Protokół nr LVIII/2010
z Sesji Rady Miejskiej
w Ząbkowicach Śląskich
odbytej w dniu 28 kwietnia 2010 roku
w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego
w Ząbkowicach Śląskich
W sesji udział wzięli:
Radni
Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich
Krzysztof
Kotowicz
Burmistrz Ząbkowic Śl.
Ireneusz
Woźniakowski Zastępca
Burmistrza
Bożena
Kurczyna Skarbnik
Gminy
Iwona
Aibin
Sekretarz Gminy
Paweł
Polewski Radca
Prawny
Radni nieobecni to
Marek
Ciapka nieobecny
usprawiedliwiony
Tomasz
Stępień nieobecny
usprawiedliwiony
oraz
goście zaproszeni wg listy obecności
Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia
8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym oraz na podstawie Statutu Ząbkowic Śląskich § 36 pkt. 1 Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej
Dominik - o t w o r z y ł LVIII Sesję Rady Miejskiej w
Ząbkowicach Śląskich V kadencji .
Rada
Miejska minutą ciszy uczciła tragicznie zmarłego Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
Lecha Kaczyńskiego jak również całej towarzyszącej delegacji, która zginęła
tragicznie w katastrofie lotniczej pod Smoleńskiem.
Przewodniczący Andrzej Dominik stwierdził ze w obradach uczestniczy 19 radnych
co stanowi odpowiednie quorum przy którym Rada może obradować i podejmować
prawomocne decyzje.
Poinformował,
że protokół z obrad prowadzić będzie Elżbieta Maciejewska.
Następnie przedstawił porządek obrad
1.
Przyjęcie porządku obrad.
2.
Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
3.
Informacja z pracy Przewodniczącego Rady Miejskiej
od ostatniej sesji
4.
Informacja z pracy Burmistrza Ząbkowic Śląskich od
ostatniej sesji
5.
Informacja z
wykonania budżetu Miasta i Gminy Ząbkowice Śląskie za
2009
rok
6 Podjęcie
uchwał w sprawie :
1.
w sprawie udzielenia bądź nie udzielenia
absolutorium Burmistrzowi Ząbkowic Śląskich
2.
w sprawie poboru podatków w drodze inkasa,
ustalenia inkasentów i określenia wysokości ich wynagrodzenia.
3.
w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i
gminy na 2010 rok.
4.
w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu
bankowego na sfinansowanie planowanego deficytu budżetu przez gminę Zabkowice
Śląskie w 2010 roku.
7.
Interpelacje i zapytania Radnych.
8.
Sprawy różne.
9.
Zakończenie
obrad.
Poprosił, aby z porządku
obrad wycofać pkt 2. Przyjecie protokołu z poprzedniej sesji, ponieważ protokół
nie został sporządzony na czas i radni nie mieli możliwości zapoznania się z
jego treścią .
Jak również poprosił,
aby do porządku obrad wprowadzić dwa projekty uchwał?
1.
Uchwałę zmieniająca uchwałę w sprawie Wieloletniego
Programu Inwestycyjnego Gminy Zabkowice Śląskie na lata 2010-2012
2.
Uchwałę w
sprawie utworzenia odrębnego obwodu głosowania dla przeprowadzenia wyborów
Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
Poddał pod głosowanie
głoszone propozycje.
Głosowanie za
wykreśleniem pkt. 2 - jednogłośnie za
Głosowanie nad wprowadzeniem
uchwał 18 głosów za
Następnie
poddał pod głosowanie cały porządek obrad, który został przyjęty przez radnych.
Ad. pkt. 2
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik poinformował, że w okresie międzysesyjnym udział brał:
- we mszy świętej w intencji tragicznie zmarłego Prezydenta
RP oraz członków delegacji.
- w walnym Zgromadzeniu Dolnośląskiej Izby
Rolniczej we Wrocławiu
-w Powiatowej Radzie Zatrudnienia
Sprawozdanie zostało przyjęte.
Ad.
pkt. 3
Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że
sprawozdanie burmistrza Ząbkowic Śląskich z pracy od ostatniej sesji jest do
wglądu w biurze Rady Miejskiej.
( sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu).
Ad.
pkt. 4
Informacja
z wykonania budżetu Miasta i Gminy Ząbkowice Śląskie za 2009 rok
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz, w swoim wystąpieniu zaznaczył, że dochody
budżetowe zrealizowane zostały w 99.6 %, co oznacza, że dochody te były bardzo
realnie zaplanowane. Dochody bieżące zrealizowane zostały w 100.8 %.Wydatki w roku
2009 zrealizowane zostały w 87 %,.
W przypadku dochodów to jest ponad 49, 5 mln zł., wydatki
to ponad 54 mln zł. , w związku z tym mamy deficyt. Podkreślił że kiedy mówi się
o stabilności i bezpieczeństwa budżetu trzeba podkreślić i jest to ocena Regionalnej
Izby Obrachunkowej wyrażona w opinii, że
są dwa wskaźniki, mówiące o zadłużeniu
samorządu, których nie można przekroczyć, wskazane są również progi
ostrożnościowe.
Wskaźnik 60 % wynikający
z art. 170 ustawy o finansach publicznych, w przypadku naszej Gminy wyniósł 23
%, kolejny wskaźnik ostożnościowy , mówiący o poziomie 5 % , został w naszej
gminie utrzymany na poziomie 3,2 % .
Regionalna Izba Obrachunkowa pokazuje jasno przy
ocenie tych dwóch wskaźników ze budżet gminy jest w pełni stabilny.
Wydatki majątkowe gminy sięgały kwoty ponad 9.6 mln
zl., w tej kwocie ponad 8 mln zł. są to wydatki inwestycyjne, poniesione w roku
ubiegłym. Podkreślił ze inwestycyjna
ekspansja gminy Zabkowice Śląskie nie jest zjawiskiem jednorazowym i nie jest zjawiskiem
tylko roku 2009. Jest ona efektem całej tej obecnej kadencji samorządu, bo
realizacja niektórych zadań w tym roku 2009 i w obecnym roku to jest efekt decyzji,
rozstrzygnięć podejmowanych przez samorząd, przez radę miejska szczególnie przy
uchwalaniu budżetu i przy każdej zmianie budżetu przez całe minione 3, 5 roku.
Burmistrz podkreślił, że kiedy mówimy o konkretnych
zadaniach i przedsięwzięciach przeprowadzonych czy przeprowadzanych w roku 2009
dziękuje każdej osobie, która włączyła się do tej pracy.
Wymienił radną Danutę Wojtaczkę , radną Irenę
Szewczyk , przewodniczącą Annę Józefowicz , ponieważ panie radne w ciągu tych
głosowań w ciągu kilku lat szczególnie wykazywały nie tylko kompetencję i odpowiedzialność
za dobro całej gminy , ale również wykazywały zaufanie do burmistrza , do
projektów proponowanych radzie miejskiej
, jak i do konkretnych wniosków przy
uchwalaniu i przy zmianie budżetu .
Podziękował również radnym Sojuszu Lewicy Demokratycznej
w osobach pana Zdzisława Burnata oraz
wymienionej wcześniej Ireny Szewczyk . Radnym Polskiego Stronnictwa Ludowego w osobach
Danuty Wojtaczki , Henryka Zięby , Władysława Raby .
Zaznaczył , że można by wymieniać wszystkie osoby, które
głosowały za budżetem 2009 , te osoby wspierały wcale nie bezwarunkowo przy
kolejnych zmianach tego budżetu , to jest bardzo cenne , ponieważ od początku
tej kadencji pojawiało się zastrzeżenie
wyrażone w sposób bardzo
wprost skierowane do
burmistrza o barku zaufania. Za
zaufanie okazana mnie i moim współpracownikom
podziękował radnym Ziemii Ząbkowickiej
w osobach nieobecnego Marka
Ciapki , Józefa Horowskiego , Mariana
Tokarczyka , Władka Witkowskiego
, Bogdana Rembisza . Januszkowi Labokowi
, który w trakcie roku 2009 wykazał się wielokrotnie zaufaniem .
