Protokół  nr XI/ 2007

z  Sesji Rady Miejskiej

w Ząbkowicach Śląskich

odbytej w dniu 6 czerwca 2007 roku

w Sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego

w Ząbkowicach Śląskich

 

 

 

Godzina rozpoczęcia sesji 14 00

Godzina zakończenia        14 50  

 

 

Radni nieobecni to :

Marek Ciapka                nieobecny usprawiedliwiony

Franciszek Gawęda       nieobecny usprawiedliwiony

 

W sesji udział wzięli:

 

Radni Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich

Krzysztof  Kotowicz                Burmistrz   Ząbkowic Śląskich

Ireneusz Woźniakowski                    Zastępca Burmistrza

Iwona Aibin                            Sekretarz  Gminy                  

Bożena Kurczyna                   Skarbnik Gminy

 

Oraz goście zaproszeni wg listy obecności:

 

 

         Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej  Dominik  – o t w o r z y ł  XI  Sesję Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich  V kadencji,  stwierdzając ze uczestniczy  w niej 18  radnych, co stanowi odpowiednie quorum przy którym rada może obradować i podejmować  prawomocne  uchwały .

 

Poinformował, że protokół obrad sesji prowadzić będzie Elżbieta Maciejewska – inspektor ds. obsługi Rady Miejskiej.

 

Przedstawił porządek posiedzenia:

1.           Przyjęcie porządku obrad.

2.           Podjęcie uchwały w sprawie uzupełnienia składu Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich

3.           Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta i gminy na 2007 rok

4.           Sprawy różne.

5.           Zakończenie obrad.                      

 

Ad. pkt. 1

Rada Miejska przyjęła porządek obrad.

 

Ad. pkt. 2

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , odczytał pismo jakie wpłynęło z Krajowego Biura Wyborczego w Wałbrzychu informujące ze osobami które uzyskały największą ilość głosów w wyborach 12 listopada  2006 roku są Krzysztof Gnach i następna w kolejności  Elżbieta Kołtuniuk.

 

Poinformował ze Pan Krzysztof Gnach , złożył oświadczenie o tym ze nie utracił prawa wybieralności .

(oświadczenie stanowi załącznik do protokołu)  

 

Następnie przestawił projekt uchwały w sprawie uzupełnienia składu osobowego Rady Miejskiej  który poddał pod głosowanie .

 

Głosowanie  18 głosów za

 

Uchwała nr VI / 39/2007  w sprawie  uzupełnienia składu osobowego Rady Miejskiej  w Ząbkowicach Śląskich została przyjęta .

 

Przed złożeniem ślubowani przewodniczący Rady poinformował  Pana Krzysztofa Gnacha o tym że  jest on zobowiązany złożyć oświadczenie lustracyjne zgodnie z art. 56 ust.4 ustawy lustracyjnej .

 

Pan Krzysztof Gnach , przyjął informację do wiadomości.

 

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Zdzisław Burnat odczytał rotę ślubowania –

Radny Krzysztof Gnach   złożył ślubowanie .

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , w imieniu Rady złożył gratulacje nowemu radnemu.

 

Ad. pkt. 3

 

Skarbnik Gminy Bożena Kurczyna przedstawiła projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy na  2007 rok .

( projekt stanowi załącznik do niniejszego protokołu )

 

Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał, poinformowała ze komisja analizowała projekt uchwały, uzyskał on pozytywną opinię .

Członkowie komisji podkreślili że są to dodatkowe środki pozyskane przez szkoły . Komisja oczekuje ze takich inicjatyw od dyrektorów szkół będzie więcej .

 

Przewodniczący  Rady Miejskiej Andrzej Dominik , otworzył dyskusję nad projektem uchwały.

 

Radny Ryszard Barański , poprosił o wyjaśnienie  panią skarbnik  odnośnie §  4308 kwota 45 tys. – zakup usług pozostałych .

 

Skarbnik Gminy Bożena Kurczyna, wyjaśniła że są to sumy na dwie   szkoły . Zgodnie z zadaniami w ramach realizowania projektu  musiały być  to zapisane na  poszczególne paragrafy .

