Protokół nr LIII/2009

z  Sesji Rady Miejskiej

w Ząbkowicach Śląskich

odbytej w dniu 30 grudnia  2009 roku

w Sali Konferencyjnej Urzędu Miejskiego

w Ząbkowicach Śląskich

 

 

 

Godzina rozpoczęcia sesji 1000

Godzina zakończenia sesji 1545

 

W sesji udział wzięli:

 

Radni Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich

Krzysztof   Kotowicz          Burmistrz   Ząbkowic Śl.

Ireneusz Woźniakowski    Zastępca Burmistrza

Bożena Kurczyna              Skarbnik Gminy

Iwona Aibin                       Sekretarz  Gminy

Grażyna Grzeszczak          Kierownik Wydziału Gospodarki Przestrzennej

Anna Marcinków               Inspektor Wydziału Edukacji

Danuta Wyskwarska         Inspektor Wydziału Rozwoju Lokalnego i Promocji

Wojciech Jankowski          Kierownik Wydziału Infrastruktury Komunalnej

Paweł Polewski                  Radca Prawny            

Sołtysi i Przewodniczący Zarządów Osiedli

 

 

oraz goście zaproszeni wg listy obecności.

Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym oraz na podstawie Statutu Ząbkowic Śląskich  §  36 pkt. 1  Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik  -                   o t w o r z y ł  LIII Sesję Rady Miejskiej  w Ząbkowicach Śląskich  V kadencji, stwierdzając, że uczestniczy w niej 21 radnych, co stanowi odpowiednie quorum, przy którym Rada może obradować                                       i podejmować  prawomocne  decyzje.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej powitał wszystkich zebranych na dzisiejszej Sesji i przedstawił porządek posiedzenia:

 

1. Przyjęcie porządku obrad.

2. Przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji.

3. Sprawozdanie z pracy Przewodniczącego Rady Miejskiej od ostatniej Sesji.

4. Sprawozdanie z pracy Burmistrza Ząbkowic Śląskich od ostatniej Sesji.

5. Sprawy różne.

6. Podjęcie uchwał:

    . w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki o Rozwiązania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Ząbkowicach Śląskich na 2010 rok.

    . w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy na 2009 rok.

    . w sprawie wydatków, które nie wygasają wraz z upływem roku budżetowego 2009.

    . w sprawie wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości.

    . w sprawie rozwiązania Międzygminnego Związku Celowego w Kłodzku.

    . w sprawie gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Ząbkowice Śląskie.

    . w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie przez Burmistrza Ząbkowic Śląskich na żądanie zwrotu bonifikaty.

7. Interpelacje i zapytania Radnych.

8. Zakończenie obrad.

 

Dodatkowo wprowadza się uchwały:

 

1.    Uchwała w sprawie powołania Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich.

2.    Uchwała w sprawie wygaśnięcia mandatu Franciszka Gawędy Radnego Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich.

 

 

 

Ad. pkt.1.

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik zwrócił się do Wysokiej Rady z prośbą o wycofanie z porządku dzisiejszych obrad dwóch projektów uchwał. Jest to:

- Projekt uchwały w sprawie gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Ząbkowice Śląskie, który został ujęty w porządku dzisiejszych obrad, natomiast po konsultacji z Radcą Prawnym okazało się, że uchwałę należy procedować od nowa. W związku z tym ten projekt uchwały będzie ujęty w porządku obrad najbliższej Sesji Rady Miejskiej. 

- Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie przez Burmistrza Ząbkowic Śląskich na żądanie zwrotu bonifikaty, który został wycofany podczas obrad Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu w dniu wczorajszym, ponieważ uznano, iż sprawę należy przekazać do Ośrodka Pomocy Społecznej w Ząbkowicach Śląskich, celem wydania opinii o sytuacji materialno-bytowej rodziny ubiegającej się  o  odstąpienie od zwrotu bonifikaty.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej poprosił także, aby wprowadzić do porządku dzisiejszych obrad dwa projekty uchwał:

- uchwałę zmieniającą w sprawie Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Gminy Ząbkowice Śląskie na lata 2009-2011 oraz

- uchwałę w sprawie powołania Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich.

Radna Ewa Figzał poinformowała, że wprowadzenie uchwały zmieniającej w sprawie WPI jest dla niej zaskoczeniem i zadała pytanie: "W których punktach uchwała ta jest związana z uchwałą budżetową, którą dzisiaj procedujemy?".

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik udzielił głosu pani skarbnik.

Skarbnik Gminy Bożena Kurczyna wyjaśniła, że chodzi o zmniejszenia i zwiększenia w kwotach, a uchwała nie mogła być przygotowana wcześniej, z powodu nieobecności pracownika odpowiadającego merytorycznie za przygotowanie uchwały.

Radna Ewa Figzał poinformowała, że radni  są w posiadaniu tylko WPI na lata 2010-2012.

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik przekazał informację, że uchwała jest właśnie przygotowywana i za chwilę radni otrzymają ten projekt uchwały.

Radny Franciszek Gawęda zapytał jakie są losy zgłoszonego wniosku o projekt uchwały dotyczący bonifikaty w sprawie sprzedaży mieszkań oraz o projekt uchwały "w sprawie zwierząt domowych".

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik odpowiedział, że projekty uchwał wejdą do porządku obrad w styczniowej Sesji Rady Miejskiej.

Głosowanie w sprawie wycofania z dzisiejszych obrad dwóch projektów uchwał:

. Głosowanie w sprawie wycofania projektu uchwały w sprawie gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy Ząbkowice Śląskie.

19 głosów za, 2 głosy wstrzymujące.

Projekt uchwały został wycofany z dzisiejszych obrad.

. Głosowanie w sprawie wycofania projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie przez Burmistrza Ząbkowic Śląskich na żądanie zwrotu bonifikaty.

Jednogłośnie projekt uchwały został wycofany z dzisiejszych obrad.

 

Głosowanie w sprawie wprowadzenia do porządku dzisiejszych obrad projektu uchwały w sprawie zmian w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym na rok 2009-2011.

20 głosów za, 1 głos wstrzymujący.

Projekt uchwały został wprowadzony do porządku obrad.

Głosowanie w sprawie wprowadzenia do porządku dzisiejszych obrad punktu w sprawie wyboru Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich.

19 głosów za, 3 głosy wstrzymujące.

Punkt został wprowadzony do porządku obrad.

 

Ad. pkt. 2. Przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji.

Protokół z poprzedniej Sesji został przyjęty przez Radnych bez uwag.

 

Ad. pkt. 3. Sprawozdanie z pracy Przewodniczącego Rady Miejskiej od ostatniej Sesji.

Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że w okresie międzysesyjnym uczestniczył w:

- obchodach pięciolecia Diecezji Świdnickiej,

- w Powiatowej Radzie Zatrudnienia,

- w obchodach upamiętniających ogłoszenie Stanu Wojennego,

- w Sesji Sołtysów,

- w spotkaniu opłatkowym w Świdnickiej Kurii Biskupiej,  

- w wieczerzy wigilijnej w OHP,

- w kolacji wigilijnej w Parafii Św. Anny,

- w spotkaniu z Kardynałem Henrykiem Gulbinowiczem w ramach działalności Ząbkowickiego Uniwersytetu III Wieku

oraz brał udział w pracach stałych Rady Miejskiej i przyjmował interesantów.

Ad. pkt. 4. Sprawozdanie z pracy Burmistrza Ząbkowic Śląskich od ostatniej Sesji.

Stanowi załącznik do protokołu i jest dostępne w Biurze Rady Miejskiej.

 

Ad. pkt. 5. Sprawy różne.

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik poinformował , że Sesja budżetowa na rok 2010 zaplanowana jest na dzień 20 stycznia 2010 r.  Przewodniczący podał także do wiadomości informację o wpłynięciu do Rady Miejskiej pisma z Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Ząbkowicach Śląskich, dotyczącego skargi pana Jana Łyczaka, celem rozpatrzenia według właściwości. Rada Miejska rozpatrzyła  tę skargę, a pan Jan Łyczak otrzymał już lokal socjalny.

Radny Ryszard Barański zwrócił się do Burmistrza z pytaniem o przyczynę wykonywania prac remontowych w okresie zimowym w Ząbkowickim Ośrodku Kultury oraz poprosił o odniesienie się do skarg mieszkańców Ząbkowic Śląskich dotyczących zwężenia drogi i poszerzenia chodnika przy ulicy Ziębickiej.

Zastępca Burmistrza Ireneusz Woźniakowski odnosząc się do kwestii zwężenia przy przebudowie  drogi odpowiedział, że ulica Ziębicka jest przebudowywana zgodnie z dokumentacją. Dokumentacja przewiduje, że pas drogi w całym ciągu ma 5 metrów, natomiast wszędzie tam, gdzie droga jest szersza niż 5 metrów są przewidziane miejsca postojowe (tj. na większości ulicy Ziębickiej). Wyjaśnił, że przewężenie na długości parku miejskiego wynika z tego, że projekt przewiduje w tym miejscu zatokę autobusową i poszerzenie chodnika jest elementem tej zatoki. Odpowiadając na pytanie dotyczące Ząbkowickiego Ośrodka Kultury Z-ca Burmistrza poinformował, że prace remontowe są wykonywane na tyle szybko na ile pozwala budżet. Remont również jest przeprowadzany zgodnie z dokumentacją. Nie udało się uniknąć problemu z ogrzewaniem, ponieważ jest opóźnienie ze względu na przyłącze gazowe, natomiast pozostałe prace przebiegają zgodnie z harmonogramem.

Radny Ryszard Barański zadał pytanie dotyczące remontu ratusza miejskiego oraz zapytał dlaczego nie zrealizowano wcześniej remontu ZOK-u skoro już w 2007 roku było pozwolenie na budowę.

Zastępca Burmistrza Ireneusz Woźniakowski wyjaśnił, że budżet jak wiadomo jest planem dochodów i wydatków, a  Burmistrz na podstawie tego planu musi podejmować decyzje w sposób racjonalny i przemyślany. Dodał, że mimo chęci wykonania remontu ratusza i ZOK-u już w pierwszym roku kadencji, rzeczywistość finansowa Gminy pozwoliła przeprowadzić przetarg i wykonać inwestycje w ZOK-u etapując ją, jest ona wykonywana  właśnie teraz na podstawie pozwolenia na budowę. Jest realizowana w momencie, kiedy można było to zrobić najszybciej. Z-ca Burmistrza zaznaczył też, że inwestycja zostanie wykonana od początku do końca zgodnie ze sztuką budowlaną.

Radny Stanisław Nędza zapytał Zastępcę Burmistrza o to "czy plan przebudowy ulicy Ziębickiej był konsultowany z kimkolwiek, czy Burmistrz przystał na wizję jednej osoby ?".

Zastępca Burmistrza Ireneusz Woźniakowski wyjaśnił, iż poza tym, że Urząd zatrudnia projektanta to pracują też pracownicy, którzy na bieżąco konsultują wszelkie dokumentacje. W konsultacjach tych bierze udział również Burmistrz i jego Zastępca, natomiast ostateczną konsultacją jest uzyskanie pozwolenia na budowę.

Radny Stanisław Nędza precyzując swoje pytanie wyjaśnił, że miał na myśli konsultację z mieszkańcami, którzy będą użytkować ulicę.

Zastępca Burmistrza Ireneusz Woźniakowski odpowiedział, że jest to inwestycja celu publicznego i można pójść na żywioł konsultując wszystko z mieszkańcami w kwestii ul. Ziębickiej, ale jednak ostateczną decyzję i ostateczną odpowiedzialność ponosi pan  Burmistrz.

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Zdzisław Burnat  odnosząc się do przedmówców stwierdził, że  wypowiedzi dotyczące przebudowy ul. Ziębickiej są w tym temacie wypowiedziami negatywnymi i warto się zastanowić czy teraz póki jest jeszcze czas ku temu nie zweryfikować realizacji tego projektu. Zaznaczył też, że najważniejszym czynnikiem dla władz samorządowych jest opinia społeczna w tym temacie. Wiceprzewodniczący zaapelował,                                         by nie przewężać jezdni, ponieważ przewężenie będzie powodowało zagrożenie i kolizje, szczególnie w takich warunkach pogodowych jakie obecnie panują. Wiceprzewodniczący dodał też, że zatoka może być zrobiona np. 50 czy 80 metrów niżej na tej ulicy, gdzie jezdnia  jest wystarczająco szeroka nawet na dwa autobusy i wtedy nikt nie będzie narażony na negatywną opinię społeczną, że jezdnia jest przewężona. Wiceprzewodniczący poruszył też temat dotyczący skrzyżowania ul. Wrocławskiej, ul. 1 Maja i ul. Żeromskiego. Wyjaśnił, że kilka lat temu wprowadzenie rozwiązania skrzyżowania ze światłami wydawało się świetnym rozwiązaniem, jednak po kilku latach, gdy zbiegły się remonty kilku ulic i nasilił się tam ruch drogowy okazuje się, że to rozwiązanie nie jest najlepsze. Rozładownie ruchu samochodowego płynnie powodowało by rondo. Wiceprzewodniczący zwrócił się też do Burmistrza z propozycją, by jak najszybciej wnioskować do Zarządu Dróg Wojewódzkich o to, aby zjeżdżając z ul. Żeromskiego w kierunku skrzyżowania z ul. Wrocławską pas prawostronny, który zaczyna się dopiero z pewnym opóźnieniem był od samego początku tego skrzyżowania (na wysokości sklepu ogrodniczego na ul. Żeromskiego). To rozwiązanie powodowało by płynniejszy ruch.

