYKLING" w Kamieńcu Ząbkowickim (od 01.11.2004) Gmina zakupiła i przekazała ZGK sp. z o.o. pojemniki do segregacji. Zaznaczyć należy, że selektywna zbiórka odpadów w szerszym zakresie prowadzona jest na jednym z osiedli mieszkaniowych (ul. Jasna)w Ząbkowicach Śląskich przez firmę ALTVATER SULO Innych decyzji ani działań w zakresie wprowadzenia selektywnej zbiórki odpadów na terenie gminy nie wprowadzono. Również Grupa Robocza nie podjęła w tym zakresie żadnej inicjatywy. |
5. |
Edukacja ekologiczna. W celu podniesienia świadomości ekologicznej społeczeństwa w zakresie gospodarki odpadami. Promowanie selektywnej zbiórki, kompostowania odpadów organicznych, PDGO. W działaniach związanych z edukacją ekologiczną znaczną rolę mogą odegrać organizacje pozarządowe. W przypadku szkół podstawowych i gimnazjalnych edukację powinny zająć się organy wykonawcze gminy, dla szkół ponadgimnazjalnych patronat obejmuje starostwo powiatowe. |
Organ wykonawczy gminy Grupa Robocza |
Środki własne, środki pomocowe, fundusze celowe |
Nie podjęto w tym zakresie żadnych działań. Ze strony władz gminnych nie było żadnej inicjatywy, ani woli działania mającej na celu podniesienia świadomości ekologicznej społeczeństwa. Jedynym akcentem w tym zakresie był zakup przez gminę rękawic i worków do akcji "Sprzątania świata". Zaznaczyć jednak należy, że miało to miejsce nie z inicjatywy samorządu, a młodzieży szkolnej. Grupa Robocza nie podjęła w tej kwestii żadnych decyzji i działań. |
|
6. |
Tworzenie systemu PDGO . Cykl spotkań - dyskusji w przedsiębiorcami świadczącymi usługi w zakresie odbioru odpadów, ich przetwarzania i odzysku, ze składowaniem włącznie. Rozmowy te pozwolą na sprecyzowanie scenariusza działań pilotażowych, o znaczącej wiarygodności, opartej na praktyce osób na bieżąco realizujących podobne zadania. Podczas dyskusji należy również szacować koszty instalacji i utrzymania systemu (przynajmniej w kształcie potrzebnym dla pilotażu) i sposób jego rozliczania. . Wytypowanie co najmniej jednego potencjalnego punktu indywidualnego odbioru odpadów w każdej gminie. Punkty lokowane powinny być w pobliżu dużych skupisk ludności, posiadać dogodny dojazd, ich otoczenie nie powinno mieć charakteru terenu zapuszczonego (zdegradowanego), a sam punkt powinien być utrzymany we wzorowym porządku i czystości. Szczególną uwagę zwrócić należy na estetykę pojemników, wiat i innych urządzeń. O ostatecznej lokalizacji zadecyduje Grupa Robocza. |
2004 |
Organ wykonawczy gminy Grupa Robocza |
Środki własne, środki pomocowe, fundusze celowe |
Zarówno władze gminne jak i Grupa Robocza nie podjęły w tym zakresie żadnych działań. Nie było żadnej woli organizowania spotkań i dyskusji, które mogłyby zaowocować konkretnymi decyzjami i działaniami. Temat został całkowicie zaniechany. |
6a |
Przygotowanie planu zagospodarowania punktu wiodącego, rozmieszczenia urządzeń, komunikacji (ze szczególnym uwzględnieniem ruchu pojazdów osób dowożących odpady), regulaminów działania punktu i rozliczania kosztów. Podobne działania mogą być podejmowane także dla innych punktów. Przygotowaniem zajmować się powinny podmioty, które punkty będą rowadzi_ (w szczególności kierujący nimi), przy wydatnej pomocy grupy roboczej ds. gospodarowania odpadami. . Uruchomienie punktu wiodącego. Bezwzględnie konieczna jest synchronizacja terminów akcji informacyjnej i uruchomienia punktu. Jest oczywistym, że akcja informacyjna ma być rzeczowa i powiązana z danym punktem odbioru odpadów. |
grudzień 2004 - kwiecień 2005 do 2006 |
Organ wykonawczy gminy Grupa Robocza |
Środki własne, środki pomocowe, fundusze celowe |
Zarówno władze gminne jak i Grupa Robocza nie podjęły w tym zakresie żadnych działań. Nie było żadnej woli organizowania spotkań i dyskusji, które mogłyby zaowocować konkretnymi decyzjami i działaniami. Temat został całkowicie zaniechany. |
6b. |
Monitoring działania punktu wiodącego. Monitoring powinna prowadzić grupa robocza ds. gospodarowania odpadami. |
od uruchomienia punktu, w cyklu rocznym |