Podziękował Stanisławowi Nędzy , Jolancie Mitrędze
za to ze w czasie dyskusji , nawet jeśli byli przeciw temu budżetowi nawet
jeśli nie akceptowali propozycji ,
uczestnicząc w dyskusji zabierając głos artykułowali w sposób naturalny swoje oceny , poglądy gdzie to nie było widać braku zaufania . Podziękował Andrzejowi Dominikowi,
przewodniczącemu Rady Miejskiej, który to kierując pracami rady miejskiej
sprawił że rok 2009 i cała kadencja może powiedzieć ze mamy wszyscy, czym się pochwalić.
Na koniec wystąpienia burmistrz prosił o udzielenie
absolutorium za rok 2009.
Anna
Józefowicz - wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej odczytała opinię
Regionalnej Izby Obrachunkowej - uchwała stanowi
załącznik do protokołu
Przewodniczącą
Komisji Rewizyjnej Danuta Wojtaczka , poinformowała ze komisja Rewizyjna pozytywnie zaopiniowała
wykonanie budżetu za 2009 roku oraz udzieliła absolutorium burmistrzowi głosami
5 za i 2 przeciw .
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, odczytał uchwałę Składu Orzekającego Regionalnej
Izby Obrachunkowej we Wrocławiu z dnia 22 kwietnia 20010 roku w sprawie opinii
o przedłożeniu wniosku komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium. uchwała stanowi
załącznik do protokołu
Przewodnicząca
Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał, stwierdziła ze
Komisja zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu za 2009 rok w głosowaniu 4 głosy za , 2 przeciw , 1 wstrzymujący się .
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, otworzył dyskusję nad złożonym sprawozdaniem.
Radna
Ewa Figzał, ustosunkowała się do budżetu, którego wykonanie analizowano i do
udzielenia bądź nieudzielenia absolutorium za realizację budżetu 2009 roku.
Udzielenie absolutorium jest najważniejszą po
budżecie uchwałą , którą corocznie zajmują się ząbkowiccy radni i którą przyjmujemy
większością ustawowego składu.
Udzielenie absolutorium to merytoryczna ocena
zgodności wykonania tego budżetu i jakości jego wykonania z proponowanym
budżetem.
Budżet 2009 roku były wielokrotnie zmieniany i ostatecznie
niestety nie został w pełni zrealizowany. Przykładem czego niech będzie
monitoring miejski, przeniesiony jako inwestycja na 2010 rok.
Dzisiaj nadszedł czas aby odpowiedzieć sobie na
pytanie - czy realizacja tego budżetu była dobra dla miasta i jego
mieszkańców ? , a globalnie dla naszej
gminy czy nie?
Czy udało się go skutecznie zrealizować czy nie?
- bowiem tak jak przewodnicząca przeczytała na radnych z komisja rewizyjną i innymi komisjami spoczywa obowiązek skontrolowania burmistrza i podległych mu
jednostek organizacyjnych , oraz jednostek pomocniczych gminy pod względem
gospodarności , celowości oraz
legalności i rzetelności wydatkowania każdej
złotówki ujętej w budżecie w formie dochodów i przychodów oraz wydatków i
rozchodów .
Dodatkowo na nas
radnych spoczywa obowiązek sprawdzenia zgodności przedstawionej dokumentacji ze
stanem faktycznym. Mając to na uwadze zauważyłam wiele braków i uchybień w realizacji,
co np., wielokrotnie wyrażałem analizując gospodarkę finansową ZOK-u, czy
spółki gminnej Zakładu Gospodarki Komunalnej gdzie złe zarządzanie i brak
poszanowania dla mieszkańca i grosz publicznego trwa do dnia dzisiejszego.
Budżet na 2009 roku , praktycznie żeśmy przegłosowali
w kształcicie zaproponowanym przez pana
burmistrza z niewielkimi tylko
zmianami i zatwierdziliśmy go do
realizacji , gdyż były to nasze zadania publiczne podstawowe.
Wiele zadań nie zostało wykonane w terminie i w
efekcie tego wiele zadań zostało przeniesionych z realizacją ma 2009 rok .
Przez dwie
kadencje próbowałam te same pytania zadawać , mianowicie dotyczące inwestycji ,
dotyczące przetargów . Kiedy ogłoszono przetarg?, dlaczego tak późno ogłoszono?,
kiedy rozstrzygnięto? , kiedy ustalono termin wykonania danej inwestycji w
przetargu? Jakie czynniki zadecydowały o
niewykonaniu tej inwestycji np. w 2009 roku?
Ale chciałam państwu oszczędzić tym razem
przyniesienia sterty segregatorów , co
mieliśmy kiedyś względną
wątpliwość oglądać , bo przecież nie o to chodzi.
Inwestycji zaplanowanych , ujętych w budżecie nie
wszystkie są zrealizowane , wiele z nich
jest zrealizowanych w tzw. magicznym
etapie I - czyli przygotowaniem dokumentacji. Podstawowym zarzutem jest również
realizacja zadań inwestycyjnych i innych finansowanych jedynie z kredytu i pożyczek
bez formy skutecznego pozyskiwania środków zewnętrznych pozabudżetowych w 2009
roku. Żenująco mało tych śródków do budżetu wpłynęło w 2009 roku.
Przypomnę tylko 25 tys. zł. na remont świetlicy w Sulisławicach,
10 tys. zł. na dofinansowanie prac konserwatorskich "Madonna z dzieciątkiem" ,
63 tys. . na zajęcia sportowo - rekreacyjne dla uczniów pochodzące z
Ministerstwa Sportu realizowane prze
OSiR i 2.200 na rozwój. Razem około 100 tys. , jest to żenująco mało w
porównaniu z ościennymi gminami . Ten element był już tutaj
podnoszony na sesjach w tym roku 2010 . Mało uzyskaliśmy na kanalizacje, na
punkty przeładunkowe odpadów komunalnych.
Na remonty szkół i remonty świetlic, na remonty zabytków. Jest to zbyt mało.
Dodatkowo nawet zapisane w budżecie zadania nie
zostały zrealizowane , typowy monitoring o którym wspomniałam , został
przeniesiony na rok 2010- jako inwestycja.
Nie zrealizowano szeregu inwestycji w branży
kanalizacyjnej . Oczywiście robimy drogi i chwała że robimy drogi , ale należy
zająć się również kanalizacją ze względu na prawo , które nas
będzie obowiązywało .Ja rozumiem , że nie widać kanalizacji , nie
widać tej nieszczęsnej inwestycji , która spadła z budżetu pn. wodociągowanie wsi Bobolice,
gdzie ta wieś w XXI wielu nie ma wody, ale nie zrealizowano inwestycji pn.
rozbudowa gminnej sieci kanalizacyjnej
aglomeracji Ząbkowice , Olbrachcice , Tranów , Bobolice . Nie zrealizowano
inwestycji budowa kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami oraz
kolektorem przesyłowym w miejscowości Tarnów.
Nie zrealizowano kanalizacji deszczowej na ulicy
Dalekiej , nie zrealizowano inwestycji modernizacja przebudowa kanalizacji
burzowej i sanitarnej ul. Kamieniecka , Partyzantów, Ogrodowa , Łąkowa poza
tzw. inwentaryzacją i koncepcją.
Wniosek i to jest właśnie problem , nie rozwiązano
ani nie spróbowano rozwiązać problemu skanalizowania naszej gminy na wzór np.
Ziębic , czy Barda.
Kolejny problem nie zrealizowano inwestycji w
branży śmieciowej.
Nie zrealizowano rekultywacji składowiska odpadów
komunalnych w Braszowicach. W tym
temacie nie podjęto nawet prób skutecznego rozwiązania problemu , a grożą nam
kary finansowe z tego obszaru .
Nie rozwiązano
problemu śmieciowego w gminie , gdzie nie ma gminnego programu
segregacji odpadów komunalnych , gdzie
nie ma gminnego programu gospodarowania odpadami komunalnymi i za to
odpowiedzialność ponosi pan burmistrz.