Burmistrz Krzysztof Kotowicz podziękował Wiceprzewodniczącemu za sugestie dotyczące wniosku o zmianę w organizacji ruchu w obrębie skrzyżowania ul. Żeromskiego z ul. Wrocławską. Burmistrz poinformował też, że kilka dni temu wystąpił o zmianę regulacji oświetlenia na skrzyżowaniu, aby wydłużyć czas sekwencji światła zielonego dla pojazdów wyjeżdżających z ul. Żeromskiego.

     Odnosząc się do głównego wątku stwierdził, że nie ma żadnej inwestycji dotyczącej kilkudziesięciu a tym bardziej kilku tysięcy ludzi, którą przyjmowano by z takim samym stanowiskiem. Burmistrz wspomniał realizację poprzednich inwestycji, podając przykład przebudowy rynku w Ząbkowicach Śląskich. Przypomniał, że wówczas również nie brakowało bardzo różnych głosów na temat przebiegu inwestycji, czasu jej trwania, organizacji i komplikacji, które z tym się wiązały. Dodał że, nawet była tego czasu inicjatywa referendum o odwołanie ówczesnych władz miasta, która spełzła na niczym, gdyż okazało się, że rynek po oddaniu do użytku zaspakaja oczekiwania mieszkańców. Podobnie jest z ul. Ziębicką. Podobna jest skala inwestycji, stopień skomplikowania i podobnie dotyka to wszystkich mieszkańców. Burmistrz powtórzył słowa Wiceburmistrza, który informował, że pas drogi od przejazdu kolejowego do wlotu w rynek będzie wynosił nie mniej i nie więcej niż 5 metrów szerokości, są natomiast przewidziane miejsca postojowe (nie parkingi). Poinformował, że cała inwestycja musiała być uzgadniana z wieloma służbami, m.in. z ochroną środowiska, która po oddaniu inwestycji do użytku ocenia jej wpływ na środowisko naturalne. Drugi ważny czynnik to kwestia bezpieczeństwa i tu również odpowiednie służby regulują swoimi przepisami sposób sytuowania np. zatoki autobusowej. Burmistrz podkreślił, że zatoka, która powstaje w omawianym miejscu oraz szeroki chodnik to przede wszystkim bezpieczeństwo dla pieszych. Zanegował też tezę, że wszyscy są krytyczni wobec omawianego rozwiązania.

     Analizując wszystkie za i przeciw Burmistrz wyraził zdanie, że jeżeli zostanie zachowane 5 metrów szerokości pasa jazdy to optycznie dzisiaj postrzegane jako przewężenie miejsce docelowo, kiedy cała jezdnia zostanie oddana do użytku, okaże się bardzo dogodnym rozwiązaniem dla pieszych. Miejscem dla nich bezpiecznym. Podkreślił, że o wiele większe zagrożenie stanowiły pojazdy, które przed remontem drogi parkowane były na ul. Ziębickiej obok przedszkola i dodał, że wiadomym jest, iż na terenie miasta nie można przekraczać prędkości 50 km/h. Po wszystkich za i przeciw Burmistrz stwierdził, że to rozwiązanie przyjęte przez planistów, projektantów i zaakceptowane przez wszystkie służby jest zgodne z założeniami kluczowymi, które określił jako efekt  ostateczny całej ul. Ziębickiej.

     W odniesieniu do kwestii rond poruszonej przez Wiceprzewodniczącego Zdzisława Burnata Burmistrz wyjaśnił, że na omawianym skrzyżowaniu nie można było skonstruować ronda, ponieważ stanowiło by to utrudnienie wjazdu na rondo pojazdów wysoko-tonażowych i długich od ul. Wrocławskiej w stronę ul. Żeromskiego. Było to powodem zastosowania sygnalizacji świetlnej. Wyjaśnił też, że jest to związane z faktem, że ul. Żeromskiego, ul. Kusocińskiego i ul. Ziębicka są tranzytem wojewódzkim. W momencie kiedy powstanie obwodnica Ząbkowic Śląskich i tranzyt wojewódzki będzie mógł być ograniczony do pojazdów nisko-tonażowych i krótszych pojawi się prawna, formalna i organizacyjna możliwość, iż decydent tej drogi będzie mógł rozważyć budowę ronda. Burmistrz poinformował także, iż został złożony wniosek na budowę ronda na skrzyżowaniu ul. Wrocławskiej, ul. 1 Maja, ul. Legnickiej i al. Niepodległości, ponieważ tutaj nie ma przeszkód dla pojazdów wysoko-tonażowych, które nie mogły by pokonać tego ronda.

Przewodniczący Zarządu Osiedla Nr 1 Marian Patela zabrał głos w sprawie remontu Ząbkowickiego Ośrodka Kultury w okresie zimowym. Poinformował, że warunki panujące w ZOK-u uniemożliwiły ugoszczenie Kardynała Gulbinowicza i spotkanie musiało się odbyć w budynku szkoły. Dodał też, że próby chóru seniorów odbywają się w nieodpowiednich warunkach oraz  wygłosił krótki referat na temat szacunku między ludźmi.

Radny Krzysztof Gnach w odniesieniu do wypowiedzi Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej na temat remontu ul. Ziębickiej powiedział, że na etapie projektowym nie można już wprowadzać istotnych zmian.  Nawiązał też do wypowiedzi radnego Stanisława Nędzy i zadał pytanie dlaczego duże inwestycje w Gminie nie są szczegółowo konsultowane wśród radnych, np. na komisjach resortowych. Przypomniał o swoim wniosku o zmianę w inwestycji na ul. Krzywej i podobnej sprawie, w której była już dokumentacja, pozwolenie i nic już nie można było w tej sprawie zrobić. Radny wyraził pogląd, że dokumentacja nie powinna być "rzeczą świętą" i powinna być przedyskutowana również przez radnych.

Radny Marek Ciapka podziękował za szybką interwencję w zakresie udrożnienia ruchu jednokierunkowego na ul. Krzywej z możliwością parkowania w wyznaczonych godzinach obok przedszkola. Wyraził jednak niezadowolenie wobec dwóch innych kwestii. Pierwsza kwestia to zakaz ruchu, który jest zdjęty z jednej strony ulicy , natomiast na wysokości ul. Armii Krajowej i ul. Krzywej nadal obowiązuje zakaz ruchu. W tym miejscu zdaniem radnego M. Ciapki powinien być znak zakazu wjazdu i znak drogi jednokierunkowej na wysokości Kościoła Św. Anny od ul. Ciasnej. Druga sprawa dotycząca organizacji ruchu to odcinek jezdni łączący ul. Batalionów Chłopskich z ul. Bohaterów Getta, gdzie duże zagrożenie ruchu powodują autobusy zjeżdżające w dół ulicy.

Radna Jolanta Mitręga zadała pytanie Burmistrzowi dotyczące pieniędzy, które miały być przeznaczone na zakup pojemników do segregacji odpadów. Kolejne kwestie podniesione przez panią radną to sprawa remontu przy ul.  1Maja oraz sprawa oświetlenia przy wjeździe do miasta przy ulicy Wrocławskiej. Radna poruszyła także temat budowy dużego sklepu na ulicy Wrocławskiej w okolicy szkoły i zadała pytanie czy Urząd wydał już jakąś decyzję o warunkach zabudowy w tej sprawie.