Organ wykonawczy gminy Grupa Robocza |
Środki własne, środki pomocowe, fundusze celowe |
Zarówno władze gminne jak i Grupa Robocza nie podjęły w tym zakresie żadnych działań. Nie było żadnej woli organizowania spotkań i dyskusji, które mogłyby zaowocować konkretnymi decyzjami i działaniami. Temat został całkowicie zaniechany. |
6c. |
Realizacja i uruchomienie wybranych punktów. Określenie sposobów monitoringu ich funkcjonowania. 2006 - 2010 |
2006-2010 |
Organ wykonawczy gminy Grupa Robocza |
Środki własne, środki pomocowe, fundusze celowe |
Zarówno władze gminne jak i Grupa Robocza nie podjęły w tym zakresie żadnych działań. Nie było żadnej woli organizowania spotkań i dyskusji, które mogłyby zaowocować konkretnymi decyzjami i działaniami. Temat został całkowicie zaniechany. |
7. |
Likwidacja zagrożenia ekologicznego, jakim są odpady pogalwaniczne zdeponowanych na terenie Ząbkowic Śląskich przy ul. Głowackiego |
2004-2006 |
Odpady pogalwaniczne z terenu byłej cegielni przy ul. Głowackiego zostały wywiezione w II półroczu 2006 r. Wykonawca: P.E. INTEREKO Sp. z o.o. w Opolu, wartość zadania: 684 800,00 zł (brutto) Szczegółowe informacje w tym zakresie zamieszczono poniżej przedmiotowej tabeli.* |
||
8. |
Organizacja Centrum Sortowania, Odzysku i Unieszkodliwiania Odpadów (CSOiUO). Celem Centrum jest - w odróżnieniu od podsystemu odbioru odpadów i frakcji wydzielonych od wytwórców - wykonywanie operacji technicznych na tych materiałach, prowadzących do ograniczenia ilości depozytu na składowiskach i jego uciążliwości oraz pozyskania frakcji użytecznych. Centrum należy rozumieć jako zespół urządzeń i technologii, których funkcjonowanie nie będzie krótsze niż okres pełnej amortyzacji elementów Centrum. Organizację i budowę Centrum realizować należy etapowo, w powiązaniu z innymi działaniami na terenie powiatu: |
2004-2008 |
Organ wykonawczy gminy Grupa Robocza |
Środki własne, środki pomocowe, fundusze celowe |
Zarówno władze gminne jak i Grupa Robocza nie podjęły w tym zakresie żadnych działań. Nie było żadnej woli organizowania spotkań i dyskusji, które mogłyby zaowocować konkretnymi decyzjami i działaniami. Temat został całkowicie zaniechany. |
8a. |
Przygotowanie założeń technicznych Centrum, uwzględniających okres krótkoterminowy (do 2006 roku), średnioterminowy (do 2010 roku) i długoterminowy (do 2015 roku). W okresie krótkoterminowym przewidzieć należy obsługę PDGO i źródłowej segregacji odpadów, a w okresie średnioterminowym pełne uruchomienie Centrum. Okres długoterminowy traktować należy jako rezerwę na poślizgi czasowe i modyfikacje technologiczne. Założenia przygotować powinna grupa robocza w porozumieniu z podmiotami działającymi na terenie powiatu w zakresie gospodarowania odpadami, w szczególności z dysponentami składowisk odpadów o unormowanej sytuacji formalnej i technicznej. Podjęcie ostatecznej decyzji o lokalizacji poszczególnych elementów instalacji CSOiUO biorąc pod uwagę czynniki ekonomiczne i środowiskowe. |
2004 |
Organ wykonawczy gminy Grupa Robocza |
Środki własne, środki pomocowe, fundusze celowe |
Zarówno władze gminne jak i Grupa Robocza nie podjęły w tym zakresie żadnych działań. Nie było żadnej woli organizowania spotkań i dyskusji, które mogłyby zaowocować konkretnymi decyzjami i działaniami. Temat został całkowicie zaniechany. |
8b. |
Przygotowanie i uruchomienie elementów Centrum przewidzianych w okresie krótkoterminowym, tj. wymaganych do obsługi PDGO i źródłowej segregacji odpadów. Rozpoczęcie działania takich elementów Centrum płyty kompostowej, sortowni surowców z selektywnej zbiórki, miejsca rozbiórki i magazynowania odpadów wielkogabarytowych, miejsca sortowania gruzu i innych odpadów budowlanych, magazynu odpadów niebezpiecznych |
2005 |
Organ wykonawczy gminy Grupa Robocza |
Środki własne, środki pomocowe, fundusze celowe |
Zarówno władze gminne jak i Grupa Robocza nie podjęły w tym zakresie żadnych działań. Nie było żadnej woli organizowania spotkań i dyskusji, które mogłyby zaowocować konkretnymi decyzjami i działaniami. Temat został całkowicie zaniechany. |
