Załącznik Nr 1
Do uchwały Nr IX/23/2011
Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich
z dnia 18.03.2011
GMINNY PROGRAM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE DLA GMINY
ZĄBKOWICE ŚLĄSKIE NA LATA 2011 – 2015
PRZEMOC W RODZINIE TO ZAMIERZONE I
WYKORZYSTUJĄCE PRZEWAGĘ SIŁ DZIAŁANIE PRZECIW CZŁONKOWI RODZINY, NARUSZAJĄCE
PRAWA I DOBRA OSOBISTE, POWODUJĄCE CIERPIENIE I SZKODY
Z badań dotyczących rodziny, a także
obserwacji życia społecznego wiadomo że ludzie bardzo
niechętnie przyznają się do przemocy wewnątrz rodziny.
W Polsce trudno
jest określić dokładnie skalę tego zjawiska. Co roku zgłasza się zaledwie
kilkanaście tysięcy spraw o znęcanie nad rodziną, w tym samym czasie policja
rejestruje około miliona awantur domowych do których jest wzywana.
Przemoc w rodzinie charakteryzuje to, że:
- jest
intencjonalna – przemoc jest zamierzonym działaniem człowieka i ma na celu
kontrolowanie i podporządkowanie ofiary,
- siły są
nierównomierne – w relacji jedna ze stron ma przewagę nad drugą. Sprawca jest
silniejszy a ofiara słabsza,
- narusza prawa
i dobra osobiste – sprawca wykorzystuje przewagę siły, narusza podstawowe prawa
ofiary (np. prawo do nietykalności fizycznej, godności, szacunku itd.),
- powoduje
cierpienie i ból – sprawca naraża zdrowie i życie ofiary na poważne szkody.
Doświadczenie bólu i cierpienia sprawia, że ofiara ma mniejszą zdolność do
samoobrony.
Powszechnie przemoc traktowana jest jako
akt godzący w osobistą wolność jednostki przyczyniający się do jej fizycznej, a
także psychicznej szkody, wykraczające poza społeczne zasady wzajemnych relacji
i zmuszanie jej do zachowań niezgodnych z własną wolą. Przemoc upokarza,
wywołuje cierpienie, rodząc tym samy nienawiść i pragnienie odwetu.
Przemoc
pojmowana jest także jako wywieranie wpływu na innych ludzi, w wyniku którego ich aktualny poziom
rozwoju somatycznego i duchowego jest mniejszy niż potencjalny poziom tego
rozwoju.
Można wyodrębnić różne rodzaje przemocy:
Ofiarami przemocy w rodzinie są
najczęściej kobiety oraz dzieci do lat 13. Natomiast sprawcami przemocy są
głównie mężczyźni będący często pod wpływem alkoholu. Niektóre badania
wskazują, że 40% partnerów znęcających się nad rodziną to osoby uzależnione od
alkoholu. Prawdopodobieństwo wystąpienia aktów przemocy w rodzinach
alkoholowych jest ponad dwukrotnie większe niż w pozostałych.
Stosowanie przemocy prowadzi do niskiej
samooceny, poczucia bezsilności i bezradności, ciągłego niepokoju, depresji,
chorób związanych ze stresem. Szczególnie dramatyczne konsekwencje przemocy
zauważa się u dzieci. Powoduje ona bowiem w ich psychice
nieodwracalne skutki, które mogą dać znać o sobie dopiero w życiu dorosłym.
Prawo ściga sprawców przestępstw
przeciwko osobom bliskim za:
art. 207 § 1 k.k. – znęcanie się fizyczne
lub psychiczne nad osobą najbliższą lub nad inną osobą pozostającą w stałym lub
przemijającym stosunku zależności od sprawcy albo nad małoletnim lub osobą
nieporadną ze względu na jej stan psychiczny lub fizyczny – podlega karze
pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat (ścigane z urzędu)*.
art. 191 § 1 k.k. – kto stosuje przemoc
wobec osoby lub groźbą bezprawną w celu zmuszenia innej osoby do określonego
działania, zaniechania lub znoszenia – podlega karze pozbawienia wolności do
lat 3 (ścigane z urzędu)*.
art. 197 § 1 k.k. – kto przemocą lub
groźbą bezprawną lub postępem doprowadza inną osobę do obcowania płciowego,
podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat 10 (ściganie następuje na
wniosek pokrzywdzonego)**.
art. 209 § 1 k.k. – kto uporczywie uchyla
się od wykonywania ciążącego na nim z mocy ustawy lub orzeczenia sądowego
obowiązku opieki przez nie łożenie na utrzymanie osoby najbliższej lub innej
osoby i przez to naraża ją na niemożność zaspokojenia podstawowych potrzeb
życiowych – podlega karze pozbawienia wolności do lat 2 (ściganie następuje na
wniosek pokrzywdzonego)**.