Burmistrz Krzysztof Kotowicz w odniesieniu do kwestii podniesionych przez radnego Krzysztofa Gnacha przyznał, że z pewnością nikt z radnych nie czuje się zwolniony z obowiązku, ani z potrzeby rozpoznawania dokumentacji dotyczących inwestycji. Burmistrz poinformował, że bardzo wielu radnych przychodzi z zapytaniem o możliwość wglądu w dokumentacje i również pan radny Stanisław Nędza, który zabierał w tej sprawie głos, bardzo dokładnie przeglądał różne dokumenty, żeby wypowiadać się później publicznie zgodnie ze swoją wiedzą i swoim przekonaniem. Burmistrz wyjaśnił też, że kwestia dotyczy tego na jakim etapie są zapytania radnych. W momencie kiedy jest decyzja podjęta o danej inwestycji to jeszcze dokumentacji może czasami nie być, gdyż inwestycja składa się z etapu dokumentacyjnego, a potem wykonawczego. Jeżeli jest dokumentacja to wgląd w dokumenty w trybie urzędowym jest zawsze możliwy.

     W kwestii dotyczącej konkretnie ul. Krzywej i ul. Ziębickiej Burmistrz wyraził zdanie, że "na odpowiednim etapie, kiedy dokumentacja została przedstawiona przez wykonawcę w drodze przetargu, można było do niej wglądnąć i zgłosić uwagi. Wtedy być może kwestia jedna, czy druga mogła by być inaczej ułożona". Dodał też, że specjaliści, którzy zajmują się analizą komunikacji w miastach twierdzą, że jedynym skutecznym czynnikiem podnoszącym bezpieczeństwo pieszych są ronda i węższe pasy jazdy po to, aby kierowca nie mógł wyprzedzać innego pojazdu. Szerokie chodniki są z kolei komfortem dla pieszych.   

     Przechodząc do pytania pani radnej Mitręgi, dotyczącego pojemników do segregacji odpadów Burmistrz odpowiedział, że środki, które uchwałą zostały przyjęte jako dokapitalizowanie ZGK, pod kątem zakupu urządzeń do zbiórki selektywnej śmieci, zostały przekazane spółce w pierwszym tygodniu grudnia bieżącego roku. Nie mogły być przekazane wcześniej ze względu na stan budżetu. Burmistrz poinformował też, że od wczoraj już są stawiane pierwsze stanowiska do odbioru odpadów komunalnych na terenie miasta Ząbkowice Śląskie i to zadanie będzie sukcesywnie realizowane przez styczeń i luty tak, aby na terenie miasta i na terenie wiejskim naszej Gminy takie punkty zaistniały skutecznie.

     W kwestii ubytku powierzchni asfaltowej na ul. 1 Maja Burmistrz wyjaśnił, że wykonaniu naprawy ulicy nie sprzyjała pogoda, dlatego przesunęło się to w czasie, natomiast ma ten fakt na uwadze.

     W temacie budowy marketu przy ul. Wrocławskiej Burmistrz odpowiedział, że teren ten został sprzedany przez Starostwo Powiatowe (nie jest to teren Gminy) podmiotowi prywatnemu, który ma zamiary inwestycyjne, natomiast do Urzędu Miejskiego nie wpłynęły jeszcze żadne dokumenty w tej chwili. Wpłynęły natomiast dwa pisma: jedno pana dyrektora Zespołu Szkół oraz grupy mieszkańców, którzy zgłaszają swoje zastrzeżenia co do lokalizacji sklepu w tym zakresie. Do tego jednak momentu Burmistrz nie wyraża zdania, czy opowiada się za, czy przeciw budowie, ponieważ nie ma wniosku.

    W odpowiedzi na pytanie dotyczące braku oświetlenia na drodze wjazdowej do Ząbkowic od strony Wrocławia Burmistrz wyjaśnił, że oświetlenie zostało odłączone, ponieważ było przypięte do licznika stacji Orlen. Poza tym dysponenci dróg uzgodnili, że chcą rozszerzyć oświetlenie tego skrzyżowania. Włączenie światła jest więc możliwe w pierwszym kwartale przyszłego roku.

Radny Ryszard Barański wrócił do tematu ul. Ziębickiej, twierdząc, że zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym konsultacje dotyczące inwestycji Gminy powinny być przeprowadzane z mieszkańcami, a przede wszystkim z zarządami osiedli. Zdaniem radnego "z braku konsultacji wynikają problemy tego rodzaju jakie mamy w tej chwili, kiedy ludzie do nas dzwonią, a inwestycja jest już w toku". Radny stwierdził także, że "martwym tworem" jest Komisja Urbanistyczno - Architektoniczna, która ma opiniować wszystkie plany zagospodarowania przestrzennego i decyzje. Zdaniem radnego w Komisji powinni zasiadać również radni i nie można dopuścić do burzenia ładu przestrzennego w naszym mieście. Pan R. Barański poruszył też sprawę zbyt wąskiego chodnika przy markecie ALDI oraz wystąpił z prośbą do Burmistrza, aby w styczniu 2010 roku zwołać Sesję poświęconą ładowi przestrzennemu w mieście z obawy na blokowanie miasta.

Zastępca Burmistrza Ireneusz Woźniakowski w odniesieniu do wypowiedzi radnego Ryszarda Barańskiego stwierdził, że jeżeli chodzi o  wyznaczanie, które inwestycje np. mają zostać wykonane w pierwszej kolejności lub np. czy ma zostać wykonany remont na ul. Ziębickiej to możliwe jest przeprowadzanie konsultacji społecznej, natomiast ciężko sobie wyobrazić, aby konkretne rozwiązania techniczne były za każdym razem szczegółowo konsultowane z mieszkańcami, bo powodowało by to przedłużenie wykonania inwestycji.

    W kwestii dotyczącej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej Zastępca Burmistrza wyjaśnił, że Komisja ta przede wszystkim opiniuje plany zagospodarowania przestrzennego i zasiadają w niej fachowcy. Odpowiadając na apel radnego R. Barańskiego, dotyczący potrzeby zwołania Sesji Zastępca Burmistrza odpowiedział, że od trzech lat stale odbywają się zwyczajne i nadzwyczajne posiedzenia  Sesji i Komisji. Zaznaczył też, że dokumenty cały czas są konsultowane i nieprawdą jest opowiadanie o tym, że nie ma do nich dostępu czynnik społeczny. Zastępca Burmistrza zwrócił także uwagę na fakt, że tłok na ulicy powodowany jest także stale rosnącą ilością pojazdów, a szczególnie remont na ul. Ziębickiej jest teraz główną przyczyną zatłoczonego miasta.

Pani Danuta Tkaczonek jako mieszkanka wyraziła swoje zdanie na temat zamontowanego oświetlenia na ul. Św. Wojciecha i zapytała, czy jest jeszcze szansa, aby poprawić część oświetlenia, która zachodzi na okno budynku.