8c. |
Przygotowanie założeń do ewentualnego uruchomienia instalacji mechaniczno-biologicznej obróbki odpadów mieszanych. Uwzględnić należy wariant, w którym uruchomienie instalacji może być zastąpione wzrostem wydajności segregacji. Ostateczną decyzje należy podjąć w 2009 roku, po ewentualnych próbach intensyfikacji segregacji. |
grudzień 2008 |
Organ wykonawczy gminy Grupa Robocza |
Środki własne, środki pomocowe, fundusze celowe |
Zarówno władze gminne jak i Grupa Robocza nie podjęły w tym zakresie żadnych działań. Nie było żadnej woli organizowania spotkań i dyskusji, które mogłyby zaowocować konkretnymi decyzjami i działaniami. Temat został całkowicie zaniechany. |
10 |
Rozwój kompostowania. Możliwa na drodze rozproszonego (lub częściowo rozproszonego) kompostowania redukcja frakcji biologicznej w przekazywanych do składowania odpadach wymaga: |
Organ wykonawczy gminy Grupa Robocza |
Środki własne, środki pomocowe, fundusze celowe |
Zarówno władze gminne jak i Grupa Robocza nie podjęły w tym zakresie żadnych działań. Nie było żadnej woli organizowania spotkań i dyskusji, które mogłyby zaowocować konkretnymi decyzjami i działaniami. Temat został całkowicie zaniechany. |
|
10a. |
Corocznego opracowania i promowania kompostowania przydomowego. Akcje takie powinny być prowadzone w okresie wczesnowiosennym i bazować na informacji technicznej o technikach i urządzeniach do kompostowania. Jeżeli możliwy będzie zakup zbiorowy kompostowników po atrakcyjnych dla mieszkańców cenach, organizować należy takie zakupy. |
corocznie-wiosna |
Organ wykonawczy gminy Grupa Robocza |
Środki własne, środki pomocowe, fundusze celowe |
Zarówno władze gminne jak i Grupa Robocza nie podjęły w tym zakresie żadnych działań. Nie było żadnej woli organizowania spotkań i dyskusji, które mogłyby zaowocować konkretnymi decyzjami i działaniami. Temat został całkowicie zaniechany. |
10b. |
Ponieważ kompostowanie przydomowe dość często jest utrudnione lub niechętnie widziane (nawet u wytwórców odpadów posiadających własne ogrody), może zaistnieć potrzeba utworzenia lokalnych punktów kompostowania / odbioru odpadów zielonych. Ewentualna ich lokalizacja powinna by_ dogodna dla mieszkańców rejonów z licznymi prywatnymi terenami zielonymi. Ponieważ forma ta może być wymienna z zasadą odbioru odpadów segregowanych, niezbędne jest prowadzenie akcji pilotażowej w wybranych lokalizacjach. |
marzec 2005-październik 2006 |
Organ wykonawczy gminy Grupa Robocza |
Środki własne, środki pomocowe, fundusze celowe |
Zarówno władze gminne jak i Grupa Robocza nie podjęły w tym zakresie żadnych działań. Nie było żadnej woli organizowania spotkań i dyskusji, które mogłyby zaowocować konkretnymi decyzjami i działaniami. Temat został całkowicie zaniechany. |
10c. |
Opracowania i wdrożenia zasad postępowania z odpadami zielonymi przy zlecaniu prac utrzymania terenów publicznych. |
październik 2004 |
Organ wykonawczy gminy Grupa Robocza |
Środki własne, środki pomocowe, fundusze celowe |
Zarówno władze gminne jak i Grupa Robocza nie podjęły w tym zakresie żadnych działań. Nie było żadnej woli organizowania spotkań i dyskusji, które mogłyby zaowocować konkretnymi decyzjami i działaniami. Temat został całkowicie zaniechany. |
10d. |
Dalsze propagowanie i kompostowanie przydomowe w oparciu o doświadczenia z kolejnych lat W 2010 zakłada się objęcie kompostowaniem przydomowym grupy ok. 1250 gospodarstw domowych w skali powiatu, a w 2015 kolejne 1250 gospodarstw. Ponadto w instalacjach zbiorczych kompostowanie rozpocznie się od ok. 2010 r. Obsługując kolejno ok. 1500 gospodarstw domowych w pierwszym etapie do ok. 2000 w roku 2015. |
październik 2009 |
Organ wykonawczy gminy Grupa Robocza |
Środki własne, środki pomocowe, fundusze celowe |
Zarówno władze gminne jak i Grupa Robocza nie podjęły w tym zakresie żadnych działań. Nie było żadnej woli organizowania spotkań i dyskusji, które mogłyby zaowocować konkretnymi decyzjami i działaniami. Temat został całkowicie zaniechany. |