* ściganie z urzędu polega na tym, że
prokurator i policja prowadzą postępowanie niezależnie od woli i zgody osoby
pokrzywdzonej. Wycofanie skargi lub odmowa zeznań nie jest podstawą do
umorzenia postępowania, jeśli istnieje uzasadnione przypuszczenie, że
popełniono przestępstwo.
** ściganie na wniosek polega na tym, że bez
wniosku osoby pokrzywdzonej postępowanie w danej sprawie nie może być wszczęte.
Konieczne jest podjęcie działań
zmierzających w kierunku edukacji społecznej dostarczającej wiedzy o zjawisku
przemocy i sposobach radzenia sobie z problemem. Niezbędne jest również
zapewnienie profesjonalnej pomocy interwencyjnej i terapeutycznej zarówno
sprawcom jak i ofiarom przemocy, ze szczególnym uwzględnieniem krzywdzonych dzieci.
GMINNY PROGRAM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W
RODZINIE DLA GMINY ZĄBKOWICE ŚLĄSKIE NA LATA 2011 – 2015
Gminny Program Przeciwdziałania Przemocy
w Rodzinie na lata 2011 – 2015 został opracowany zgodnie z ustawą o
przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie z dnia 29 lipca 2005r. oraz w oparciu o
ustawę z dnia 15 lutego 1964r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy, ustawę z dnia 26
października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
ustawę z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii, ustawę z dnia 12
marca 2004r. o pomocy społecznej, Krajowy Program Przeciwdziałania Przemocy w
Rodzinie.
Gminny Program Przeciwdziałania Przemocy
w Rodzinie skierowany jest przede wszystkim do: ofiar przemocy w rodzinie (w
tym: dzieci, współmałżonków, partnerów w związkach nieformalnych, osób
starszych, osób niepełnosprawnych), sprawców przemocy w rodzinie, świadków
przemocy w rodzinie, przedstawicieli władz lokalnych, przedstawicieli
instytucji służb pracujących z dziećmi (nauczyciele, pedagodzy, pracownicy
socjalni, policjanci pracownicy wymiaru sprawiedliwości, pracownicy służby
zdrowia, księża).
Z
obserwacji pracowników socjalnych oraz na podstawie analizy dokumentów a także
biorąc pod uwagę powody przyznawania pomocy przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Ząbkowicach
Śląskich wynika że skala występowania zjawiska
przemocy na przełomie ostatnich lat stale rośnie. Zjawisko przemocy, często
łączące się bezradnością w sprawach opiekuńczo - wychowawczych nie
odzwierciedla w pełni faktycznej skali problemu, ponieważ jest to temat
wstydliwy, często zatajany, aż do chwili zaistnienia sytuacji drastycznych i
bezpośredniej przemocy fizycznej.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Ząbkowicach
Śląskich realizując zadania w zakresie przeciwdziałania przemocy w różnych jej
formach stale współpracuje z Policją, Sądem, Kuratorami Sądowymi, Pedagogami
wszystkich placówek szkolnych, Ośrodkami Zdrowia, innymi instytucjami i
sektorem pozarządowym, Parafia Rzymsko-Katolicką oraz Gminną Komisją
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Współpraca
dotyczy poradnictwa, interwencji i wzajemnego wsparcia oraz uzupełnienie
podejmowanych działań, a także bieżącego monitorowania problemu w środowiskach
przez pracowników socjalnych w rejonach opiekuńczych.
Poradnictwo
specjalistyczne zapewnia Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Bardzie, a pracownicy
Ośrodka systematycznie uczestniczą w szkoleniach o zakresie tematycznym
związanym z przeciwdziałaniem przemocy.
Dzieci z rodzin
dotkniętych przemocą uczestniczą w zajęciach świetlicowych oraz mają zapewniony
udział w zorganizowanych formach wypoczynku, a także dożywianie w stołówkach
szkolnych.
METODY PRACY NAD PROGRAMEM
1. Powołanie zespołu do pracy w Gminnego
Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie.
2. Współpraca z instytucjami:
Policją, Sądem, Kuratorami
Sądowymi, Pedagogami wszystkich placówek szkolnych, Ośrodkami Zdrowia, innymi
instytucjami i sektorem pozarządowym, Parafia Rzymsko-Katolicką oraz Gminną
Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Program będzie realizowany w oparciu o
następujące akty prawne:
- Krajowy Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie
- Ustawa z dnia 29 lipca 2005r. o
przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.U.Nr
180,poz.1493)
- Ustawa z dnia
25 lutego 1964r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U.Nr
9, poz.59, z późn. zm.)
- Kodeks karny (Dz.U. z 1997r. Nr 88, poz. 553; Nr
128, poz. 840 z późn. zm.)