 

Dyrektor Zespołu – Szkolno Przedszkolnego w Stolcu Ewa Olewicz, jako uzupełnienie stwierdziła że w budżecie szkoły środki przypisane są na prowadzenie zajęć poza lekcyjnych typu wyrównawczego w różnych dziedzinach, umożliwiające poświęcanie dzieciom czasu. Są między innymi  działania związane z wyjazdami 45 dzieci na basen. Zajęcia trwają przez 10 miesięcy w okresie lipca dzieci wyjadą na 10 dniowy wypoczynek na tzw. Letnią szkołę.

Trzecia rolą  programu SMOK to zapoznanie uczniów z różnymi etapami szkolnictwa, ze szkołami średnimi, gimnazjami, wyższymi uczelniami. W tym celu organizowane są spotkania i różne wycieczki.

Ponadto poinformowała że jest to program, w którym nauczyciele są opłacani ze środków programu.   

 

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, w związku z brakiem pytań zamknął dyskusje i poddał pod głosowanie projekt uchwały.

 

Głosowanie: 19 głosów za

 

Uchwała nr VI/38/2007 w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy  na 2007 rok została  przyjęta .

 

Ad. pkt. 4 Sprawy różne.

 

1.

Radny  Ryszard Barański ,  zwrócił  się do burmistrza z zapytaniem kiedy Radni otrzymają informację w sprawie realizacji  uchwały nr IV/13/2006 w sprawie ustanowienia kierunków działania dla burmistrza Ząbkowic na rok 2007 .

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz , poinformował że pisemną  informację z realizacji tej uchwały przekazał do Biura Rady Miejskiej w dniu 18 kwietnia 2007 roku i jest  ona  do wglądu .

 

Następną sprawą zgłoszoną przez radnego było zapytania dotyczące zgłoszonego na ostatniej sesji pytania w sprawie samochodu na które nie uzyskał odpowiedzi .

 

Radny Ryszard Barański , Chciałem zauważyć panie burmistrzu ze zgodnie ze statutem powinien pan w ciągu 14 dni odpowiedzieć mi na to pytanie . A było to pytanie zadane na sesji  , tu jest  § 41 statutu ‘ mówi wyraźnie – ze zapytanie  formułowane są  na piśmie na ręce przewodniczącego Rady lub ustnie w trakcie sesji Rady .

Więc  ja złożyłem takie pytanie ustne  i do dzisiaj nie mam odpowiedzi. Panie burmistrzu , chciałbym żeby pan się ustosunkował do tego , co tu powiedziałem . Dziękuję .   

 

Burmistrz  Krzysztof Kotowicz , odpowiedział że ze względu na prowadzone postępowanie prokuratorskie w tej sprawie uznał ze wszelkie informacje które organy sprawiedliwości oczekiwały od Gminy czy tez od niego otrzymały i uważa że jest to tryb najwłaściwszy w tej chwili. Nie chciałby jakąkolwiek publiczną wypowiedzią uzupełniać czy poprawiać , czy też korygować . Nie jest tajemnicą o tym tez pisała prasa , postępowanie jest w toku , w związku z tym myślę że w tym momencie taka odpowiedź byłaby najwłaściwsza . Natomiast niezależnie od tego jeśli pan jednak podtrzymuje życzenie aby taka odpowiedź była udzielona w formie pisemnej , mylę ze do najbliższej sesji może to być możliwe . Przy czym podkreślam to jeszcze raz moja  ostrożność  nie wynika z niechęci udzielenia informacji , bo tej informacji jestem w stanie udzielić w każdej chwili , bo dokumenty są dostępne .  Komisja Rewizyjna może się w każdej chwili zwrócić o to , tak samo jak pan jako radny , natomiast  tak jak  powiedziałem ze względu na toczące się postępowanie , nie chciałabym jakąkolwiek publiczną wypowiedzią cokolwiek tutaj – stwarzać nowych faktów . może tak powiem .

 

2.

Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, zapytał  burmistrza jak się przedstawia sytuacja remontu świetlicy w Kozińcu ? .