11. 12. |
Optymalizacja procesów składowania odpadów. Prace rekultywacyjne zgodnie z projektem, na składowisku w Braszowicach. Monitoring i ocena realizacji planu. Bieżący monitoring realizacji planu powinna prowadzić grupa robocza ds. gospodarowania odpadami. Corocznie grupa powinna przygotowywać raport oceniający stan gospodarki odpadami w powiecie uwzględniający: . zmiany w bilansie odpadów i strukturze odpadów ( biorąc pod uwagę wprowadzane zmiany w systemie), . stopień wydzielenia poszczególnych frakcji (rodzajów, grup) odpadów i warunki ich zagospodarowania (na podstawie informacji przekazanych przez administratorów CSOiUO, PDGO i Zbieraczy odpadów frakcji wysegregowanych), . ilość i strukturę składowanych odpadów ( na podstawie sprawozdań o ilości składowanych odpadów na składowiskach), . ocenę zgodności wskaźników segregacji i jakości składowanych odpadów z ustalonymi w niniejszym planie (na podstawie informacji przekazanych od zbieraczy odpadów wysegregowanych) , . stan urządzeń i instalacji gospodarowania odpadami, ze szczególnym uwzględnieniem PDGO i CSOiUO oraz składowisk (na podstawie wizji lokalnych i sprawozdań administratorów obiektów), . zadania przewidziane do realizacji w roku następnym, . koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami ze szczególnym uwzględnieniem obciążenia mieszkańców, . szczegółowe rozliczenie wydatków na cele gospodarowania odpadami ze środków publicznych. |
do końca 2007 corocznie w układzie: październik roku poprzedzającego- październik roku bieżącego |
Organ wykonawczy gminy Grupa Robocza Organ wykonawczy gminy Grupa Robocza |
Środki własne, środki pomocowe, fundusze celowe |
Pierwsze prace związane rekultywacją składowiska podjęto w 2004 r. Zamontowane zostały wówczas kominy odgazowujące - 6 sztuk. Zgodnie z dokumentacją techniczną jest to I etap rekultywacji. Kolejnymi zadaniami było wykonanie rowów opaskowych odprowadzających wody opadowe z terenu składowiska. Dodatkowo w późniejszym okresie wykonano przedłużenia kominów oraz nawieziono na teren składowiska ziemię w celu przykrycia kwatery na której zdeponowane zostały odpady. Składowisko nie jest dopełnione (zgodnie z rzędnymi założonymi w dokumentacji). Pozostała do wypełnienia pojemność wg stanu z sierpnia 2006 r. to 4 320 m 3 .Od 13 kwietnia 2006 r. na składowisku nie są deponowane odpady, a dalsze prace rekultywacyjne prowadzone będą w ramach zadań Międzygminnego Związku Celowego w Kłodzku, którego Gmina Ząbkowice Śląskie jest członkiem od 2006 roku. Nie prowadzono monitoringu i nie podjęto w tym zakresie żadnych działań. |
13. |
Sprawozdania z realizacji gminnego planu gospodarki odpadami oraz jego weryfikacja. |
Sprawozdanie z realizacji co 2 lata. Weryfikacja: zgodnie z zasadami prawa, nie rzadziej niż co 4 lata |
Organ wykonawczy gminy |
Środki własne |
Sprawozdanie wykonano w marcu 2007 r. |
* ad.7 - Likwidacja zagrożenia ekologicznego, jakim są odpady pogalwaniczne zdeponowanych na terenie Ząbkowic Śląskich przy ul. Głowackiego
Na terenie byłej cegielni w Ząbkowicach Śląskich w latach 1991-1993 prowadzona była działalność gospodarcza przez współwłaścicieli firmy "Utylex" z siedzibą w Świdnicy, polegającą na produkcji cegły z dodatkiem odpadów pogalwanicznych.
Dla potrzeb produkcji cegły w zaakceptowanym przez ITB w Warszawie procesie technologicznym, na teren cegielni przywożone były odpady pogalwaniczne od różnych ich wytwórców, praktycznie z terenu całego kraju. Brak możliwości dochowania reżimu technologicznego produkcji cegły z wykorzystaniem urządzeń produkcyjnych cegielni ( brak możliwości ujednorodnienie masy ceramicznej ) - doprowadził do braku zbytu wyprodukowanej cegły i w konsekwencji do zaprzestania jej produkcji w lutym 1993 roku.
W stosunku do współwłaścicieli firmy "Utylex" prowadzone było na przestrzeni lat 1991÷2006 wielokierunkowe postępowanie administracyjne przez organy administracji publicznej.