- Kodeks postępowania
karnego (Dz. U. z 1997 r. Nr 89, poz. 555 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia
26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu
alkoholizmowi (Dz.U. z
2002r. Nr 147, poz. 1231, z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 29 lipca
2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U.nr 179,poz.1485)
- Ustawa z dnia 12
marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz.U.Nr 64,
poz.593, z późn. zm.)
- Gminne Programy
Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
CELE PROGRAMU
Celem głównym programu jest zwiększenie skuteczności działań na
rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
Celami
szczegółowymi będą:
1. Podejmowanie
działań profilaktycznych w zakresie przeciwdziałania przemocy.
2. Wsparcie i
profesjonalna pomoc doradcza, terapeutyczna, socjalna – dzieciom i rodzinom dotkniętym przemocą.
3. Zmniejszenie
skali zjawiska przemocy.
4. Ochrona ofiar
przemocy w rodzinie.
5. Zwiększenie
dostępności pomocy oraz zwiększenie skuteczności działań interwencyjnych.
6. Podnoszenie
świadomości społecznej w zakresie zjawiska przemocy i sposobów radzenia sobie z
tym problemem.
7. Poszerzanie
wiedzy dotyczącej zjawiska przemocy i sposobów tego problemu wśród dzieci,
młodzieży i dorosłych.
8. Wspieranie
ofiar przemocy w sytuacjach kryzysowych.
9.Ograniczenie
występowania zachowań agresywnych wśród uczniów (ze szczególnym uwzględnieniem
agresji słownej).
10. Zapewnienie
możliwości profesjonalnego wsparcia dla ofiar i sprawców przemocy (porady
psychologa, prawnika, podejmowanie interwencji w zakresie przeciwdziałania
przemocy).
11. Współpraca z
Ośrodkiem Interwencji Kryzysowej w Bardzie – w zakresie terapii dla ofiar przemocy i sprawców
przemocy.
12. Współpraca z
placówkami opiekuńczo – wychowawczymi.
13. Utworzenie
zespołu interdyscyplinarnego ds. pomocy ofiarom przemocy w rodzinie.
Lp. |
ZADANIA |
DZIAŁANIE |
REALIZATOR |
1. |
Udzielanie pomocy oraz wsparcia dzieciom i rodzinom
dotkniętym przemocą |
-Interwencja kryzysowa -Praca socjalna -Poradnictwo medyczne, pedagogiczna, prawne, socjalne -Telefon zaufania -Procedura Niebieskie Karty |
- Ośrodek Pomocy Społecznej w Ząbkowicach Śląskich -Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej -Policja -Sąd -Prokuratura -Organizacje pozarządowe |
2. |
Ochrona przed dalszą przemocą |
-Odseparowanie sprawcy przemocy od ofiar -Zakaz kontaktowania się z osobami krzywdzonymi - Udzielanie schronienia osobom dotkniętym przemocą które są zmuszone do opuszczenia miejsca
zamieszkania |
- Policja -Sąd -Prokuratura -Organizacje pozarządowe -Placówki działające na rzecz ofiar przemocy w rodzinie |
3. |
Działania realizowane w ramach Gminnego Programu
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych |
-Realizacja zadań związanych z przeciwdziałaniem przemocy
u osób uzależnionych lub współuzależnionych |
-GKRPA -OPS -Kościoły i Świetlice Środowiskowe |
4. |
Zapobieganie stosowaniu przemocy w rodzinie |
-Poradnictwo pedagogiczne, psychologiczne, prawne,
rodzinne, socjalne -Terapia |
-OPS -Organizacje pozarządowe -Kościół -Policja -Sąd -Prokuratura -Placówki oświatowe -Wszyscy Realizatorzy programu |
5. |
Zwiększenie skuteczności działań osób zobowiązanych i
uprawnionych do przeciwdziałania przemocy |
-Szkolenia z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie -Praca zespołu interdyscyplinarnego -Poradnictwo |
-OPS -Wszyscy realizatorzy programu |
6. |
Włączenie lokalnej społeczności w monitorowanie zjawisk
związanych z występowaniem przemocy (uwrażliwienie społeczeństwa na skalę
zjawiska i negatywne jego skutki) |
-Wywiady środowiskowe w środowiskach szczególnie
zagrożonych -Dyżury interwencyjne |
-OPS -Policja -Placówki oświatowe -Organizacje pozarządowe -Świetlice Środowiskowe -Lokalna społeczność |
PRZEWIDYWANE EFEKTY REALIZACJI PROGRAMU
BUDŻET (PRZEWIDYWANE SKUTKI FINANSOWE)
Źródłem finansowania zadań gminnego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie będą środki finansowe z budżetu gminy.
MONITORING
Burmistrz Miasta i Gminy Ząbkowice Śląskie sprawuje na bieżąco
nadzór nad realizacją programu i podejmuje niezbędne działania zmierzające do
osiągnięcia celów wyznaczonych w programie.