UCHWAŁA NR VI/22/2010
Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich
z dnia 2 czerwca 2010 roku
w
sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami wchodzącymi w skład gminnego
zasobu nieruchomości
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a i
art. 40 ust. 1 i ust. 2 pkt 3 , art. 41 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o
samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 roku nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), art. 11, art. 13 ust. 1,art.
14. ust.5, art. 15, art. 18, art. 34 ust. 6,ust.6a, ust. 6b, art. 37 ust. 2 pkt 6, ust. 3 i ust. 4, art. 43
ust. 6, art. 68 ust. 1, ust. 2c, ust. 3, ust. 3a, art. 68 ust. 1 pkt 10, art.
68a, art. 70 ust.4, art. 73 ust. 3 i
ust. 4, art.76 ust. 1, art. 84 ust. 3 , ust. 4, art. 86 ustawy z dnia 21
sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (tekst
jedn.: Dz. U. z 2004 roku Nr 261, poz. 2603),
uchwala co następuje:
Rozdział I
ZASADY OGÓLNE
§ 1. Uchwała określa zasady nabywania, zbywania i
obciążania nieruchomości oraz ich użytkowania, najmu lub dzierżawy na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na
czas nieoznaczony jak również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas
oznaczony do 3 lat strony zawierają kolejne umowy , których przedmiotem jest ta
sama nieruchomość.
§ 2. Podstawę gospodarowania nieruchomościami
stanowiącymi własność gminy stanowią:
a)
miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego,
b)
studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego,
c)
decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, wydana w trybie
przepisów ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu
przestrzennym (Dz.U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.).
§ 3. Ilekroć w uchwale jest mowa o:
1)
ustawie, należy przez to rozumieć ustawę z
dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce
nieruchomościami (Dz.U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zmian.),
2)
gmina -
należy przez to rozumieć Gminę Ząbkowice Śląskie,
3)
burmistrz -
należy przez to rozumieć Burmistrz Ząbkowic Śląskich,
4)
rada gminy -
należy przez to rozumieć Radę Miejską Ząbkowic Śląskich,
5)
lokal - w rozumieniu ustawy o własności
lokali (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 930 z późn. zm.)
Rozdział II
ZASADY NABYWANIA NIERUCHOMOŚCI
§ 4.1. Nabycie nieruchomości do gminnego zasobu nieruchomości może
nastąpić w przypadkach uzasadnionych
interesem gminy, w szczególności:
1)
potrzebami
inwestycyjnymi gminy,
2)
realizacją
zadań własnych i zleconych,
3)
tworzeniem
gminnego zasobu gruntów pod potrzeby
rozwoju gminy,
4)
realizacją
obowiązków wynikające z przepisów szczególnych.
2.
Do Gminnego Zasobu Nieruchomości mogą być przyjęte także nieruchomości:
1)
stanowiące własność gminy, w stosunku do
których wygasło prawo użytkowania wieczystego, trwałego zarządu lub
użytkowania,
2)
pozostałe po zlikwidowanych lub
sprywatyzowanych komunalnych osobach prawnych
oraz zlikwidowanych komunalnych jednostkach organizacyjnych.
3.
Burmistrz nabywa nieruchomości w drodze umów kupna sprzedaży, umowy o oddaniu w
użytkowanie wieczyste, wywłaszczenia na rzecz gminy, pierwokupu, podziałów oraz
scalania i podziałów, umowy o nieodpłatnym przekazaniu, umowy zamiany, umowy darowizny, przejęcia
spadku lub zapisu, nieodpłatnego przejęcia, za zaległości podatkowe a
także w ramach wykonywania uprawnień z
hipoteki, na skutek zrzeczenia się przez samorządową osobę prawną, innych
tytułów prawnych.
4.
Warunki nabycia nieruchomości ustala się w drodze rokowań, których podstawę
stanowi wycena nieruchomości sporządzona przez rzeczoznawcę majątkowego.
5.
Protokół z przeprowadzonych rokowań stanowi podstawę do zawarcia aktu
notarialnego.
6.
W uzasadnionych przypadkach gmina może
przystąpić do przetargu celem nabycia do gminnego zasobu nieruchomości, które
stanowią własność lub oddanych w użytkowanie wieczyste osobom fizycznym i
osobom prawnym.
§ 5. Nabywanie nieruchomości do Gminnego Zasobu
Nieruchomości, nie wymaga zgody Rady Miejskiej wyrażonej w drodze odrębnej
uchwały do kwoty ustalonej w obowiązującej uchwale budżetowej.