Gmina Ząbkowice Śląskie w roku 2006 zgodnie z obowiązującą ustawą - prawo o zamówieniach publicznych, ogłosiła przetarg na zadanie pn." Transport i unieszkodliwianie odpadów pogalwanicznych z terenu byłej cegielni przy ul. Głowackiego w Ząbkowicach Śląskich".
Głównym wykonawcą przedmiotowego zadania było Przedsiębiorstwo Ekologiczne INTEREKO Sp. z o.o. z Opola.
Przedmiotem zamówienia było wykonanie usługi "Transport i unieszkodliwianie odpadów pogalwanicznych z terenu byłej cegielni przy ul. Głowackiego w Ząbkowicach Śląskich."
Oznaczenie kodu robót wg Wspólnego Słownika Zamówień (CPV):
Słownictwo główne |
|
Główny przedmiot |
90.12.00.00-4 Usługi gospodarki odpadami |
Dodatkowe przedmioty |
90.12.12.00-3 Usługi transportu odpadów 90.12.20.00-8 Usługi uzdatniania odpadów specjalnych 90.12.21.30-8 Usługi usuwania odpadów toksycznych, z wyjątkiem odpadów radioaktywnych i zanieczyszczonej gleby 90.12.30.00-5 Eksploatacja składowisk odpadów 90.12.33.00-8 Usługi gospodarki odpadami |
Likwidacja zagrożenia ekologicznego była prowadzona w okresie od 27 lipca 2006 r. do 27 września 2006 r.
Ilości zgromadzonych odpadów pogalwanicznych na terenie byłej cegielni w Ząbkowicach Śląskich na podstawie "kart przekazania odpadów" wystawionych przez głównego wykonawcę zadania pn." Transport i unieszkodliwianie odpadów pogalwanicznych z terenu byłej cegielni przy ul. Głowackiego w Ząbkowicach Śląskich" tj. Przedsiębiorstwo Ekologiczne INTEREKO Sp. z o.o. z Opola - została ustalona na wielkość : 1.366,16 Mg.
Ocenę jakościową odpadów pogalwanicznych przeprowadzono w oparciu o analizy fizyko-chemiczne. Badania prowadzone były zarówno na zawartość metali ciężkich w odpadach oraz w ich wyciągu wodnym.
Kwalifikacja złożonych na terenie byłej cegielni odpadów zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 roku w sprawie katalogu odpadów ( Dz.U.Nr 112, poz. 1206 ).
Przywiezione na teren cegielni odpady z ich pierwotny przeznaczeniem jako dodatek do produkcji cegły należały do:
* grupy odpadów z chemicznej obróbki i powlekania powierzchni metali oraz innych materiałów i z procesów hydrometalurgii metali nieżelaznych - kod 11
* podgrupy odpady z obróbki i powlekania metali oraz innych materiałów ( np. z procesów galwanicznych, cynkowania, wytrawiania, fosforanowania, alkalicznego odtłuszczania, anodowania ) - kod 11 01
* rodzaju odpadów -szlamy i osady pofiltracyjne zawierające substancje niebezpieczne - kod 11 01 09* - odpad niebezpieczny
Pewne partie zgromadzonych odpadów pogalwanicznych były przykryte materiałami budowlanymi z rozwalających się obiektów cegielni wykonanych z cegły ceramicznej ze stropami drewnianymi, przez co były zakwalifikowane do grupy:
* grupy odpadów z budowy, remontów i demontażu obiektów budowlanych oraz infrastruktury drogowej ( włączając glebę i ziemię z terenów zanieczyszczonych ( - kod 17
* podgrupy odpadów materiałówi elementów budowlanych oraz infrastruktury drogowej ( np. beton, cegły, płyty, ceramika ) kod 17 01
* rodzaj odpadu:
a) gruz ceglany kod 17 01 02 - odpad inny niż niebezpieczny
b) zmieszane lub wysegregowane odpady z betonu, gruzu ceglanego, odpadowych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia zawierające substancje niebezpieczne kod 17 01 06* - odpad niebezpieczn
Lp. |
Nazwa zadania w gminnym planie gospodarki odpadami |
Rok realizacji |
Opis podjętych działań |
|
Komunalne odpady niebezpieczne |
||||
1. |
Utworzenie i eksploatacja jednego PDGO ze stanowiskiem odbioru i magazynowania odpadów niebezpiecznych |
2004-2006 |
PDGO nie został utworzony w wyznaczonym terminie. Gmina nie podjęła też żadnych działań mających na celu organizację zbiórki i magazynowania odpadów niebezpiecznych. Przedmiotowy temat został całkowicie zaniechany przez władze samorządowe. |
|
2. |
Projektowanie oraz uruchomienie w ramach CSOiUO zbiorczej stacji dla magazynowania odpadów niebezpiecznych |
2004-2006 |
Władze samorządowe nie podjęły w tym zakresie żadnych działań. |
|
3. |
Unieszkodliwienie odpadów pogalwanicznych. |
2004-2006 |
Przedsięwzięcie zrealizowano w II półroczu 2006 r. - szczegółowy opis zamieszczono w przedmiotowym sprawozdaniu w odniesieniu do zadań zawartych w tabeli nr 7. (str.13) |
|
Odpady azbestowe |
||||
1. |
Organizacja kampanii informacyjno-edukacyjnych o szkodliwości azbestu i bezpiecznych metodach jego usuwania. Inwentaryzacja występowania |
od 2003 |
W terminie wyznaczonym w gminnym planie gospodarki odpadami, władze gminne nie podjęły w zakresie odpadów zawierających azbest żadnych działań. Dopiero w II połowie grudnia 2006 r. podjęto decyzję o opracowaniu przez gminę programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu gminy Ząbkowice Śl. wraz z jego inwentaryzacją. Obecnie prowadzona jest ankietyzacja wśród mieszkańców, która posłuży opracowaniu inwentaryzacji. Podpisana została również umowa ze specjalistyczną firmą na opracowanie Programu. |
|
Tabela 9. Koszty poniesione na realizację zadań określonych w gminnym planie gospodarki odpadami w latach 2004-2006.