W budżecie  zapisane są środki , czy jest jakaś dokumentacja zrobiona i czy już jakieś prace  są w tym kierunku ? Na jakim etapie jest to?

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz, poinformował że z przyjętego  haromonogramu  prac wynika że pierwszeństwo mają te przedsięwzięcia inwestycyjne których charakter wymaga  przeprowadzenia złożonych procedur przetargowych i  dokumentacyjnych , więc tych które opiewają na znaczące kwoty i są bardziej skomplikowane .

Świetlica w Kozińcu jest w harmonogramie ujęta i nie ma powodu, aby zadanie miało się odsunąć w formie czasowej .

 

3.

Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał, wyraziła swoją niezadowolenie że nie podjęto żadnych działań w celu realizacji inwestycji pn. świetlica w Kozińcu ?

 

Burmistrz  Krzysztof Kotowicz , podkreślił że remont świetlicy  w Kozińcu jest przypisany w uchwale Rady Miejskiej .

Stwierdził że  decyzje o harmonogramie prac przygotowawczych jest skoncentrowana na  zadaniach  większych.

Po drugie zadanie to nie jest skomplikowane , w związku z tym może być podjęte w późniejszym terminie np. w czerwcu bądź lipcu .  pewne dokumenty przygotowane dotyczące potencjalnych wycen  kosztorysów , wiec nie jest tak że wokół tego nic się nie dzieje podkreślił .  

 

4.

Radny Stanisław Nędza, zadał pytanie odnośnie inwestycji pn. Rekultywacja wysypiska „ – co dzieje się w tej sprawie ?

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz , zgodnie z przepisami które Polska  zobowiązana jest przestrzegać , rekultywacja wyłączonych  wysypisk musi zakończyć się nie później niż w grudniu 2008 roku . Budżet gminy zakłada środki na to zadanie w tym roku. Z tego, co dzieje się na poziomie Międzygminnego Związku Celowego w Kłodzku, który wkomponował nasze wysypisko w Braszowicach swój własny projekt wiemy na pewno, że środki na ten cel znalazły się na liście, ponadto będzie ten projekt wkomponowany w całość gospodarki odpadami komunalnymi analizowany przez komisje Europejską w listopadzie tego roku. To już nie jest projekt Związku Celowego to jest projekt którego partnerem dla Komisji Europejskiej jest Rząd Rzeczypospolitej – Minister ochrony Środowiska . To znaczy że w listopadzie komisja , będzie rozpatrywała wniosek o przyznanie środków na dofinansowanie  całego projektu którym jest objęty Międzygminny Związek Celowy  a więc również  rekultywacji wysypisk .

Tak się składa że wysypisko w Braszowicach jest pierwszym przygotowanym do rekultywacji . Decyzja sprawi  ze Gmina nie wyda  ani złotówki na to zadanie  a jeśli wyda to nie więcej niż 25 % całości wartości zadania , rzecz w tym  ze my oczywiście możemy podjąć to zadanie z własnych środków  które są w budżecie przewidziane  w tym roku , może się okazać ze na wskutek decyzji Komisji Europejskiej mielibyśmy te pieniądze  lub przynajmniej w    75 % zapewnione z komisji europejskiej więc byłoby bezsensem  sięgać po nie teraz.

Z wszystkich  informacji  które Związek Celowy otrzymuje i z informacji oficjalnych Ministerstwa Ochrony Środowiska wszystko na to wskazuje że projekt gospodarki odpadami komunalnymi ma wszelkie otwarte ścieżki i zielone światło w przeciwieństwie do programu wodno-kanalizacyjnego gdzie jest o  wiele bardziej złożona sytuacja .    Tak więc mamy przed sobą perspektywę albo podjęcie działań na własny koszt bez szansy refundacji w tym momencie bądź wytrzymanie do tej decyzji jesiennej.

Na koniec stwierdził że gdyby miał cień wątpliwości tak jak mam wątpliwość w stosunku do programu wodno-kanalizacyjnego to by nie czekał, tutaj mamy wszystkie sygnały potwierdzające ze procedura się toczy właściwie.     Nie da się tego przyspieszyć , tak pracuje komisja europejska dla której partnerem w naszej sprawie jest miedzy innymi rząd Rzeczypospolitej  a nie  gmina ani związek .