Rozdział III
ZASADY ZBYWANIA NIERUCHOMOŚCI
§ 6. Zgody
rady gminy wyrażonej odrębną uchwałą wymaga:
1)
sprzedaż nieruchomości na rzecz Skarbu
Państwa oraz jednostkom samorządu terytorialnego za obniżoną cenę,
2)
nieodpłatne oddawanie w użytkowanie
wieczyste nieruchomości gruntowej na
rzecz Skarbu Państwa oraz jednostkom samorządu
terytorialnego,
3)
przekazanie nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu
terytorialnego w drodze darowizny,
4)
wnoszenie nieruchomości jako aport do spółek z udziałem gminy w postaci prawa
własności lub prawa użytkowania wieczystego,
5)
przekazywanie nieruchomości jako wyposażenie
tworzonych przez gminę jednostek organizacyjnych, samorządowych osób
prawnych oraz jako majątek tworzonych fundacji i stowarzyszeń.
§ 7. Zwalnia
się z obowiązku zbycia w drodze przetargu, nieruchomości gdy o ich nabycie
ubiega się wyłącznie jeden podmiot w celu:
1)
przeznaczenia nieruchomości na realizację urządzeń infrastruktury technicznej
albo na inne cele publiczne, jeżeli cele
te będą realizowane przez podmioty, dla których są to cele statutowe i których
dochody przeznacza się w całości na działalność statutową,
2)
gdy sprzedaż nieruchomości, następuje na rzecz
osoby, która dzierżawi nieruchomość na podstawie umowy zawartej co
najmniej na 10 lat, jeżeli nieruchomość ta została zabudowana na podstawie
zezwolenia na budowę.
§ 8. Przyznaje się pierwszeństwo w nabywaniu
lokali ich najemcom lub dzierżawcom, z wyłączeniem nieruchomości, o których
mowa w ustawie o gospodarce
nieruchomościami w budynkach mieszkalnych lub użytkowych, stanowiących w
całości przedmiot najmu lub
dzierżawy gdy najemca lub dzierżawca nie
zalega z opłatami czynszowymi na rzecz
właściciela nieruchomość i nie jest przeciwko niemu prowadzone postępowanie
egzekucyjne.
§ 9. Nie
podlegają sprzedaży lokale położone w
budynkach przeznaczonych do:
1)
remontu kapitalnego,
2)
wyburzenia,
3)
zmiany funkcji.
§ 10. 1. Udziela się zgody na zastosowanie bonifikaty od ceny ustalonej
zgodnie z obowiązującymi przepisami , jeżeli nieruchomość jest sprzedawana jako
lokal mieszkalny ich najemcom i ustala warunki udzielenia bonifikaty oraz wysokość stawek procentowych:
1)
w wysokości 95 % w przypadku jednorazowej zapłaty ceny sprzedaży przed
zawarciem umowy notarialnej,
2)
przy sprzedaży w formie ratalnej :
a)
najemca jest zobowiązany, zapłacić pierwszą należność w wysokości 10% ceny
sprzedaży lokalu przed zawarciem umowy
notarialnej ,
b)
do pozostałej należności , dla której
okres spłaty ustala się nie
dłuższy niż 5 lat, licząc od dnia
nabycia lokalu, będzie stosowana bonifikata w wysokości 85%. ,
c)
nieuiszczona należność, która została rozłożona na raty, podlega
oprocentowaniu w wysokości 5% rocznie.
3)
w wysokości 99% przy sprzedaży
wszystkich lokali mieszkalnych stanowiących przedmiot najmu w budynku
mieszkalnym w którym nie nastąpiła wcześniejsza sprzedaż lokali mieszkalnych
oraz gdy wszyscy najemcy złożą
w tym samym terminie wnioski o wykup lokali mieszkalnych oraz w dniu
wskazanym przez gminę podpiszą akty
notarialne.
§ 11. Bonifikaty nie stosuje się jeżeli - najemca
posiada tytuł prawny do innego lokalu mieszkalnego lub domu mieszkalnego.