Lp. |
Nazwa zadania |
Koszty poniesione w latach 2004-2006 [tys. PLN] |
Źródło finansowania |
1. |
Rekultywacja i monitoring składowiska odpadów komunalnych w Braszowicach |
99 165,59 |
Środki własne, środki pomocowe, fundusze celowe |
2. |
Likwidacja dzikich wysypisk na terenie gminy |
10 293,62 |
Gminny Fundusz Ochrony Środowiska, środki własne |
3. |
Zakup kontenerów koszy ulicznych i pojemników do segregacji odpadów |
66 313,30 |
Gminny Fundusz Ochrony Środowiska |
4. |
Zakup worków i rękawic do akcji "Sprzątanie świata" |
2 169,03 |
Gminny Fundusz Ochrony Środowiska |
5. |
Opracowanie Gminnego Planu Gospodarki Odpadami. |
13 420,00 |
Gminny Fundusz Ochrony Środowiska |
Razem |
191 361,54 |
||
1. |
Unieszkodliwienie odpadów pogalwanicznych z terenu byłej cegielni w Ząbkowicach Śl. |
684 800,00 |
Środki własne, NFOŚ |
Razem |
684 800,00 |
||
SUMA (I+II) |
876 161,54 |
Ocena realizacji planu.
Plan Gospodarki Odpadami Gminy Zabkowice Śląskie zrealizowany został w bardzo niewielkim stopniu. W porównaniu do celów założonych w harmonogramach, wykonanych zostało niewiele zadań i w małym zakresie. Oczywiście ogromną przyczyną takiego stanu jest brak - założonej w planie - wspólnej polityki w zakresie gospodarki odpadami gmin i powiatu oraz zaniechanie działania Grupy Roboczej, która miała być głównym motorem działania i koordynatorem wspólnej, powiatowej gospodarki odpadami. Również założony system funkcjonowania gospodarki odpadami w planach wyższego szczebla tj. wojewódzkim i powiatowym, nie został wdrożony - gmina nie miała zatem w pełni możliwości realizacji założeń planu gospodarki odpadami. Nie mniej jednak, nie wykazała się w tym zakresie inicjatywą działania w granicach swoich zadań i możliwości, nie podjęła rzetelnej i systematycznej realizacji planu, nie podjęła również próby pozyskania na ten cel środków zewnętrznych.
Zaznaczyć należy, że w roku 2005 Gmina Zabkowice Śląskie podjęła decyzje o przystąpieniu do Międzygminnego Związku Celowego w Kłodzku, co wpłynęło na zmianę polityki w zakresie gospodarki odpadami. Podjęte zostały dwie uchwały: Uchwała Nr V/30/2005 Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie wniosku o przystąpieniu do Międzygminnego Związku Celowego w Kłodzku i Uchwała Nr X/64/2005 Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich z dnia 28 października 2005 r. w sprawie przystąpienia do Międzygminnego Związku Celowego w Kłodzku.
W latach 2004-2006 działania w zakresie realizacji założeń pgo ograniczyły się do zakupu kontenerów, koszy i pojemników do zbiórki i segregacji odpadów komunalnych. Nie wprowadzono zakładanej segregacji odpadów - z wyjątkiem segregacji butelek plastikowych (PET) - i tym samym nie osiągnięto zakładanych i przewidzianych prawem poziomów odzysku.