Jest spółka ZGK , która w roku 2009 uzyskała
szacunkowo 1.260.306 zł. i w 2009 roku
gmina Zabkowice Śląskie spółce za
kupowane usługi zapłaciła 938,100 zł. ,
917.600 z budżetu i 20.400 z gminnego Funduszu Ochrony Środowiska na
pielęgnacyjne ciecie drzew.
Spółka ta uzyskała na oczyszczanie miasta i
utrzymanie zieleni 633 tys., 254.831 za obsługę parkingów, 17.500 za wywóz nieczystości. 4249, za cięcie pielęgnacyjne drzew, 3 tys. za
utrzymanie cmentarza wojennego, 5 tys. za utrzymanie cmentarza na 1 Maja.
Dodatkowo przypomnę państwu przekazano 200 tys. na wniesienie udziałów do
spółki z przeznaczeniem między innymi na selektywną zbiórkę odpadów i stworzenie
punktu przeładunkowego. Dodatkowo przekazano spółce działkę wartości 122.200 zł. z przeznaczeniem na budowę stacji
przeładunku odpadów wraz z zakładem ich segregacji. Są to duże środki.
Wniosek jest taki - nie rozwiązano problemu śmieciowego,
na wzór np. Kłodzka czy nie zajęto się ważnym problemem rekultywacji
składowiska odpadów w Braszowicach.
Następny problem , nie zrealizowano inwestycji w
branży w obszarze planów przestrzennego zagospodarowania inwestycji pn. zmiany
studium oraz opracowanie planu przestrzennego zagospodarowania wsi Bobolice ,
Zwrócona, Kluczowa , Brodziszów , Sulisławice , Szklary . Kolejnego zadania pn.
plan zagospodarowania przestrzennego dla miasta Ząbkowice Śląskie. Kolejne zadanie - plan zagospodarowania
przestrzennego dla obszarów wiejskich.
Wniosek - gmina Zabkowice nie posiada dokumentów
pozwalających na jej gospodarczy rozwój, ściągnięcie inwestorów. Szybkie
wsparcie dla lokalnego biznesu, czy obcego biznesu.
Nie mówię tutaj o wsparciu, wzorem zarządcy
cmentarza, bo to jest osobny temat.
Nie realizowano inwestycji sportowych w szkołach, co
jest problemem praktycznie dla wszystkich szkół gminnych.
Nie zrealizowano
zadania pn. budowa sal gimnastycznych w Stolcu, Braszowicach, w Zwróconej. Od
kilku lat w budżecie pojawia się problem budowy bazy sportowej dla Braszowic, w
tym budżecie zaproponowano 3 sale gimnastycznie. Nie zrealizowano nic.
Nie zabezpieczono bazy sportowej dla szkół miejskich,
pamiętacie państwo duże dyskusje były o szkole podstawowej nr 2, o zamianie
gruntów z powiatem. W tym temacie również nie rozwiązano tego problemu.
Remonty szkół to odrębne zadania, chciałam tutaj powiedzieć
że w 2009 roku było zaplanowane zadnie pn. wymiana dachu w szkole nr 1. Zadanie
to połączono z innym zadaniem pn. wymiana dachu, ogrodzenia, placu szkoły nr 1.
Wykonano michałek w postaci ogrodzenia a nowo uchwalony budżet 2010 roku już
zmienialiśmy usuwając inne zadania by dach w szkole, który był wpisany w
projekt wykonania 2009 roku mógł być zrealizowany.
Wniosek - nie rozwiązano problemu zapewnienia bazy
dla szkół ząbkowickich i nie zrealizowano nakazu Nadzoru Budowlanego w tym
temacie.
Oczywiście to się wiąże z pisaniem odpowiednich
projektów, których nie było.
Kolejnym problemem to jest przebudowa, remont wraz
z termomodernizacją ZOK-u i przeniesienie tego zadania, jako wydatki niewygasające
na 2010 rok w kwocie 200 tys. zł.
Uważam, że
realizuje się to zadanie bez planu funkcjonalno - użytkowego tego obiektu. Robi
się zewnętrzną termomodernizację i przebudowę. Natomiast tego planu
funkcjonalno użytkowego nie ma. Wykonanie elewacji, centralnego ogrzewania,
kotłowni bez zapewniania sprawnego funkcjonowania jednostki i świadczenia przez
nią profesjonalnych usług kulturalnych dla mieszkańców. Tolerowanie tych
nieprawidłowości przy jednoczesnym finansowaniu tych usług z budżetu 2009 roku.
Przypominam, że dopiero na komisje Gospodarczą w poniedziałek uzyskałam bilans
placówki oraz inne dokumenty niezbędne, a przecież w 2009 roku przeznaczyliśmy
670 tys. zł. + 66 tys. zł. za dodatkowe usługi.
Tolerowania bałaganu w gospodarce finansowej ZOK-u,
sprzeczne pisma, opinie , kontrole audytora w jednostce . Tak nie powinno być .
Na koniec tolerowanie zimna w placówce i brak zapewnienia
alternatywnego ogrzewania, po poprzednim okresie grzewczym , w konsekwencji
wysłanie pracowników na płatny urlop , to kolejna niegospodarność .
Żenujący remont świetlicy w Kozińcu, trwający 4 lata.
To już pozostawiam bez komentarza, ponieważ bym się tutaj powtarzała po raz
kolejny . Również nie zajęcie się budową Remizy w Tarnowie. To nie tylko chodzi
o zabezpieczenie bezpieczeństwa nas mieszkańców , ale również Remiza pełni swoja
funkcje kulturalną dla mieszkańców tej wsi i OSP.
Następna sfera zabytków, brak realizacji zadań z
tego obszaru. Brak skutecznych wniosków w pozyskiwaniu funduszy dodatkowych.
Nie zrealizowano inwestycji remont Ratusza
Miejskiego , w efekcie czego Dolnośląskie Inspektor Nadzoru Budowlanego w
przedmiocie opróżnienia oraz wyłącznia z
użytkowania części Ratusza
wyznaczył termin wykonania
powyższego obowiązku za kilka dni
czyli na dzień 30 kwietnia 2010 roku .
O karze finansowej rzędu
25 tys. zł. już nie wspomnę. Powyższy
inspektor ostrzega że w przypadku niewykonania tego nakazu Gmina narazi się
na kolejne koszty w postępowaniu
egzekucyjnym. A podkreślam że na nasz Ratusz
nie napisano projektu o który pytałam. Nie rozwiązano zatem problemu ratowania
Gminnych zabytków i jest to problem
otwarty.
Nie zrealizowano skutecznie gminnych inwestycji
drogowych , niektóre z nich przeniesiono na 2010 rok. np. nie zakończono remontu
ulicy Ziębickiej , do której mieszkańcy kierują wiele uwag , zwłaszcza w aspekcie
zwężenia powyższej ulicy która łączy prawie połowę miasta
leżącą po drugiej stronie torów
kolejowych ze starówka Ząbkowic .
Przewężenie to zdaniem nie tylko moim
ale i mieszkańców utrudni
komunikacje w mieście , stworzy dodatkowe
niepotrzebne zagrożenie .
Również jak widzimy inwestycja wpisana na 2009
remont ulicy Wojciecha , mam nadzieję że w końcu się skończy , ale dzisiaj mamy
kwiecień 2010 roku i jeszcze roboty tam
jakieś są .
Wniosek - miasto rozkopane w 2010 roku inwestycjami
z 2009. Podobnych przykładów można by mnożyć.
Reasumując - sesja dzisiejsza jest ostatnią sesją absolutoryjną
V kadencji Ząbkowickiego samorządu - państwo podejmujecie decyzję jak będziecie
głosować według własnego uznania .
Posiadając wiedzę
jaką mam , w poczuciu obowiązku
przedstawiłam państwu fakty nad którymi musimy się wszyscy
zastanowić i dokonać oceny rzetelnej tych faktów . tzw. inwestycje, które są
realizowane one nie są inwestycjami nowymi. Są to inwestycje począwszy od
Krzywej Wieży do remontu ulicy Ziębickiej jest to kontynuacja wraz ze strefa ekonomiczna.Jest
to kontynuacja poprzednich kadencji, gdzie kierunki rozwoju miasta zostały
określone.