Burmistrz Krzysztof Kotowicz w odpowiedzi na pytanie pani D. Tkaczonek dotyczące oświetlenia powiedział, że na tym etapie jeszcze można skorygować lokalizacje poszczególnych punktów świetlnych.

Radna Ewa Figzał odniosła się do wypowiedzi pana Wiceburmistrza w kwestii "małej obwodnicy" w kontekście działalności Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu. Radna poprosiła, aby dokumenty dotyczące "małej obwodnicy" wpłynęły do Biura Rady Miejskiej, ponieważ będą one tematem Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu.

 Radny Ryszard Barański zapytał przez jakie działki będzie przebiegać "mała obwodnica".

Burmistrz Krzysztof Kotowicz odpowiedział, że program funkcjonalno-użytkowy to określenie w możliwie ogólnym stopniu celowości i lokalizacji danej inwestycji. Dokument ten został przygotowany i współfinansowany przez Gminę Ząbkowice Śląskie, ale zlecany przez Dolnośląską Służbę Dróg i Kolei.  Program był przekazany do konsultacji i był demonstrowany podczas posiedzenia Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu, podczas spotkania z mieszkańcami rejonu ul. Kamienieckiej i ul. Kłodzkiej, urzędnikami DSDiK oraz przedstawicielami Powiatu Ząbkowickiego. Burmistrz wyjaśnił, że na podstawie konsultacji, która dotyczy całego przyszłego przebiegu "małej obwodnicy" Ząbkowic Śląskich, Zarząd Województwa Dolnośląskiego zlecił DSDiK przeprowadzenie przetargu na inwestycję pod nazwą "Zaprojektuj i wybuduj małą obwodnicę Ząbkowic Śląskich". Obecnie ten przetarg jest w trakcie procedury, co oznacza, że dokumentacja dopiero będzie przygotowana przez tego wykonawcę, który takie zlecenie otrzyma w drodze przetargu. Burmistrz dodał, że rozstrzygnięcie ma nastąpić najpóźniej w pierwszym kwartale 2010 roku i wówczas dopiero będzie można mówić jakie nieruchomości będą objęte pasem drogi.

 Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik ogłosił 10 min. przerwy.

 

Ad. pkt. 6. Podjęcie uchwał.

     Po przerwie Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik wznowił obrady.

1.Uchwała nr XIII/73/2009 z dnia 30 grudnia 2009 w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki o Rozwiązania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Ząbkowicach Śląskich na rok 2010.

     Inspektor Wydziału Edukacji Anna Marcinków przedstawiła projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki o Rozwiązania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Ząbkowicach Śląskich na rok 2010. (Projekt stanowi załącznik do protokołu).

     Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik poinformował, że Komisja Zdrowia przy Radzie Miejskiej pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały i otworzył dyskusję.

     Radna Irena Szewczyk zabrała głos w sprawie projektu uchwały. Zaproponowała, aby w załączniku do uchwały (rozdz. II) w pkt. 2 o brzmieniu: "Rozwijanie profilaktyki rodzinnej uczenia rodziców umiejętności wspierania abstynencji dzieci oraz udzielanie profesjonalnej pomocy rodzicom, których dzieci upijają się lub przejawiają inne elementy demoralizacji" znalazło się jeszcze sformułowanie: "uczenia rodziców umiejętności rozpoznawania używania narkotyków przez dzieci i młodzież".

     Ostatecznie zdecydowano do uchwały dodać punkt 3 o brzmieniu: "Rozwijanie profilaktyki rodzinnej uczenia rodziców umiejętności rozpoznawania używania narkotyków przez dzieci i młodzież".

    Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik wobec braku głosów radnych w tej sprawie zamknął dyskusję i poddał projekt uchwały z wniesioną poprawką pod głosowanie.

Głosowanie: 21 głosów za.

W wyniku głosowania uchwała została przyjęta.

 

2.Uchwała nr XIII/74/2009 z dnia 30 grudnia 2009 zmieniająca uchwałę w sprawie Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Gminy Ząbkowice Śląskie na lata 2009 - 2011.

     Inspektor Wydziału Rozwoju Lokalnego i Promocji Danuta Wyskwarska przedstawiła projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Gminy Ząbkowice Śląskie na lata 2009 - 2011. (Projekt stanowi załącznik do protokołu).

     Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik otworzył dyskusję.

     Radny Krzysztof Gnach zadał pytanie na jakim etapie jest wnioskowana inwestycja (ul. Armii Krajowej, ul. Kłodzkiej i ul. Dolnośląskiej), czy jest już wykonana dokumentacja projektowa.

     Kierownik Wydziału Infrastruktury Komunalnej Wojciech Jankowski odpowiedział, że zaawansowanie tej inwestycji jest na etapie zakończenia dokumentacji technicznej, niezbędnej do wniosku o przyznanie dotacji. Termin zakończenia i uzyskania pozwolenia na budowę to dzień 15 stycznia 2010 r. Pełna dokumentacja, która złożona została w Starostwie,  obejmuje przebudowę nawierzchni, budowę nowego oświetlenia ulic i budowę kanalizacji deszczowej. Prace te są kwalifikowane do projektu i jest to odrębna dokumentacja. Uprzedzając następne pytania pan kierownik poinformował, że do wniosku o przyznanie dotacji został złożony program funkcjonalno-użytkowy na inwestycję. Równolegle jest wykonywana dokumentacja z terminem wykonania do 30 kwietnia na kanalizację sanitarną, która to inwestycja nie jest objęta dotacją, ale musi być wykonywana, gdyż bez kanalizacji nie można wykonać nawierzchni.

 

      Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik wobec braku głosów radnych w tej sprawie zamknął dyskusję oraz poprosił Przewodniczącą Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu o przeprowadzenie głosowania w sprawie wydania opinii.

Głosowanie: 7 głosów za, 1 głos przeciwny.

     Uchwała uzyskała pozytywną opinię Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu, w związku z czym Przewodniczący Rady Miejskiej poddał Wysokiej Radzie pod głosowanie projekt uchwały.

Głosowanie: 20 głosów za, 1 głos przeciwny.

W wyniku głosowania uchwała została przyjęta.

 

3.Uchwała nr XIII/75/2009 z dnia 30 grudnia 2009 w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy na 2009 rok.

     Skarbnik Gminy Bożena Kurczyna przedstawiła projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy na 2009 rok. (Projekt stanowi załącznik do protokołu).

    Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik poprosił Przewodniczącą Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewę Figzał o zaopiniowanie projektu uchwały.

     Uchwała uzyskała pozytywną opinię Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu, w związku z czym Przewodniczący Rady Miejskiej poddał Wysokiej Radzie pod głosowanie projekt uchwały.

Głosowanie: 19 głosów za, 2 głosy wstrzymujące.

W wyniku głosowania uchwała została przyjęta.

 

4.Uchwała nr XIII/76/2009 z dnia 30 grudnia 2009 w sprawie wydatków, które nie wygasają wraz z upływem roku budżetowego 2009.