Nie zrealizowano również założenia 100 % objęcia mieszkańców gminy zorganizowaną zbiórką odpadów komunalnych. Nie wprowadzono w tym zakresie systemu ewidencji i kontroli. Nie jest więc możliwe określenie, jaki procent mieszkańców posiada podpisane umowy na odbiór odpadów komunalnych. A niechlubnym wskaźnikiem i potwierdzeniem tego, że znaczna część mieszkańców nie posiada podpisanych umów na odbiór odpadów komunalnych, jest narastające zjawisko "dzikich wysypisk", z którymi gmina Zabkowice Śląskie systematycznie się boryka i na likwidację których w latach 2004-2006 wydała 10 293,62 zł.
Całkowicie został również pominięty temat odpadów biodegradowalnych i konieczności redukcji ich składowania.
Nie podjęte zostały również działania z zakresu edukacji ekologicznej.
Jednym z podstawowych warunków realizacji planu gospodarki odpadami w gminie Zabkowice Śląskie jest włączenie się do udziału w jego realizacji wszystkich mieszkańców. Wiąże się to z potrzebą zmiany podejścia do środowiska, w którym człowiek przebywa oraz związaną z tym wszechstronną edukacją ekologiczną. Właściwie realizowane przedsięwzięcia edukacyjne przyczyniają się docelowo do ograniczania negatywnych skutków oddziaływania na środowisko, szczególnie w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi. Zaznaczyć należy, że zarówno na edukację, jak i inne zadania założone w planie, pozyskać można środki finansowe z zewnątrz.
Plan Gospodarki Odpadami Gminy Zabkowice Śląskie jest wyznacznikiem kierunków prawidłowego gospodarowania odpadami, natomiast aktem prawa miejscowego wdrażającym założenia planu jest Regulamin utrzymania porządku i czystości w gminie. W Regulaminie przyjętym Uchwałą Nr IV/13/2006 Rady Miejskiej Ząbkowice Śląskie z dnia 28 kwietnia 2006 r., wskazano prawa i obowiązki mieszkańców gminy. Z kolei wymagania, jakie powinni spełniać przedsiębiorcy ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie ochrony przed bezdomnymi zwierzętami, prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, najbliższych także grzybowisk i spalarni zwłok zwierzęcych i ich części, określone zostały w Zarządzeniu Nr 96/7/PKŚ-2006 Burmistrza Ząbkowic Śląskich z dnia 26 lipca 2006 r. Kolejne Zarządzenie - Nr 97/7/PKŚ-2006 Burmistrza Ząbkowic Śląskich z dnia 26 lipca 2006 r. określa wymagania, jakie powinni spełniać przedsiębiorcy ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.
Dalsze kierunki działań Gminy Zabkowice Śląskie.
W świetle powyższego sprawozdania oraz w związku z członkostwem naszej gminy w Międzygminnym Związku Celowym, koniecznym staje się dostosowanie gminnego planu gospodarki odpadami do polityki Związku, która zapisana została w stosownych uchwałach.
Aby możliwa była realizacja przyjętych zadań, konieczna jest systematyka, rzetelność i konsekwencja we wspólnym działaniu.
W kwestii ewidencji umów na odbiór odpadów komunalnych, planuje się przeprowadzenie kontroli poszczególnych nieruchomości, co pozwoli na uzyskanie dokładnych danych w tym zakresie i wyciągniecie przewidzianych prawem konsekwencji. W odniesieniu do mieszkańców - zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, przeprowadzone zostaną kontrole nieruchomości na terenie gminy Ząbkowice Śląskie, a następnie wprowadzone w życie mechanizmy prawne, prowadzące do uregulowania tej sytuacji. Do tych działań włączona będzie Straż Miejska oraz pracownicy administracyjni wydziałów odpowiedzialnych w tym zakresie.
Planuje się również położenie większego nacisku na edukację ekologiczną .