§ 12. Udziela się zgody na zastosowanie
bonifikaty od ceny ustalonej zgodnie z obowiązującymi przepisami, jeżeli
nieruchomość lub jej część jest sprzedawana na poprawę warunków
zagospodarowania nieruchomości przyległej, stanowiącej własność lub oddanej w
użytkowanie wieczyste osobie, która zamierza tę nieruchomość lub jej część
nabyć, jeżeli nie mogą być zagospodarowane jako odrębne nieruchomości i ustala
się warunki udzielenia bonifikaty oraz wysokość stawki procentowej :
1)
bonifikata obowiązuje dla nieruchomości
przyległej, która jest przeznaczona lub wykorzytywana wyłącznie na cele mieszkaniowe,
2)
w wysokości 75 % w przypadku jednorazowej
zapłaty ceny sprzedaży przed zawarciem umowy notarialnej,
3)
przy sprzedaży w formie ratalnej :
a)
osoba jest zpbowiązana, zapałacić pierwszą
należność w wysokości 10 % ceny sprzedaży nieruchomości przed zawarciem umowy notarialnej,
b)
do pozostałej należności, dla której okres
spłaty ustala się nie dłuższy niż 5 lat, licząc od dnia nabycia nieruchomości,
będzie stosowana bonifikata w wysokości 50 %,
c)
nieuiszczona należność, która została
rozłożona na raty, podlega oprocentowaniu w wysokości 5 % rocznie.
Rozdział IV
ZASADY OBCIĄŻANIA
NIERUCHOMOŚCI
§ 13. Obciążanie
nieruchomości stanowiących mienie gminy polega w szczególności na:
1)
ustanowieniu
służebności gruntowej lub osobistej,
2)
ustanowieniu
hipoteki.
§ 14. 1. Służebność gruntową lub osobistą
ustanawia się umową stron w trybie bezprzetargowym na wniosek osoby, dla której służebność ma
być ustanowiona w celu zapewnienia dostępu do drogi publicznej oraz
prawidłowego korzystania z
nieruchomości.
2.
Służebność gruntowa ustanowiona w celu zapewnienia dostępu do drogi publicznej
oraz prawidłowego korzystania z nieruchomości
jest nieodpłatna.
3. Nieruchomość można obciążyć hipoteką do
wysokości nie wyższej od kwoty, do której burmistrz może samodzielnie zaciągać
zobowiązania.
4.
Zgody rady gminy wyrażonej odrębną uchwałą wymaga nieodpłatne obciążenie
nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa
oraz jednostek samorządu terytorialnego ograniczonymi prawami rzeczowymi.
Rozdział V
ZASADA UŻYTKOWANIA, NAJMU LUB
DZIERŻAWY
§ 15.1.
Wyraża się zgodę na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu
zawarcia umów użytkowania
,wydzierżawiania lub najmu nieruchomości na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata
lub na czas nieoznaczony oraz na ponowne zawarcie umowy po okresie 3 letniej
dzierżawy, której przedmiotem jest ta sama nieruchomość w przypadku:
1)
ogródków przydomowych,
2)
jeżeli
nieruchomość została zabudowana na podstawie
zezwolenia na budowę,
3)
gdy
nieruchomość lub jej część przez swój kształt, wielkość , położenie lub
pozbawienie dojścia i dojazdu może być zagospodarowana jedynie przez jednego
posiadacza nieruchomości przyległej ,
4)
jeżeli
nieruchomość jest wykorzystywana
szczególnie w celach:
a)
prowadzenia działalności charytatywnej,
b)
prowadzenia działalności oświatowej i wychowawczej,
c)
prowadzenia działalności rekreacyjno -
sportowych,
d) zajęcia terenu w celu budowy urządzeń infrastruktury technicznej,
e)
inne cele publiczne określone w przepisach
ustawy o gospodarce nieruchomościami,
5) gminnym jednostkom organizacyjnym ,
6) na rzecz Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego,
7)
gruntów rolnych z przeznaczeniem wyłącznie pod uprawy polowe,
2. Szczegółowe warunki użytkowania, wydzierżawiania lub najmu nieruchomości bez obowiązku przeprowadzenia przetargu
będzie określać umowa zawarta
pomiędzy stronami.
§ 16.1. Zamiana nieruchomości może nastąpić w
przypadkach uzasadnionych interesem gminy, a szczególności:
1)
potrzebami
inwestycyjnymi,
2)
realizacją
zadań własnych i zleconych,
3)
obowiązki
wynikające z przepisów szczególnych.
2. Warunki zamiany nieruchomości ustala się w
drodze rokowań.
3.
Protokół z przeprowadzonych rokowań stanowi podstawę do zawarcia aktu
notarialnego.
4.
Przy zamianie nieruchomości podstawę stanowi operat szacunkowy, który określa
wartość zamienianych nieruchomości, sporządzony przez uprawnionego rzeczoznawcę
majątkowego.
5.
W przypadku nierównej wartości zamienianych nieruchomości stosuje się dopłatę,
której wysokość jest równa różnicy wartości nieruchomości.
§ 17. Zgody rady gminy wyrażonej odrębną uchwałą
wymaga zamiana nieruchomości, zamiana prawa użytkowania wieczystego na
własność nieruchomości oraz zamiana praw
użytkowania wieczystego, o ile dokonywana jest między gminą a Skarbem państwa i jednostkami samorządu terytorialnego bez
obowiązku dokonywania dopłat w przypadku różnej wartości zamienianych
nieruchomości lub praw.