Chciałabym
szczególnie podkreślić ze inwestycje
które burmistrz realizacje i wykonuje niestety wykonuje je za nasze pieniądze a nie jak to się dzieje w ościennych gminach
, za pieniądze zewnętrzne, w tym unijne
czy rządowe.
Niestety , pani burmistrzu , przespał pan formę
dofinansowania środkami pozabudżetowymi naszego budżetu z przeznaczeniem na
realizacje różnych zadań .
My w pierwszym punkcie będziemy zatwierdzać
sprawozdanie i udzielać absolutorium , ale w punkcie następnym mamy bardzo
ważną uchwałę dotyczącą zaciągnięcia kredytu , gdzie zbliżamy się do pogranicza
60 % , a pani skarbnik przedstawiła wskaźniki rzędu 54,3 czyli prawie 55 % tego
niebezpiecznego wskaźnika , co spycha naszą gminę nie daj Boże na skraj
bankructwa.
Dlatego uważam, że powinniśmy zostawić samorządowi
VI kadencji gminę w określonej kondycji. Natomiast tej kondycji de facto nie ma
i nie zostawiamy gminy z rozwiązaniem konkretnych problemów niezbędnych do
funkcjonowania tej gminy. Plany przestrzennego zagospodarowania, baza sportowa,
sprawa śmieci, sprawa zabytków i inne rzeczy. Dziękuję.
Radny
Ryszard Barański, debatujemy dzisiaj nad informacją z wykonania budżetu miasta i gminy
za rok 2009, a co za tym idzie podejmiemy uchwałę w sprawie udzielenia bądź nieudzielenia
absolutorium dla burmistrza.
Jest to ostatnie
nasz absolutorium w tej kadencji i jest właściwy czas na podsumowanie efektów
pracy pana burmistrza, nie tylko za ten ostatni rok, ale za trzy lata. Tak jak
sam burmistrz słusznie zauważył, rok to jest tylko wycinek prac działalności burmistrza
i jego efektów.
W 2007 roku mieliśmy zaplanowane wykonanie 8 mln ,
wykonaliśmy inwestycje na 4 mln zl. tj. 46 %. W 2008 roku mieliśmy wykonać 7
mln zł. ,w tym roku mieliśmy wykonać inwestycji w początkowym planie na 14.036.140
zł. , Zmniejszyliśmy na 13.604.921 zł. , a wykonaliśmy na 7.919.376 zł. więc
jest to 58,2% , wykonania inwestycji . To jest bardzo mało. Tak więc przez 3
lata mieliśmy wykonać inwestycji na planowane 29.406.966 zł. Wykonaliśmy tylko
na 19.125.992 zł. , tak więc przez trzy lata nie wykonano inwestycji na
10.270.974 zł. Jest to kwota bardzo duża,
jak na warunki ząbkowickie. Świadczy o tym że przez 1.5 roku prawie nic
żeśmy nie robili. Tak,
więc można by porównać, że cofnęliśmy się panie burmistrzu o 1.5 roku do tyłu. Jest
to czas stracony dla Gminy Zabkowice. Nie wykonaliśmy szeregu ważnych dla
miasta i mieszkańców Ząbkowic inwestycji.
Przechodząc do wykonania budżetu za 2009 rok trzeba
stwierdzić jak już wspomniałem o szeregu ważnych inwestycji, planów
zagospodarowania przestrzennego, rekultywacji składowiska itd.
Nie wykonaliśmy w tym roku inwestycji na 5.585.545 zł.,
co było przyczyną niewykonania tych inwestycji?
Reasumując
wykonanie planu wyniosło tylko 58, 2 % globalnej sumy, którą żeśmy zaplanowali.
Już za tak niskie wykonanie planu inwestycji nie powinien pan panie burmistrzu
uzyskać absolutorium.
Nie wykonano
priorytetowych zadań, jakim jest remont Ratusza Miejskiego, jest to sztandarowe
zadanie, które nie zostało zrealizowane. Jako przedstawiciel komisji
Przestrzegania Prawa miałem możliwość wizytować Ratusz i jestem przerażony jego
kondycją techniczną? Nie dziwię się inspektorowi Nadzoru Budowlanego, że podjął
decyzje o zamknięciu. Obiekt wymaga szczególnego zainteresowania i dziwię się
ze przez trzy lata nic w tym temacie nie zrobiono.
Taka sytuacja powoduje że Gmina przejada pieniądze
i żyje ponad stan i to z kredytów. Kwota długu na koniec 2009 roku wynosiła
11mln zł. W tym roku jest planowana na
28 mln , przy dochodach własnych 32 mln zł. .
Burmistrz Krzysztof Kotowicz , nie realizował w
2009 roku jak i latach poprzednich nadzoru właścicielskiego nad Zakładem
Gospodarki Komunalnej . Poszły tam duże pieniądze z budżetu gminy, na łączną
sumę około 1 mln zł., a efekty są, jakie są. Brud, smród, arogancja prezesa, bylejakość
Na potwierdzenie tego faktu mam wyrok sądu pracy. Gdzie prezes przegrał sprawę
z panem Januszem Drozdom na kwotę 2750 zł? za nieprawne zwolnienie z pracy.
Zwalnia się z przyczyn ekonomicznych zakładu, co jest nieprawdą, bo w to samo
miejsce przyjmuje się nowych.
Pan jest organem właścicielskim tego zakładu i pan
powinien mieć największy głos w tym temacie.
Ząbkowicki Ośrodek Kultury, - co z tego że my go ocieplimy,
jak nie ma on określonej funkcji, po co tam tyle okien?, bram? Dlaczego nie
ocieplono fundamentów, skoro się odkopuje całą ulicę, tak samo nie zrobiono z
Izbą Pamięci?
Prawie zerowa absorpcja środków z unii
europejskiej. Specjalna Strefa Ekonomiczna?
Następne zagadnienie Kultura - legła w gruzach ! W 2010 nie będzie Dni Ząbkowic, Weekendu z Frankensteinem,
Fiesty. Od początku kadencji nie ma Wratislaiwa Cantans .
Zburzył pan ład przestrzenny przez ten okres w mieście,
tworząc to, co mamy. Markety w centrum miasta zniszczyły harmonie otoczenia. Ruch
samochodowy w centrum miasta staje się nie do zniesienia. To efekt urzędniczej arogancji,
nieliczenia się z głosem mieszkańców, poprzez brak konsultacji społecznych . Dopuścił
pan też do zniszczenia ładu w zakresie zieleni miejskiej, dopuścił pan do
wycięcia 36 drzew na cmentarzu.
Jeszcze jeden bardzo ważny fakt - nie jest pan
przyjazny dla miejscowych przedsiębiorców - jak firma ARTCO, która uciekała z Ząbkowic.
Nie mówiąc już o Ciepierskich , których pan potraktował bardzo nieładnie a to są
to nasi miejscowi przedsiębiorcy .
Dopuścił pan, że nie budujemy obiektów w systemie
TBS-u, to jest pana działalność z tego okresu.
Korzystając z okazji panie przewodniczący chciałbym
podziękować panu przewodniczącemu za rozwagę w prowadzeniu sesji. Pani Ewie
Figzał - przewodniczącej komisji Gospodarczej za rozsądek , inteligencje w
prowadzeniu komisji , panu Krzysztofowi Gnachowi za rozsądek , panu
Franciszkowi Gawędzie za inteligencję , pani Stanisławie Mice za powagę,
rozsądek inteligencję .
Wszyscy radni pracowali dla dobra tej Gminy Pani Burmistrzu
a to, co mamy, co mamy. Będę głosował za nieudzieleniem absolutorium dla pana
panie Burmistrzu.
Radna
Jolanta Mitręga, odniosła się do niewykonania remontu ulicy Dalekiej. Negatywnie
oceniła między innymi:
- braku dodatkowych miejsc w żłobku i nie ujęcia w budżecie
kwoty 40 tys. zł. na utworzenie nowych miejsc, twierdząc, iż jest to porażka.
- całą akcję
utrzymania zimowego dróg i chodników w tym roku.
- decyzje przekazania cmentarza firmie ZGK , do
której jest wiele uwag.
- braku wykonania zadania pn. rozbudowa szkoły
podstawowej nr 3 , gdzie za dwa lata trzeba tam wprowadzić przedszkolaków .
Zdaniem radnej brak jest skutecznych działań na
ulicy Kamienieckiej, gdzie występuje realne zagrożenie podtopień mieszkańców
tam zamieszkujących.
Wiele strategicznych zadań nie zostało wykonanych.
Brak jest gradacji potrzeb i wykonywania zadań strategicznych.
Za wielką niegospodarność uznała zbyt drogie
oświetlenie na cmentarzu.
Radna
Stanisława Mika, poprosiła o wyjaśnienie jak wygląda sprawa użytkowania samochodu
służbowego przez Burmistrz oraz rozliczania wyjazdów.
Radna
Irena Szewczyk, odniosła się do wykonania budżetu , przypomniała ze dochody gminy w
roku 2008 były w granicach 47, 354 ml z. Dochody w 2009 roku były 49.604 tys.
jest to zwyżka dochodów o ponad 2 mln.
Wydatki w 2008 były 49.154 tys. w 2009 54.216 tys.
. Wydatki majątkowe w 2008 kwota 8/704 tys. a w 2009 9.678 tys. zł.
Ustosunkowała się do zadań, jakie były zaplanowane
na rok 2009 dotyczących jednostek oświatowych.
W projekcie budżetu na rok 2009, jeśli chodzi o
remont dachu w szkole nr 1 i nr 2 zostały zaplanowane tylko kwoty przeznaczone
na przygotowanie dokumentacji. Propozycje wcześniejsze były inne, aby znalazły
się środki na remont tych dachów, ale na podstawie uchwały budżetowej w
budżecie na ten rok znalazły się tylko środki na przygotowanie dokumentacji.
Przypomniała że udało się w roku 2009 wykonać zadanie
dotyczące przebudowy szkoły podstawowej w Braszowicach. Zadanie to poprawiło warunki
pracy zarówno grupy przedszkolnej jak i uczniów szkoły podstawowej w
Braszowicach.
Sekretarz
Gminu Iwona Aibin , odpowiedziała na pytanie radnej Miki , twierdząc że zasady
użytkowania samochodu służbowego do celów prywatnych uregulowane zostały w
regulaminie opracowanym w 2008 roku i wdrożone w życie zarządzeniem burmistrza
. Regulamin, który został opracowany pod koniec roku 2008 na podstawie między
innymi ustawy o pracownikach samorządowych reguluje również sprawy związane z
korzystaniem samochodu służbowego do celów prywatnych. W ramach tego zapisu
osoby upoważnione do korzystania z tych pojazdów zobowiązane zostały do
składania stosownych oświadczeń o korzystania samochodu do celów prywatnych
celem dokonywania ewentualnych potraceń.
Sołtys
wsi Braszowic Jan Stelmach , zwrócił się do radnego Barańskiego , twierdząc że
mieszkańcy Braszowic oraz on sam są zawiedzeni tym iż 80 ha pola stoi
bezużytecznie od lat a była szansa aby
teren został przykazany zakładom . Byłyby stworzone warunki pracy.
Zasygnalizował, że teren ten jest terenem pokopalnianym,
w ostatnim czasie występują tam przypadki dokopywania się do tych chodników
przez różne osoby, stwarzając bardzo duże niebezpieczeństwo i zagrożenie. Są
tam szyby o głębokości 80 metrów. Należy teren jak najszybciej
zabezpieczyć.
Radny
Ryszard Barański , ustosunkował się do wypowiedzi sołtysa , mówiąc ze grunt ten warty
jest około 100 mln zł. i grunt ten powinien
zostać i przejść do tego co da za ten grunt jak najwięcej. Poza tym stwierdził
ze nie Barański ani Nędza tylko, pan Wojewoda Dolnośląski zaskarżył uchwałę do
Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego i uchwała została uchylona. Poprosił o nie
wprowadzanie w błąd.
Radna
Ewa Figzał, stwierdziła ze w toku dyskusji ujawniła się taka sugestia
,ze osoby które wypowiadają się krytycznie do wykonania budżetu jakby nie doceniają dokonań , które zostały w 2009 roku zrobione
. Otóż chcę powiedzieć ze każdy, Ja
bynajmniej i myślę ze każdy z nas cieszy się ze każda rzecz wykonana w 2009
roku została zrobiona. Chciałabym złożyć nacisk i położyć nacisk na fakt, że do
wykonania tych robot nie pozyskano wzorem innych gmin innych środków
zewnętrznych. Przykład - budowa kanalizacji sanitarnej nie sięgnięto po priorytet,
RPO 4,2. Uporządkowanie gospodarki ściekowej - priorytet PRO 4, 2, budowa świetlic
wiejskich, PROW Odnowa i Rozwój wsi.
Nawet zadanie informatyzacja Urzędu można było sięgnąć
po priorytet 2/2 RPO Informatyzacja Administracji. Mówimy o rozwoju turystycznym,
rewitalizacja zabytków nie mówię o ministerialnych źródłach, ale RPO, turystyka
aktywna.Nie mówię o rozwoju, współpracy trans granicznej, bo chcę tutaj przypomnieć
ze żeśmy hucznie wychodzili z Euroregion, Glaciensiss, który tez jakoś zawiązał
nam ręce. Trasa turystyczna, jakakolwiek, RPO priorytet 6/2.
Również sieć internetowa RPO.
Radny
Józef Horowski, stwierdził, że radni Klubu Ziemi Ząbkowickiej będą głosować za
udzieleniem absolutorium panu burmistrzowi.
Sołtys
wsi Strąkowa Jadwiga Zięba, w swoim wystąpieniu nawiązała do uchwalonego
Funduszu Sołeckiego, który to do dnia dzisiejszego nie został omówiony z
sołtysami np., na jakiej zasadzie fundusz ten będzie udostępniany?, Jak
sołectwa powinny się przymierzyć do jego wydatkowania?
Podkreśliła ze sołtysi nie maja gdzie i z kim rozmawiać
o swoich problemach.
Zaapelowała do burmistrza o stworzenie i odbudowę
tradycji spotykania się sołtysów, zapraszania osób, które powinny pomagać w
działaniach na rzecz mieszkańców wsi.
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz, odpowiadając na uwagi przedmówców odpowiedział że
kwestia pozyskiwania inwestorów i związane z tym całe procedury dotyczące
studium i uwarunkowań gospodarki przestrzennej jak i planów przestrzennych, to
nie ta kadencja jest odpowiedzialna za fakt że gmina Zabkowice Śląskie nie ma
planów przestrzennych. To w tej kadencji trwają i są na ukończeniu prace
dotyczące nowego studium uwarunkowań.
Tak długo to
trwa, dlatego że ustawy regulujące te procedury bardzo precyzyjne rozpisują czas,
terminy i czynności z tym związane. W trakcie tej procedury weszliśmy w nowe
przepisy dotyczące ochrony środowiska, które spowodowały ze musieliśmy
dodatkowy dokument generować i to wszystko przedłużyło w czasie. Pokreślił że
są inwestorzy lokalni i zewnętrzni , nie należy bagatelizować zaangażowania
ponad 30 mln w budowę nowoczesnej siedziby sądu , bodowy
tzw. obwodnicy Ząbkowic Śląskich za ponad 20 mln zł. , budowy fabryki na
strefie ekonomicznej za ponad 20 mln zł. To wszystko jest w tej chwili w toku, są
to dziesiątki milionów złotych zaangażowanych na obszarze gminy Zabkowice
Śląskie bez lub ze znikomym udziałem finansowym gminy. Wiec nie na koszt Zabkowiczan
tworzą się inwestycje.
Nie wolno milczeć w takim momencie jeżeli ktoś
sugeruje bezczynność tej kadencji i tego zespołu ludzi , którzy pracowali i
pracują nad tym aby gmina się rozwijała .