Wysypiska, które nie są zorganizowane i funkcjonują bez zezwolenia władz terenowych, tzw. "dzikie" wykazują negatywny wpływ na środowisko przyrodnicze. Są elementem zaburzającym krajobraz i stanowią zagrożenie dla czystości zasobów wód podziemnych, wód powierzchniowych oraz gleb. Mogą także stanowić bardzo poważne zagrożenie sanitarne. Zlokalizowane są w różnych miejscach miasta najczęściej na terenach obrzeża osiedli zabudowy niskiej. Objęcie całego społeczeństwa zorganizowaną zbiórką odpadów przy odpowiednio prowadzonych działaniach edukacyjno - informacyjnych powinno przyczynić się do likwidacji zjawiska niekontrolowanego składowania odpadów. Nastąpi uporządkowanie terenu, przywrócenie naturalnych siedlisk flory i fauny a przede wszystkim zostanie zlikwidowane ognisko zanieczyszczenia wód podziemnych i powierzchniowych
Konieczne jest również podjęcie radykalnych kroków w zakresie wprowadzenia segregacji odpadów komunalnych zgodnie z przyjętym przez Radę Miejską Ząbkowic Śląskich regulaminem utrzymania czystości i porządku w gminie. Szeroko pojętą inicjatywę i radykalne działania w tym temacie powinien podjąć gminny Zakład Gospodarki Komunalnej. Wprowadzenie selektywnej zbiórki odpadów z podziałem na odpady niebezpieczne, surowce wtórne, odpady biodegradowalne, wielkogabarytowe i remontowo - budowlane przyczyni się do poprawy stanu środowiska gminy poprzez między innymi:
- stworzenie możliwości ponownego wykorzystania odpadów (stłuczka szklana, makulatura, tworzywa sztuczne, metale, oleje przepracowane),
- wyeliminowanie odpadów niebezpiecznych ze strumienia odpadów komunalnych trafiających na składowisko, powodujących znaczne zagrożenie zanieczyszczeniem substancjami toksycznymi wód i gleb,
- zmniejszenie ilości odpadów biodegradowalnych deponowanych na składowisku i skierowanie ich do kompostowania co przyczyni się do zmniejszenia uciążliwości dla środowiska przyrodniczego wysypisk oraz spowoduje uzyskiwanie materiału znajdującego zastosowanie w gospodarce (kompostu),
- stworzenie możliwości wykorzystania surowców wtórnych zawartych w odpadach wielkogabarytowych oraz odzysku odpadów budowlanych poprzez zastosowania ich jako kruszywa w robotach drogowych, inżynieryjnych itp.
Założone cele i podstawowe kierunki działań przedstawione w Planu Gospodarki Odpadami są zgodne z dyrektywami Unii Europejskiej, Polityką Ekologiczną Państwa, Krajowym Planem Gospodarki Odpadami oraz Planem Gospodarki Odpadami dla Województwa Dolnośląskiego. Planowane działania zmierzają do osiągnięcia celów ustalających zarówno terminy, jak i ilości odzyskiwanych, poddawanych recyklingowi i unieszkodliwianych odpadów.
Aktualizacja gminnego planu gospodarki odpadami powinna nastąpić po przeprowadzeniu aktualizacji planów wyższego szczebla.
4. Wykorzystane przepisy prawne
1) Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628, z 2002 r. Nr 41, poz. 365, Nr 113, poz. 984 i Nr 199, poz. 1671, z 2003 r. Nr 7, poz. 78, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 116, poz. 1208 i Nr 191, poz. 1956, z 2005 r. Nr 25, poz. 202, Nr 90, poz. 758, Nr 130, poz. 1087, Nr 175, poz. 1458 i 1462 i Nr 180, poz. 1495 oraz z 2006 r. Nr 50, poz. 360)
2) Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 1996 r. Nr 132, poz. 622, z 1997 r. Nr 60, poz. 369, Nr 121, poz. 770, z 2000 r. Nr 22, poz. 272, z 2001 r. Nr 100, poz. 1085, Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 113, poz. 984, z 2003 r. Nr 7, poz. 78, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 173, poz. 1808, oraz z 2005 r. Nr 85, poz. 729, Nr 175, poz. 1458, Nr 180, poz. 1495 i Nr 236, poz. 2008)
3) Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o wprowadzeniu ustawy - Prawo ochrony środowiska, ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 100, poz. 1085, z 2002 r. Nr 143, poz. 1196, z 2003 r. Nr 7, poz. 78 i Nr 190, poz. 1865, z 2004 r. Nr 49, poz. 464, z 2005 r. Nr 113, poz. 954 oraz z 2006 r. Nr 50, poz. 360)
4) Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 175, poz. 1458 oraz z 2006 r. Nr 63, poz. 441)
5) Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 9 kwietnia 2003 r. w sprawie sporządzania planów gospodarki odpadami (Dz. U. Nr 66, poz. 620 oraz z 2006 r. Nr 46, poz. 333)
6) Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 r.w sprawie katalogu odpadów (Dz.U. Nr 112, poz. 1206)
7) Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 11 grudnia 2001 r. w sprawie zakresu informacji oraz wzorów formularzy służących do sporządzania i przekazywania zbiorczych zestawień danych (Dz.U. Nr 152, poz. 1737)
8) Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 11 grudnia 2001 r. w sprawie warunków i zakresu dostępu do wojewódzkiej bazy danych dotyczącej wytwarzania i gospodarowania odpadami (Dz.U. Nr 152, poz. 1738)
9) Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 30 października 2002 r. w sprawie rodzajów odpadów, które mogą być składowane w sposób nieselektywny (Dz. U. Nr 191, poz. 1595)
10) Uchwała Nr 219 Rady Ministrów z dnia 29 października 2002 r. w sprawie krajowego planu gospodarki odpadami (M.P. 2003, Nr 11, poz. 159)
11) Karta składowiska odpadów - stan na dzień 31 grudnia 2006 r., Ministerstwo Środowiska, maj 2006 r.