 

Radny Stanisław Nędza , poprosił burmistrza aby otrzymywał wyniki badań prób branych z monitoringu tak jak Pan Wereśniak .  

 

 Burmistrz Krzysztof Kotowicz , odpowiedział że jeśli będzie taka wola to oczywiście że tak .

 

Radna Jolanta Mitręga ,   nawiązała do informacji która ukazała się na stronie internetowej urzędu że burmistrz miał spotkanie  z kierownikiem  Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych  Panem Kazimierzem Gertnerem , było tam wspomniane o budowie chodnika  i zatoczki w Szklarach , oświetlenia skrzyżowania K8 z ulicą Legnicką . Nie było tam żadnej informacji  czy w trakcie tego spotkania czy były jakieś sugestie odnośnie  przebudowy wjazdu  do Ząbkowic  przy stacji ORLEN. Wjazd jest skandaliczny zagrażający bezpieczeństwu  mieszkańców. 

Zaapelowała o poruszenie tej sprawy przy najbliższym spotkaniu z dyrekcją .

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz , stwierdził ze rozmowy z Generalną Dyrekcją Dróg odbywają się niemal co tydzień , sprawa dotycząca skrzyżowania jest również przedmiotem rozmów . Projekt przebudowy tego skrzyżowania istniał, była bardzo realna szansa na wykonanie tego w momencie kiedy inwestycje prowadził ORLEN , wówczas ktoś przespał okazję na przebudowę tego skrzyżowania . W chwili obecnej temat wraca, przy czym, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad cały czas waha się co do jakości pracy jakie maja być podjęte na odcinku drogi krajowej nr 8 pomiędzy Wrocławiem a granicą Polsko-Czeską. Wczoraj na spotkaniu konwentu burmistrzów usłyszeliśmy ze praktycznie żadnych prac na drodze krajowej nie będzie .Na zapytanie odpowiedziano ze Ząbkowice mają obwodnicę , tylko sobie ją zabudowały . Są zmienne decyzje , a tak naprawdę koncentracja środków dotyczy budowy odcinka autostrady A4 do granicy Niemieckiej oraz obwodnicy autostradowej Wrocławia .

W wyniku rozmów otrzymaliśmy informacje ze jakieś prace przebudowawcze na skrzyżowaniach newralgicznych są planowane.

 

Radna Ewa Figzał, zwróciła uwagę burmistrzowi jako przewodnicząca komisji gospodarczej , że nie wywiązał się on ze zobowiązania zaciągniętego wobec komisji w kwestii dostarczenia uchwały kompleksowej                        o gospodarowaniu mieniem  komunalnym . Zapytała, kiedy wpłynie ona pod obrady komisji.

 

Burmistrz Krzysztof Kotowicz, wyjaśnił, że termin majowy był deklarowany, ale z różnych powodów formalno-prawnych nie został  dotrzymany. Uchwała zostanie przedstawiona radnym przez zaplanowana na dzień 28 czerwca sesją Rady Miejskiej.

 

Radny Ryszard Barański , poinformował że w dniu 30 maja br. w siedzibie Starostwa Ząbkowickiego odbyło się posiedzenie komisji Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego wspólnie z Komisją  Infrastruktury Technicznej Rady Powiatu . W posiedzeniu uczestniczyli sołtysi i przewodniczący rad Zarządów Osiedli , przedstawiono szereg wniosków, które zostały skierowane do realizacji wg kompetencji .

Komisja między innymi  zawnioskowała o :

 -  pogłębienie rzeki Jadkowa w Olbrachcicach ,

 -  wykonanie rekultywacji terenu byłej Cegielni w Ząbkowicach Śląskich .  

 -  zakup drabiny  wysokościowej dla straży Pożarnej.

 

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik  zamknął obrady XI Sesji Rady Miejskiej .

 

 

 

Protokołowała

Elżbieta Maciejewska

 

 

 

                                                                  Przewodniczący Rady Miejskiej

                                                                           Andrzej Dominik