Kolejna strategiczna ważna kwestia , pozyskiwanie
środków zewnętrznych - to nie Ząbkowice Śląskie poza dotacjami przyznawanymi na
działalność sportową , działalność opieki nad dziećmi na pomoc socjalną a oraz
wsparcie na remonty zabytków , to jest inicjatywą tej kadencji , to nie
samorząd Ząbkowic Śląskich jest instytucją zarządzającą środkami rządowymi lub
unijnymi .
Kolejna kwestia strategiczna to jest ta relacja
między burmistrzem , przepraszam że może lekką bufonadę z mojej strony " a reszta
świata" , o czy tutaj była mowa , że
nie ma forum , nie ma platformy do dyskusji - a czym że innym są sesje
sołtysów , czy jest ta sesja ,
komisje oraz media , które przynajmniej z idei służą komunikacji zewnętrznej . W tym toku wypowiedzi , które
zostały tu sformułowane , mam prawo mówić co mogą czuć ludzie , którzy
pracowali na rzecz tego co zostało
zrealizowane.
Fundusz sołecki został uchwalony na rok 2010 w roku
ubiegłym , on został uchwalony i jest realizowany w bieżącym roku . Była sesja
sołtysów na której było szkolenie, na której była informacja na ten temat. To
nie sesja sołtysów jest miejscem aby ustalać
co w danej miejscowości będzie robione z tych środków , które zostały wliczone.
Na koniec raz jeszcze poprosił o uchwalenia
absolutorium dla burmistrza,
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, odczytał uchwałę i poddał pod głosowanie
Kto jest za udzieleniem absolutorium Burmistrzowi
Ząbkowic Śląskich?
Głosowanie: 12 głosów za, 6 głosów przeciw i 1 głos
wstrzymujący się.
Uchwała w sprawie udzielenia absolutorium została przyjęta.
Ogłoszono 15 minut przerwy po której to wznowiono
obrady .
2,
Skarbnik
Gminy Bożena Kurczyna, przedstawiła projekt uchwały w sprawie poboru
podatków w drodze inkasa, ustalenia inkasentów i określenia wysokości ich
wynagrodzenia.
Przewodnicząca
Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał, poinformowała że
komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik odczytał pismo
sołtysów Gminy Zabkowice Śląskie ,
w którym sołtysi zwracają się z prośba dotyczącą zwiększenia prowizji do 10 % .
( pismo stanowi załącznik do protokołu)
Następnie otworzył dyskusję nad projektem uchwały.
Radny
Franciszek Gawęda, zapytał panią skarbnik, jaka była stawka wynagrodzenia z tytułu
inkasa dla sołtysów?
Skarbnik
Bożena Kurczyna odpowiedziała ze było to 8 %.
Radny
Franciszek Gawęda, zaproponował, aby przegłosować wniosek sołtysów o zwiększenie do kwoty
10 % kwot zainkasowanych.
Radny
Józef Horowski , poparł wniosek o podwyższenie do 10 % kwot .
Radna
Danuta Wojtaczka , stwierdziła że wniosek sołtysów winien być na komisji Gospodarczej.
Uznała że należy zostawić czas na to aby pani skarbnik ustosunkowała się do
wniosku .
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, podkreślił, że komisja pozytywnie zaopiniowała
projekt uchwały a decyzja i tak należy do Rady i rada zadecyduje czy to będzie
8 czy 10 %.
Skarbnik
Gminy Bożena Kurczyna, stwierdziła, że należy się zorientować, jaką
kwotę te 2 % będzie stanowić w celu
zabezpieczenia kwot w budżecie gminy.
Radny
Ryszard Barański , zgłosił wniosek o zamkniecie dyskusji w tym temacie i przystąpienie
do głosowania .
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik , zamknął dyskusje i poddał radzie pod głosowanie
wniosek radnego Franciszka Gawędy o podwyższenie prowizji do 10 %.
Głosowanie:
17 głosów za ,
Poprawka została naniesiona .
Następnie pod głosowanie poddał projekt
uchwały
Głosowanie: 17 głosów za
2 radnych nie brało udziału w glosowaniu .
Uchwała został przyjęta.
3,
Danuta Wyskwarska przedstawiła projekt uchwały
zmieniającej uchwałę w sprawie
Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Gminy Zabkowice Śląskie na lata 2010-2012
( projekt stanowi załącznik do protokołu) .
Przewodnicząca
Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał, poinformowała że
projekt uchwały otrzymał pozytywna opinie komisji .
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, w związku z brakiem głosów w dyskusji, poddał pod
głosowanie projekt uchwały.
Głosowanie; 19 głosów za.
4,
Skarbnik
Gminy Bożena Kurczyna przedstawiła projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy na 2010
rok
( projekt stanowi załącznik do protokołu).
Przewodnicząca
Komisji Rozwoju Gospodarczego i Budżetu Ewa Figzał, poinformowała
ze projekt uchwały otrzymał pozytywna opinie komisji.
Radny Krzysztof
Gnach poprosił aby w załącznik nr
15 do uchwały uzupełnić zapis - rekultywacja składowiska ... dopisać "w
Braszowicach" .
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, w związku z brakiem głosów w dyskusji, poddał pod
głosowanie projekt uchwały.
Głosowanie; 17 głosów za 1 głos wstrzymujący się.
Uchwała została przyjęta.
5,
Skarbnik
Gminy Bożena Kurczyna, przedstawiła projekt uchwały w sprawie
zaciągnięcia długoterminowego kredytu bankowego na sfinansowanie planowanego
deficytu budżetu przez gminę Zabkowice Śląskie w 2010 roku.
(
projekt uchwały stanowi załącznik do protokołu)
Przewodnicząca Komisji Rozwoju Gospodarczego i
Budżetu Ewa Figzał, poinformował ze komisja wypowiedziała się za uchwałę
w głosowaniu 4 głosy za, 1głos przeciw i 1 głos wstrzymał się.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, otworzył dyskusję,
Radny Ryszard Barański, złożył votum
separatum odnośnie przedstawionej uchwały uzasadniając to tym że obawy jego wynikają
z faktu braku możliwości zabezpieczenia tak wysokiego kredytu jak też i jego
spłaty w latach następnych. Nawet przy zwrocie środków z funduszy strukturalnych
konieczność zaciągnięcia kredytu tylko na zadania inwestycyjne jest i tak zbyt wysoka.
Należy pamiętać o
tym, że zadłużanie gminy na stan 31 XII 2009 roku z tego tytułu wynosiło już
11.346 tys. zł. Planowane jest zaciągnięcie dalszych kredytów i to wysokich
kredytów na spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów i zobowiązań. Dla mnie ta
sytuacja jest niepokojąca.
Jest pismo pani
skarbnik , ja również się pod tym podpisuje i uważam że , nie powinniśmy
zostawiać nasze przyszłe pokolenia z
takim dużym długiem , bo już w przyszłym
roku relacja z artykułem 175 ustawy o finansach publicznych tzn. , całkowite
zadłużenie do dochodów będzie wynosiło
54,9 % to jest na skraju , nie ukrywam bankructwa .
Gmina Żarów, gdzie
tam pan burmistrz często jeździ doświadczyła takiej sytuacji, więc obawiam się że
może tak być u nas. Tym bardziej , że my podejmując te decyzje podejmujemy
decyzje na lata 2016 i co jest najsmutniejsze w tym wszystkim ze dochody własne
oscylowane na poziomie 32 mln , nie będą wzrastały a zadłużenie 28 mln . To
jest życie ponad stan - proszę państwa. Ja abstrahuje już od subwencji,
dotacji, ale dochody własne są podstawą funkcjonowania każdej gminy i tu już w
2010, jak już powiedziałem będzie 28 mln, to prawie tyle ile jest dochodów własnych,
proszę państwa.
To jest bardzo
niepokojące i całkowicie się podpisuję pod opinią pani skarbnik i składam zdanie odrębne do tej uchwały.
Będę głosował przeciwko tej uchwale z tego tytułu, że nie można obciążać
następnej rady takim dużym zadłużeniem.
Radny Stanisław Nędza, zapytał panią skarbnik
skąd weźmie się tak duży skok.