     Skarbnik Gminy Bożena Kurczyna przedstawiła projekt uchwały w sprawie ustalenia wykazu wydatków, które nie wygasają wraz z upływem roku budżetowego 2009. (Projekt stanowi załącznik do protokołu).

     Uchwała uzyskała pozytywną opinię Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu, w związku z czym Przewodniczący Rady Miejskiej tworzył dyskusję.

     Radna Ewa Figzał poprosiła Burmistrza o wyjaśnienie dlaczego omawiane inwestycje nie zostały wykonane w 2009 roku.

     Burmistrz Krzysztof Kotowicz wyjaśnił, że jeśli chodzi o konieczność sfinansowania opracowania strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla strategii Gminy na lata 2009-2017, to opracowanie strategicznej oceny jest efektem przepisów, które weszły w trakcie roku i nie można było tego przewidzieć. Burmistrz poinformował, że projekt strategii jest przygotowany i żeby można było go zgodnie z procedurą rekomendować do rozpatrzenia Radzie Miejskiej pojawiła się konieczność opracowania tej strategicznej oceny wpływu ewentualnego przyjęcia strategii. Burmistrz wyjaśnił, że są to wymogi unijne, które osaczają każdy dokument dodatkowymi opracowaniami.

    W drugiej kwestii dotyczącej modernizacji przebudowy ul. Ziębickiej, ul. Chrobrego, ul. Krzywej i ul. Św. Wojciecha Burmistrz wyjaśnił, że realizacja zadania przedłuża się przede wszystkim z winy wykonawcy i ze względu na czynniki atmosferyczne. Wykonawca przejął plac budowy zgodnie z procedurami w terminie właściwym, natomiast źle oszacował swoje możliwości wykonawstwa i czas przedłużył się na okres niesprzyjających warunków atmosferycznych.

     Jeśli chodzi o zadanie inwestycyjne pod nazwą "Remont chodników i nawierzchni ul. Armii Krajowej" sprawa została wcześniej wyjaśniona, natomiast w sprawie  zabytkowego cmentarza przy ul. 1 Maja Burmistrz wyjaśnił, że przetarg odbył się później, ponieważ były w tym temacie wnioski i zapytania. Drugą przyczyną opóźnienia było rozważanie, czy zadanie to rozpoczynać w roku 2009 ze względu na stan budżetu. Dodał też, że wykonawca podpisał umowę i ma 45 dni na wykonanie tego zadania, ale w obecnych warunkach nie może tego zadania podjąć, dlatego zacznie wykonywać je z początkiem roku.

     W kwestii dotyczącej trzech sztuk drzwi do budynku Urzędu Burmistrz poinformował, że została wyrażona zgoda na to zadanie podczas ostatniej Sesji Rady Miejskiej przy zmianie budżetu, natomiast wykonawca nie jest w stanie tego wykonać w roku bieżącym, gdyż są to drzwi "nietypowe".

     Wyjaśniając temat monitoringu miejskiego Burmistrz oznajmił, że przyczyną opóźnienia realizacji inwestycji była decyzja Powiatowego Inspektora Budowlanego o całkowitym zamknięciu ratusza, która na wniosek Burmistrza została uchylona przez Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego. W związku z tym, że wieża ratusza miejskiego jest elementem wiążącym system kamer, jeśli chodzi o łączność bezprzewodową, nie można było instalować tego urządzenia. Dopiero kiedy okazało się, że ratusz jest możliwym miejscem do instalacji tej anteny, można było rozpocząć inwestycję. Burmistrz przekazał także informację, że część miasta jest już widoczna w kamerach i Straż Miejska z tych kamer korzysta.

     Omawiając kwestię remontu ZOK-u Burmistrz poinformował, że czynnikiem, który wpłynął na czasowe przesunięcie tej inwestycji jest fakt, iż pierwotnie dokumentacja termomodernizacji zakładała doprowadzenie zasilania gazowego do budynku od ul. Poprzecznej, a w drugim półroczu tego roku gazownictwo zgłosiło zamiar całkowitej wymiany sieci gazowej.

     Wobec braku dalszych głosów radnych w sprawie Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik zamknął dyskusję i poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Głosowanie: 16 głosów za, 5 głosów wstrzymujących.

W wyniku głosowania uchwała została przyjęta.

 

5.Uchwała nr XIII/77/2009 z dnia 30 grudnia 2009 w sprawie wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości.

     Kierownik Wydziału Gospodarki Przestrzennej Grażyna Grzeszczak przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości.

     Uchwała uzyskała pozytywną opinię Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu, w związku z czym Przewodniczący Rady Miejskiej tworzył dyskusję.

     W związku z brakiem głosów radnych w tej sprawie Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Głosowanie: 21 głosów za.

W wyniku głosowania uchwała została przyjęta.

 

6.Uchwała nr XIII/78/2009 z dnia 30 grudnia 2009 w sprawie rozwiązania Międzygminnego Związku Celowego w Kłodzku.

     Kierownik Wydziału Gospodarki Przestrzennej Grażyna Grzeszczak przedstawiła projekt uchwały w sprawie rozwiązania Międzygminnego Związku Celowego w Kłodzku.

     Uchwała uzyskała pozytywną opinię Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu, w związku z czym Przewodniczący Rady Miejskiej otworzył dyskusję.

     Radny Krzysztof Gnach zadał pytanie ile będzie kosztowało naszą Gminę Rozwiązanie Międzygminnego Związku Celowego w Kłodzku i z którego to będzie budżetu (tego czy przyszłorocznego).

     Kierownik Wydziału Gospodarki Przestrzennej Grażyna Grzeszczak odpowiedziała, że koszty jakie Gmina do dnia dzisiejszego poniosła, to koszty związane z wydatkami wpisowymi do Związku oraz składką członkowską. Pani kierownik poinformowała, że Komisja Rozwoju Gospodarczego i Budżetu zobowiązała panią skarbnik do przygotowania rozliczenia, które wyjaśni ile to na przestrzeni kilku lat kosztowało Gminę. Pani G. Grzeszczak zaznaczyła też, że proces likwidacji będzie trwał przez trzy miesiące, w trakcie których gminy nadal pozostające w Związku muszą pokryć koszty tej likwidacji. Koszty likwidacji zostały ustalone na ogólną kwotę 93.286 złotych. Na dzień dzisiejszy wszystkich gmin jest 14 i one pokryją koszty likwidacji.

     Radna Irena Szewczyk zwróciła się z pytaniem jakiej wysokości  jest stan majątku.

     Kierownik Wydziału Gospodarki Przestrzennej Grażyna Grzeszczak w odpowiedzi na pytanie powiedziała, że został powołany likwidator i w dniu 17 grudnia 2009 roku Zgromadzenie Związku przyjęło plan likwidacji MZC. Przez trzy miesiące pani likwidator wyliczy wszystkie koszty, które obciążają Związek i będą jeszcze do poniesienia.

     Burmistrz Krzysztof Kotowicz poinformował, że największym elementem majątku Związku jest dokumentacja, która była generowana pod projekt gospodarki śmieciowej. Dokumentacja ta została rozparcelowana pomiędzy gminy uczestniczące w Związku i nasza Gmina też dysponuje częścią. Związek nigdy nie miał własnego lokalu, wydzierżawiał dwa pomieszczenia biurowe w siedzibie banku w Kłodzku, który przylega do siedziby Starostwa Powiatowego. Związek korzystał też nieodpłatnie z sal konferencyjnych Gminy Kłodzko. Koszty tej likwidacji to jest przede wszystkim proces rozliczenia się z osobami, które były tam zatrudnione oraz rozliczenia z czynszów i różnego rodzaju opłat. Istotą majątku są dokumentacje, a gro kosztów to koszty pracownicze, które trzeba rozliczyć w tym kwartale.

     Radny Ryszard Barański zabrał głos w sprawie. Powiedział, że zostajemy przed ważnym nierozwiązanym problemem, jakim jest gospodarka odpadami. Zadał pytanie dlaczego doprowadzono do upadku przedsięwzięcia, gdzie Gmina oczekiwała na duży strumień unijnych pieniędzy i dlaczego przez cztery lata nie można było rozwiązać problemu wywozu i utylizacji śmieci.

     Wiceprzewodniczący Zdzisław Burnat odpowiadając na zarzuty wyjaśnił, że problem odpadów komunalnych Gminy Ząbkowice Śląskie to nie jest problem ostatnich trzech lat, ale ostatnich dwudziestu lat. Już za kadencji poprzedniego Burmistrza Ząbkowic Śląskich szukano lokalizacji składowiska odpadów komunalnych dla Ząbkowic Śląskich. Wiceprzewodniczący przypomniał o poprzedniej koncepcji Strąkowej, Szklar, czy Braszowicach. Problem był więc problemem co najmniej kilku kadencji i nie można obwiniać obecnego Burmistrza czy Rady. Zapowiadane szumnie pieniądze unijne są utopią i nie są wcale tak łatwo dostępne jak to się powszechnie mówi. Przekonało się o tym MZC, które przez kilkanaście lat gromadząc dziesiątki akt segregatorów, dotyczących przygotowania wniosku do Funduszu Spójności, nie podołało temu tematowi i dlatego podjęto w pewnym momencie decyzję (w roku 2008) o odstąpieniu od realizacji tego zadania. Wiceburmistrz Zdzisław Burnat sprostował, że to nie Międzygminny Związek Celowy sprzedał to zadanie, bo nie mógł tego uczynić, gdyż nie był właścicielem terenu, na którym ten zakład miał być zlokalizowany. Gmina Radków jako właściciel w formie przetargu sprzedała teren i nabywcą została spółka "BioEko", której pan Zdzisław Burnat był pracownikiem. Wiceprzewodniczący poinformował, że największy udziałowiec firmy "BioEko" w pewnym momencie doszedł do wniosku, że również nie podoła temu zadaniu i sprzedał swoje udziały. W momencie nabycia udziałów przez nowego właściciela automatycznie nowy właściciel miał nową wizję i zmieniona została kadra pracownicza, więc nie są już znane  dalsze losy firmy. Prawdopodobnie nowy właściciel chce zastosować zupełnie inną technologię, niż była planowana przez MZC, w związku z tym wstrzymał realizację tego zadania, jak również poszukuje środków na jego realizację. Wiceprzewodniczący  wyjaśnił także, że z omawianym problemem boryka się wiele gmin na terenie kraju i jak do tej pory tylko dwa zadania zdobyły uznanie, jeżeli chodzi o środki unijne. Są to zadania na poziomie 300 mln zł (pod Ełkiem i w Bydgoszczy), gdzie udziałowcami są samorządy, ale uczestniczy w tych zadaniach także kapitał prywatny. Pan Burnat przekazał też informację, że rząd Rzeczypospolitej przewidział budowę jedenastu najnowocześniejszych zakładów utylizacyjnych na terenie kraju i one będą miały przewidziane dotacje na realizację budowy.

     Burmistrz Krzysztof Kotowicz podziękował Wiceprzewodniczącemu Zdzisławowi Burnatowi za wypowiedź oraz przedstawienie krótkiej historii w omawianym temacie. Burmistrz zwrócił uwagę na to, że Polska jest jedynym obok Węgier krajem Unii Europejskiej, który nie ma unormowanej kwestii - kto jest właścicielem masy odpadów komunalnych. Wyjaśnił też, że czym innym jest odbiór tych odpadów oraz ich przerób i utylizacja, a czym innym jest zbieranie odpadów, obrót tymi odpadami i dostarczanie ich do punktu utylizacji. Burmistrz stwierdził, że Polska jest krajem, w którym rozgrywają się dwa wielkie interesy: interes samorządów, które chcą być właścicielem odpadów, a interesem przewoźników, którzy chętnie odbierają odpady nawet  od indywidualnych dostawców.

     Radna Ewa Figzał podziękowała Wiceprzewodniczącemu Burnatowi za wyjaśnienia i  nawiązała do zapytania radnej Ireny Szewczyk dotyczącego majątku Międzygminnego Związku Celowego w Kłodzku. Zadała pytanie czy wiadomym jest kto jest właścicielem dokumentacji, kto był właścicielem tej dokumentacji i jakie dokumenty uzyskała Gmina Ząbkowice Śląskie od Związku.

     Burmistrz Krzysztof Kotowicz odpowiedział, że pierwotnym zleceniodawcą dokumentacji, która była generowana przez kilkanaście lat był i jest Związek. Związek dysponował środkami pochodzącymi ze składek członkowskich, a więc również z udziału poszczególnych gmin. Gmina Ząbkowice Śląskie zaczęła uczestniczyć w tym nieco później, a więc partycypacja materialna jest nieco inna. Po drugie Burmistrz wyjaśnił, że dokumentacja dotyczyła dwóch obszarów: organizacji odbioru ścieków i organizacji odbioru śmieci. "Jeśli chodzi o gospodarkę kanalizacyjną mamy dokumentację dotyczącą naszej Gminy w posiadaniu i ta kwestia nie podlega już rozliczeniom, natomiast dokumentacja dotycząca systemu odbioru śmieci jest po części w naszej dyspozycji, po części znajduje się jeszcze w Kłodzku i jest przedmiotem rozliczeń".

      Salę obrad opuścił Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik. Na czas jego nieobecności przewodnictwo nad obradami przejął Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Zdzisław Burnat.

      Radny Ryszard Barański zabrał jeszcze głos w tym temacie. Radny stwierdził, że była zgoda społeczeństwa Szklar na budowę zakładu utylizacji odpadów komunalnych w Szklarach, były przeznaczone pieniądze na budowę, a dokumentacja nie została skomponowana. Zapytał "dlaczego pod Ełkiem i Bydgoszczą można działać, a u nas nie?"

     Burmistrz Krzysztof Kotowicz powrócił do wypowiedzi pana Burnata. Przypomniał, że tylko potężne przedsięwzięcia, mające skalę budżetową około 300 mln zł, mają szansę na realizację. Projekt MZC zakładał początkowo wydatkowanie około 120 mln zł , później schodził do 90 mln i ostatecznie zszedł do poziomu kilkunastu milionów złotych, mających się sprowadzić do wspólnego programu likwidacji składowisk odpadów komunalnych, które zostały wygaszone w gminach członkowskich. W momencie, gdy tylko do tego celu miało służyć MZC gminy, które nie mają swoich zbiorników odpadów komunalnych wygaszonych nie mają żadnego interesu, aby w tym uczestniczyć.

Głosowanie: 18 głosów za, 1 głos wstrzymujący.

W wyniku głosowania uchwała została przyjęta.

 

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Zdzisław Burnat ogłosił 5 minut przerwy.

     Po przerwie Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik wznowił obrady.

 

 

Powołanie Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej.

7.Uchwała nr XIII/79/2009 z dnia 30 grudnia 2009 w sprawie powołania Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich.

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik poprosił o składanie kandydatur do Komisji Skrutacyjnej.

Radny Marek Ciapka zgłosił kandydaturę radnego Mariana Tokarczyka. Radny Marian Tokarczyk wyraził zgodę.

Radna Danuta Wojtaczka zgłosiła kandydaturę radnego Henryka Zięby. Radny Henryk Zięba wyraził zgodę.

Radny Stanisław Nędza zgłosił kandydaturę radnego Tomasza Stępnia. Radny Tomasz Stępień wyraził zgodę.

Lista kandydatów do Komisji Skrutacyjnej została zamknięta.

Głosowanie w sprawie składu Komisji Skrutacyjnej:

Rada jednogłośnie wybrała Komisję Skrutacyjną do wyboru Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej.

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik poprosił o składanie kandydatur na Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej.

Radna Irena Szewczyk zgłosiła kandydaturę radnej Anny Józefowicz. Radna Anna Józefowicz wyraziła zgodę.

Radna Ewa Figzał zgłosiła kandydaturę radnej Jolanty Mitręgi. Radna Jolanta Mitręga wyraziła zgodę.

Radny Franciszek Gawęda zgłosił kandydaturę radnego Marka Ciapki. Radny Marek Ciapka nie wyraził zgody.

Radna Danuta Wojtaczka zaproponowała, aby zamknąć listę kandydatur.

Rada wyraziła zgodę na zamknięcie listy.

 

Ad. pkt. 7. Interpelacje i zapytania Radnych.

     Głos zabrała radna Irena Szewczyk. Radna poinformowała o skutkach, jakie Gmina Ząbkowice Śląskie ma będąc członkiem Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania Q Wsi. W miesiącu grudniu Stowarzyszenie rozpatrywało projekty, jakie zostały zgłoszone przez członków w grupach: - Projekty dotyczące odnowy i rozwoju wsi, - Projekty dotyczące tzw. małych projektów, - Projekty dotyczące tzw. tworzenia i rozwoju mikroprzedsiębiorstw. Radna przekazała informację, że Gmina Ząbkowice Śląskie złożyła projekt w ramach odnowy i rozwoju wsi, który dotyczy remontu świetlicy wiejskiej w miejscowości Zwrócona na terenie Gminy Ząbkowice Śląskie. Całkowity koszt tej operacji to 289.483 zł, koszt kwalifikowany to 237.239 zł i Gmina Ząbkowice Śląskie została zakwalifikowana w rankingu na trzecim miejscu na siedem wniosków, jakie znalazły się w tej grupie projektów. Dofinansowanie jakie otrzymała Gmina Ząbkowice Śląskie  to177.929 zł. Radna Irena Szewczyk poinformowała też, że warto składać projekty o dofinansowanie w zakresie omówionych przez nią działań.

     Radny Krzysztof Gnach zapytał kiedy może liczyć na odpowiedź pisemną na zadane wcześniej Burmistrzowi pytanie, które dotyczyło oceny pozostałych wniosków o dofinansowanie składanych przez Urząd Miejski w Ząbkowicach Śląskich do Urzędu Marszałkowskiego.

      Sołtys wsi Strąkowa Jadwiga Zięba zabrała głos w sprawie zapisu w budżecie w zakresie wsparcia wsi.

      Radna Ewa Figzał zaprosiła Burmistrza, radnych i pozostałych zgromadzonych na obrady Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu dnia 13 stycznia 2010 r., która będzie obradowała w sprawach budżetu.

     Burmistrz Krzysztof Kotowicz podziękował Przewodniczącej Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu za zaproszenie na obrady Komisji następnie w odpowiedzi na pytanie radnego Krzysztofa Gnacha przedstawił sytuację składanych przez Urząd wniosków.

      Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik poprosił Przewodniczącego Komisji Skrutacyjnej o przedstawienie techniki głosowania.

     Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej Tomasz Stępień przedstawił technikę głosowania w sprawie wyboru Wiceprzewodniczącego Rady  Miejskiej, rozdał karty do głosowania, po czym radni przystąpili do głosowania.

     W interpelacjach i zapytaniach radnych głos zabrała radna Jolanta Mitręga. Radna poruszyła temat postoju Taxi przy dworcu kolejowym. Przekazała prośbę mieszkańców, aby przywrócić taryfy w tym miejscu.

     W nawiązaniu do wypowiedzi radnej Jolanty Mitręgi Przewodnicząca Osiedla Nr 4 pani Halina Narwojsz poruszyła problem braku placu dla taksówkarzy obok hotelu i restauracji "Dolnośląskiej".

     Burmistrz Krzysztof Kotowicz poinformował, że inwestor dawnego hotelu i restauracji "Dolnośląskiej" prowadzi już pewne prace. W kwestii problemu taksówkarzy Burmistrz oznajmił, że nie miał żadnego formalnego spotkania, ani dokumentu od przedstawicieli taksówkarzy, natomiast poprosił panią Halinę Narwojsz o zaaranżowanie takiego spotkania.

     Wobec braku dalszych zapytań i interpelacji Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik ogłosił przerwę do momentu zakończenia prac Komisji Skrutacyjnej.

     Po przerwie Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej Tomasz Stępień odczytał protokół Komisji Skrutacyjnej, który stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

     W wyniku wyborów Komisja Skrutacyjna stwierdziła, że na Wiceprzewodniczącą Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich została wybrana radna Anna Józefowicz.

 

     Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik podziękował Komisji Skrutacyjnej za pracę i pogratulował Wiceprzewodniczącej.

     Następnie złożył życzenia noworoczne wszystkim zgromadzonym i podziękował za współpracę w mijającym roku 2009.

 

     Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej Anna Józefowicz podziękowała radnym za oddane na nią głosy i obdarzenia jej zaufaniem.

 

 

Ad. pkt. 8. Zakończenie obrad.

 

     W związku z wyczerpaniem porządku obrad i realizacją tego porządku Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik zamknął LIII Sesję Rady Miejskiej V Kadencji.

 

 

 

 

 

                                                                           

                                                                   Przewodniczący Rady Miejskiej

                                                                                  Andrzej Dominik

          

             Protokołowała

  Katarzyna Zalewska-Pieróg