Rozdział VI
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 18.1. Koszty związane z przygotowaniem
nieruchomości do zbycia oraz koszty
opłat notarialnych i sądowych ponosi
nabywca.
2.
W przypadku sprzedaży bezprzetargowej wnioskodawca przed wszczęciem
postępowania powinien wpłacić zaliczkę w wysokości 50 % planowanych kosztów
związanych z przygotowaniem w/w dokumentacji. Pozostała część kosztów powinna
zostać rozliczona najpóźniej do dnia zawarcia umowy notarialnej sprzedaży.
3. W przypadku odstąpienia od kupna z z przyczyn będących po stronie wnioskodawcy
zaliczka przepada na rzecz gminy.
4
W przypadku nabywania nieruchomości od gminy za termin potwierdzający dokonanie
wpłaty na konto uznaje się datę lokacji środków na rachunku Gminy.
§ 19. Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały
tracą moc:
- uchwała Rady Miejskiej w Ząbkowicach
śląskich nr VII/47/2007 z dnia 28 czerwca 2007 roku w sprawie zasad
gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Ząbkowice Śląskie,
-
uchwała Rady Miejskiej w Ząbkowicach śląskich nr XV/73/2008 z dnia 06 listopada
2008 roku w sprawie zmiany uchwały nr
VII/47/2007 z dnia 28 czerwca 2007 roku
w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność
Gminy Ząbkowice Śląskie,
§ 20. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi
Ząbkowic Śląskich.
§ 21. Uchwała podlega podaniu do publicznej
wiadomości przez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Miejskiego
w Ząbkowicach Śląskich, opublikowanie w prasie lokalnej i na stronie
internetowej www.zabkowiceslaskie.pl/BIP.
§ 22. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od
dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
Przewodniczący Rady
(-) Andrzej Dominik
Uzasadnienie
_________________________________________________
Na podstawie z art. 18 ust. 2 pkt 9
lit. a i art. 40 ust. 1 i ust. 2 pkt 3 , art. 41 ustawy z dnia 8 marca 1990
roku o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 roku nr 142, poz.
1591 z późn. zm.), art. 11, art. 13 ust.
1,art. 14. ust.5, art. 15, art. 18, art. 34 ust. 6,ust.6a, ust. 6b, art. 37 ust. 3, ust. 4,art.43 ust. 6, art. 68
ust. 1, ust. 2c, ust. 3, ust. 3a, art. 68a, art. 70 ust.4, art. 73 ust. 3 i ust. 4, art.76 ust. 1, art.
84 ust. 3 , ust. 4, art. 86 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce
nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r.
Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.) Rada Miejska jako organ właściwy do stanowienia
prawa miejscowego i udzielania upoważnień Burmistrzowi Ząbkowic Śląskich do
wykonywania zadań statutowych wprowadza regulacje prawne w zakresie gospodarowania
nieruchomościami stanowiącymi własność gminy, podejmuje uchwały w sprawach
majątkowych gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu.
Zgodnie z art. 68 ust. 1 pkt 7 oraz
ust. 1a i ust. 3a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce
nieruchomościami ( Dz. U z 2004 r. Nr 261 poz. 2603 z poźn. zm. ) właściwy
organ może udzielić za zgodą rady bonifikaty od ceny nieruchomości sprzedawanej
jako lokal mieszkalny. Bonifikata udzielana od ceny lokalu obejmuje wszystkie
jej składniki w jednakowej wysokości.
Zgoda
na stosowanie bonifikaty dotyczy nieruchomości sprzedawanych w drodze
bezprzetargowej jako lokal mieszkalny na rzecz najemcy.
Zgodnie z art. 34 ust. 6 w/w ustawy rada
gminy może w odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność gminy przyznać
pierwszeństwo w nabyciu lokali ich najemcom lub dzierżawcom.
Zgodnie z art. 25 ust. 1 powyższej ustawy
właściwy organ może za zgodą rady wydzierżawiać, wynajmować i użyczać
nieruchomości wchodzące w skład gminnego zasobu nieruchomości na czas oznaczony
dłuższy niż trzy lata lub na czas nieoznaczony a także po umowie zawartej na
czas oznaczony do 3 lat zawierać kolejne umowy, których przedmiotem jest ta
sama nieruchomość.
sporządziła: Anna Kłubowicz ref. WGP
referujący: Grażyna Grzeszczak Kierownik WGP
radca prawny: