ZĄBKOWICKI OŚRODEK KULTURY - SALA
WIDOWISKOWA
KONCEPCJA SYSTEMU NAGŁOŚNIENIOWEGO
System przeznaczony jest do nagłośnienia widowisk takich jak: występy muzyczne, przedstawienia teatralne, wydarzenia rozrywkowe, prezentacje, spotkania wykładowe itp.
Liczbę i rodzaje głośników dobrano pod kątem zapewnienia komfortu odsłuchu komunikatów słownych i muzyki oraz równomierne pokrycie dźwiękiem całej sali. Moc głośników dobrano pod względem zapewnienia optymalnego poziom głośności w miejscach odsłuchu zarówno dla wydarzeń teatralnych jak i koncertowych. System nagłośnienia dedykowany jest do zastosowań teatralnych i koncertowych jednocześnie przygotowany jest do zastosowań kinowych w systemie surround ośmiokanałowym. Poglądowe rozmieszczenie głośników przedstawiono na rysunku 1 – załączonym do opracowania.
NAGŁOŚNIENIE GŁÓWNE
W systemie zastosowano zestawy głośnikowe hiszpańskiej marki Vieta. Zestawy charakteryzują się bardzo dobrym, wyrównanym brzmieniem, zarówno przy małym i dużym poziomie głośności, oraz bardzo dobrą zrozumiałością mowy. Dodatkową cechą, wyróżniającą te głośniki spośród konkurencji, jest ten sam charakter brzmieniowy dla różnych modeli głośników. Oznacza to, że stosując zestawy o dużych mocach do nagłośnienia głównego oraz zestawy u mniejszych mocach jako dogłośnienie – system zachowuje ten sam charakter brzmieniowy w całej sali.
Jako nagłośnienie główne zastosowano aktywne dwudrożne zestawy Vieta La-12 (540W RMS) - po dwa na stronę. Zestawy zamontowane są pionowo jeden nad drugim na uchwytach „C-kształtnych” przymocowanych do ściany. Dolna krawędź głośnika znajduje się na wysokości 2m od podłogi sceny.
Rys. 1. Zestaw dwudrożny aktywny Vieta La-12.
Do odtwarzania małych częstotliwości zastosowano subwoofery
pasywne na przetworniku 18 calowym - model Vieta
Re-118S – pod dwa na stronę, stojące na podłodze po lewej i prawej stronie
sceny. Subwoofery zasilane są wzmacniaczami Audac D3.
Rys. 2. Zestaw niskotonowy pasywny Vieta
Re-118S.
DOGŁOŚNIENIE SALI
W celu zapewnienia komfortu odsłuchu w tylnej części sali zastosowano dodatkowo cztery kolumny głośnikowe ścienne Vieta DO-44 – po dwie na stronę, jedna w połowie długości widowni, druga w 2/3 długości widowni. Kolumny mocowane są do ściany na dedykowanych uchwytach WB-44, umożliwiających regulację nachylanie głośników w płaszczyźnie poziomej i pionowej. Zastosowanie tych głośników spełnia jednocześnie funkcję głośników surround podczas projekcji kinowych.
Zastosowanie kolumn
głośnikowych jest uzasadnione ze względu na ich kąty zasięgu: szeroki kąt w
poziomie powoduje pokrycie większej powierzchni widowni (niż przy zastosowaniu
tradycyjnego głośnika dwudrożnego), natomiast wąski kąt w pionie niweluje
występowanie odbić od sufitu i podłogi. Sygnał podany na kolumny głośnikowe
jest opóźniony względem zestawu głównego, przy użyciu procesora sygnałowego Vieta
VDC-48. Kolumny zasilane są czterokanałowym wzmacniaczem Audac Q4 – jedna kolumna na jeden kanał wzmacniacza.
Rys. 3. Kolumna głośnikowa Vieta Do-44
DOGŁOŚNIENIE
PIERWSZYCH RZĘDÓW – FRONT FILL
W celu dogłośnienia pierwszych rzędów zastosowano dwudrożne zestawy aktywne Vieta La-8 po jednym na stronę. Zestawy ustawione są na podłodze sceny (obok subwooferów) i skierowane w pierwsze rzędy widowni.
GŁOŚNIK
CENTRALNY
W celu przystosowania systemu do nagłośnienia seansów filmowych zastosowano jeden głośnik centralny, dwudrożny aktywny Vieta La-8, zamocowany nad sceną na uchwycie „C-kształtnym”, skierowany w stronę środka widowni.
Rys. 4. Zestaw dwudrożny aktywny Vieta La-8.
MONITORING
SCENY
Aby
umożliwić odsłuch na scenie zastosowano cztery zestawy głośnikowe pasywne Vieta Do-5 (50W RMS) umieszczone na uchwytach
ścienny w narożnikach sceny. Głośniki montowane są na wysokości 2,5m od podłogi
na uchwycie umożliwiającym regulację położenia głośnika. Zestawy Do-5 zasilane
są czterokanałowym wzmacniaczem Audac
DPA154.
Rys. 5. Zestaw dwudrożny pasywny Do-5
MIKSER FONICZNY
W systemie zastosowano mikser cyfrowy Yamaha DM1000 (16 wlotów, 12 wysyłek, możliwość podłączenia kart rozszerzających w celu posiadanie większej ilości wlotów). Mikser dedykowany jest do realizacji zarówno przedstawień teatralnych i koncertów muzycznych.
Rys. 6. Mikser cyfrowy Yamaha DM1000.
PROCESOR SYGNAŁOWY
W systemie zastosowano procesor sygnałowy Vieta VDC-48 (tego samego producenta co zestawy głośnikowy). Procesor posiada 4 wejścia i 8 wyjść sygnałowych z możliwością dowolnego krosowania sygnałów, regulacją poziomów wejściowych i wyjściowych, korekcją barwy, dynamiki i linią opóźniającej dla każdego kanału niezależnie. Dzięki swoim funkcjom procesor umożliwia precyzyjne zestrojenie systemu nagłośnienia.
Rys. 7. Procesor sygnałowy Vieta VDC-48
WZMACNIACZE
W systemie zastosowano wzmacniacze belgijskiego producenta AUDAC. Moc wzmacniaczy oraz ilość kanałów dobrano adekwatnie do mocy stosowanych głośników. Urządzenia: procesor sygnałowy i wzmacniacze przeznaczone są do montażu w szafie rack. W ofercie zaproponowano szafę rack marki Caymon FC16.
Rys. 8. Wzmacniacze AUDAC: D5, Q4,
DPA-154.
Ochrona środowiska przed hałasem Obudowy izolacyjno-dźwiękochłonne Akustyka wnętrz