Skarbnik Gminy Bożena Kurczyna , odpowiedziała że
do informacji o sytuacji finansowej gminy zakładany jest ogółem zaciągnięcie
kredytu - taki budżet został uchwalony 18.500.708 zl., w tym deficyt gminy
17.050.291. taki deficyt.
Przy obliczaniu wskaźnika
54, 9 %, bo o tym wskaźniku mówmy, czyli relacja z dawnego artykułu 70 ustawy o
finansach publicznych, określona jest w tej informacji na 54.9% a wynika to z następujących wyliczeń -
kwotę na koniec roku, czyli kredyt, który już gmina zaciągnęła ogółem wynosi
jak mój przedmówca powiedział 11.346.550
zl. , Oczywiście te kredyty są rozłożone w czasie. To nie jest tak ze to się spłaca
w jednym roku dlatego tez w tym roku
planuje zaciągnąć kredyt nie na
10 lat jak do tej pory , tylko na 15 lat w dłuższym okresie żeby gmina miała możliwość
spłaty tego kredytu.
Planujemy w tej chwili,
niewinem czy to wystarczy 8 mln ponieważ wiemy ze inwestycje są rozpoczęte i
lada dzień mogę otrzymywać faktury. Ja musze mieć możliwość zapłaty, budżet uchwalony.
Nie mogę wstrzymywać inwestycji zaplanowanych, ponieważ nie ma ku temu podstaw.
Skoro budżet jest uchwalony i planowany jest kredyt no to logiczne jest że ten
kredyt zaciągnięty być musi .
W zeszłym roku był
deficyt planowany na 13 mln , zrobiłem wszystko żeby nie zaciągać takiego
kredytu, poprzez chociażby przypilnowanie wydatków bieżących , gdzie gmina
zaciągnęła 6 mln zł. , na planowane 13 i wcale nie jest powiedziane ze my
zaciągniemy aż 18.500 tys. zł. a ten
wskaźnik odnosi się, gdyby gmina zaciągnęła 18, 500, my tu na razie mówimy o
kredycie 8 mln zł. i te 8 mln zł. jest niezbędne,
żeby zabezpieczyć realizację już trwających inwestycji. To sa wydatki inwestycyjne,
które co roku planowane są z kredytu. Ponieważ nie mamy takich dochodów, a
chciałabym sama mieć takie dochody żeby nie brać w ogóle kredytów, ale w tej
chwili jest to nierealne a sfinansować musze, bo podpisuję umowę na podstawie uchwalonego
budżetu, jako skarbnik nie mogę blokować zatwierdzonych do realizacji inwestycji.
Podpisuję umowę i automatycznie musze mieć umowę do zapłaty.
Niewinem czy na
tych 8 mln się skończy, bo jeśli zajdzie potrzeba zaciągnięcia dalszego kredytu,
w tym planowanych 8 mln - nie wzięłam pod uwagę takiej inwestycji, jak: Tarnowa
i dwóch świetlic, czyli tych zadań, które są finansowane z udziałem środków europejskich.
Radny Krzysztof Gnach , zadał pytanie
pani skarbnik , czy po stronie wydatków bieżących w tegorocznym budżet
występuje jakiś deficyt ?
Bożena Kurczyna , odpowiedziała że wykonanie wydatków
bieżących w 2010 zakłada powyżej 49 mln zł , dlatego było moje pismo odnośnie
deficytu na wydatkach bieżących , którego nie zakładam w latach następnych ,
ponieważ ustawa nie zezwoli nam na
uchwalenie budżetu począwszy od roku
2011 z deficytem na wydatkach bieżących
.
Radny Krzysztof Gnach , w związku z
tym czy planuje pani w tym roku zaciągnięcie kredytu na wydatki bieżące ?
Bożna Kurczyna , odpowiedziała że nawet o tym nie myśli
.
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poddał projekt
uchwały pod głosowanie:
Głosowanie 11
głosów za, 4 głosy przeciw i 3 głosy wstrzymujące się.
Uchwała została
przyjęła.
6,
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik odczytał projekt
uchwały w sprawie w sprawie utworzenia odrębnego obwodu głosowania dla
przeprowadzenia wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poddał projekt
uchwały pod głosowanie:
Głosowanie 16
głosów za
Uchwała została
przyjęła.
Ad.
pkt. 7 Interpelacje i zapytania Radnych.
.
jakie były powody negatywnej oceny wniosku o
dofinansowanie inwestycji na ulicy Dolnośląskiej, Armii Krajowej i Kłodzkiej?
drugie pytanie czy burmistrz, jako właściciel, ZGK, dlaczego w spółce nie jest
używany sprzęt do mechanicznego oczyszczania miasta?.
.
dlaczego od miesiąca grudnia do dnia dzisiejszego
na terenie bazy spółki ZGK stoi ok. 40 nieużywanych pojemników do selektywnej
zbiórki śmieci?
.
na jakim etapie jest realizacja zadania
inwestycyjnego pn. rekultywacja składowiska w Braszowicach?.
4.
Dlaczego nie ma placów zabaw, które były planowane?
3.
Radna Jolanta Mitręga zapytała
dlaczego TBS sprzedaje działkę pod budowę? , która to jest działka ? i na co zostaną
przeznaczone pieniądze ze sprzedaży ?
4, Radny
Ryszard Barański, zapytał jak zostały wykonane zalecenia Dolnośląskiego Inspektora
Nadzoru Budowlanego w sprawie opróżnienie Ratusza?
Burmistrz Krzysztof Kotowicz, udzielił odpowiedzi i tak :
W sprawie opróżnienia Ratusza , czekamy na
decyzje o pozwoleniu budowlanym na prace remontowe Ratusza . To pozwolenie budowlane wydaje Starostwo i
od tego pozwolenia uzależniamy
ogłoszenie procedury przetargowej
na remont w ramach środków ,
które za zgodą rady zostały wyasygnowane w tegorocznym budżecie . W konsekwencji tego ruchu oraz najnowszych rozstrzygnięć czy decyzji
wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego jak i konserwatora zabytków wiemy że opróżnienie Ratusza nie jest niezbędne . Co więcej pozwolenie budowlane jest
wnioskowane w ten sposób, aby można było przeprowadzić prace remontowe na
otwartym obiekcie, na czynnym obiekcie. Doszliśmy do porozumienia z nadzorem
budowlanym iż wykonane
zabezpieczenie wejścia Ratusza eliminuje konieczność zamknięcia wejścia
głównego. Nadzór budowlany chciał aby zamknąć wejście
główne , nie mówił o wyłączeniu
użytkowania obiektu. Wejście główne
ma być i może być używane ponieważ
zostało spełnione kryteria
bezpieczeństwa poprzez wykonane
zabezpieczenie. Konstrukcja, która
została zbudowana spełnia
Zalecenia konserwatora zabytków. Nie ma za tym decyzji
o opróżnieniu Ratusza i nie ma takie potrzeby.
Sprzedaż działek TBS - nie jest tajemnicą że na wskutek wycofania
się rządu z finansowania budownictwa
społecznego i przesunięcia środków budżetowych na wsparcie indywidualnych
kredytobiorców w ramach programu rodzina na swoim , TBS
straciły możliwość uzyskiwania preferencyjnego kredytu , bez którego inwestycja byłaby nie do
przeprowadzenia przez TBS . Ponieważ TBS zdążył jeszcze przed decyzją rządową
sprzed roku wykonać dokumentacje
projektowo - kosztorysowa i był przygotowany do przeprowadzenia przetargu na
budowę kolejnego bloku . zdecydowaliśmy
o tym żeby TBS , sprzedał tą nieruchomość wg wartości wyceny wraz z wartością
dokumentacji projektowo - kosztorysowej w przetargu podmiotom deweloperskim ,
które podejmą się na własny rachunek obiektu wielomieszkaniowego , to pozwoli odzyskać
wartość związaną z poniesionymi
przez spółkę a wcześniej sfinansowanymi , dzięki wsparciu budżetowemu naszej gminy projekt
znajdzie realizacje w innym trybie i będzie mógł być w calach
komercyjnych .
Środki, które z tego tytuły wpłyną do spółki, pozwolą
zaprojektować kolejna budowę w ramach nieruchomości, które TBS, dysponuje, tak,
aby również, jeżeli polityka rządu będzie tego typu podtrzymywana.
Sprzedaż służy odzyskaniu poniesionych nakładów i
umożliwi budowę domu mieszkaniowego deweloperowi w oparciu o komercyjne zasady.
Wykorzystanie sprzętu mechanicznego do oczyszczania
oraz fakt że stoją na placu przy ulicy Dalekiej w obrębie nieruchomości ZGK,
pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów komunalnych na to
pytanie odpowie prezes Dawid Tomczak.
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz , pan radny Gnach zapytał o przyczyny dla których
jeden , podkreślam jeden z wniosków złożonych przez Gminę a dotyczący kompleksu
ulic Armii Krajowej , Dolnośląskiej i części Kłodzkiej nie został zaaprobowany
przez instytucje zarządzającą . Otóż w piśmie , które wpłynęło do Gminy wiemy o
tym iż wniosek ten zawierał , był oceniony jako prawidłowo złożony z wyjątkiem
jednego istotnego mankamentu . Ten błąd
spoczywa na jednym z pracowników urzędu miejskiego . Tyle mogę na tym etapie
odpowiedzieć.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, zapytał czy TBS, może zbyć ten grunt bez zgody
rady miejskiej?
Burmistrz Krzysztof Kotowicz, tak może zbyć bez
zgody rady miejskiej. Zgodę otrzymał od walnego zgromadzenia, zgodnie z procedurami.
Jeśli chodzi o rekultywację Braszowic , panie radny
wszystko się dzieje w swoim czasie . W
tej chwili jesteśmy w trakcie kontaktu z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska
i jak państwo widzicie nie ruszamy kwoty , która jest w tym budżecie na to zaplanowana
i myślę ze nie ma obaw aby to zadanie się rozpoczęło w tym roku i było wyraźnie
podjęte . Naprawdę nie zrobimy wszystkiego w jednym czasie , to zadanie jest
wysoko kosztowe i nie można podejmować działań ad chok.
Jeśli chodzi o place zabaw , program Radosna Szkoła
spowodował że Szkoła w Braszowicach , oraz szkoła podstawowa nr 1 i nr 2 będą budowały
place zabaw od podstaw. Zupełnie nowe, zgodnie z rządowym programem Radosna szkoła
, do końca wakacji te place zabaw tam powstaną , dzięki dofinansowaniu
zewnętrznemu już pozyskanemu , które jest w uchwałach budżetowych zaabonowane
państwu.
Radna
Ewa Figzał, poprosiła o doprecyzowanie odpowiedzi czy zgoda na sprzedaż działki
dotyczy jednego domu, czy całego uzbrojonego placu gdzie są zaplanowane budynki.
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz , zgoda dotyczyła jednej nieruchomości pod
przewidywany piaty blok mieszkaniowy i sprzedaż dotyczy nieruchomości wraz z
projektem i dokumentacją projektowo - kosztorysową .
Prezes
Dawid Tomczak , jeśli chodzi o pojemniki do selektywnej zbiórki to przedłużał się
proces ten ze względu na to ze te pojemniki należało odpowiednio przygotować ,
umyć , zamówić naklejki , jak również sprzęt czyli samochód do opróżniania tych
pojemników. Po zakupie należało go zakonserwować , wyremontować i w związku z
tym tak jak wcześniej było to powiedziane do końca kwietnia planowane było
rozpoczęcie rozstawiania tych kontenerów
i co dokładnie dzisiaj ma miejsce .
dzisiaj na ulicy Ciasnej , Botwina ,
Dalekiej , Kamienieckiej i na Krzywej
pojawia się już nowe gniazda i jutro czyli po okresie tego
długiego weekendu będą systematycznie
uzupełniane .
Jeśli chodzi o sprzęt do zamiatania, rozumiem, że
radnemu chodziło o zamiatarkę. Otóż tak, sytuacja wygląda w ten sposób ze
jeżeli są niesprzyjające warunki atmosferyczne, a konkretnie chodzi o deszcz ,.
Jeśli jest duża ilość błota na ulicach to zamiatarka nie jest w stanie
fizycznie zamieść tego błota i to nie
jest prawda ze zamiatarka nie wyjeżdża .
Wczoraj była , przedwczoraj , dzisiaj również i systematycznie sprząta poszczególne ulice
na terenie Ząbkowic .
Radny
Stanisław Nędza , zapytał
prezesa , zapytał ile gniazd jest przewidziane
na terenach wiejskich ?
Dawid
Tomczak, ilość pojemników na poszczególnych wsiach, będzie to ilość dostosowane
do ilości potrzeb. Na którejś sesji sołtysów
każden z sołtysów określił po konsultacjach z mieszkańcami ile tych gniazd potrzeba.
5.
Radna Jolanta Mitręga zapytała, kiedy zostaną
dostawione nowe pojemniki na odpady na terenie cmentarza komunalnego oraz kiedy
mieszkańcy punktowca nr 2 doczekają się
usunięcia sterty ubiegłorocznych
liści spod domów?
Dawid
Tomczak, odpowiedział, że jeśli chodzi i kwestie cmentarza komunalnego otóż
poprzedni zarządca postawił nas w takiej kłopotliwej sytuacji z dnia na dzień
zabierając wszystkie zbitki z terenu cmentarza.
Do ZGK zgłasza się wiele osób, które przy grobach miało pojemniki, aby
ich w tej chwili tam nie ustawiać.
Postawione zostały na obrzeżach duże pojemniki, będą
systematycznie uzupełniane.
Odnośnie liści będą one usunięte w dniu
jutrzejszym.
6.
Przewodnicząca Zarządu
Osiedla Słonecznego Halina Narwojsz, poprosiła o ustawienie pojemników na śmieci na wyremontowanej
ulicy Chrobrego.
7.
Zastępca Burmistrza
Ireneusz Woźniakowski, udzielił odpowiedzi panu Nędzy w sprawie remontu
drogi w Braszowicach. Jest to typowa droga na terenie wiejskim, droga gminna, na
którą co roku nawożony jest tłuczeń, droga nie ma odpływu, drogą tą płynie woda
deszczowa. Droga jest w złym stanie. Jest tam duże zawilgocenie. Ponadto z
gospodarstwa obok wypływa coś, co do czasu zlikwidowania nie ma sensu robić remontu.
Jak zostanie rozwiązany problem podmakania, poprosimy odpowiednią firmę o
sporządzenie kosztorysu wykonawczego i jeżeli będziemy dysponować środkami to
wykonamy jej naprawę?
8.
Radna Ewa Figzał, skierowała
pytanie do burmistrza Kotowicza, Komisja Statutowa zakończyła swoje obrady, przygotowała
zmiany do statutów przygotowała, co dalej z tymi statutami.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik, poinformował, że przekazał burmistrzowi wnioski, które
zostały zgłoszone przez zarządy osiedla jak i sołtysów. Burmistrz powinien
zapoznać radnych z wnioskami i myślę ż e na kolejnej sesji to uczyni.
9.
Radna Jolanta
Mitręga, zapytała, kiedy radzie miejskiej zostanie przedstawiony projekt
odnośnie sprzedaży mieszkań z bonifikatą?
Zastępca
Burmistrza Ireneusz Woźniakowski, odpowiedział, że wydział Gospodarki Przestrzennej
przygotował uchwałę o gospodarowaniu nieruchomościami. Jest ona w trakcie
konsultacji z prawnikami. Skonsultowany
projekt uchwały zostanie radnym przedstawiony.
Ad. pkt. 8 Sprawy różne.
1.
Przewodniczący
Rady Miejskiej Andrzej Dominik ,
przypomniał radnym ze do dnia 31 kwietnia br. należy złożyć oświadczenia majątkowe .
2, Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik odczytał
odpowiedź na wniosek zgłoszony
przez radna Ewę Figzał odnośnie
przeprowadzenia audytu w Ząbkowickim
Ośrodku Kultury .
Stwierdził, że odpowiedź nie satysfakcjonuje radnych.
Wniosek który został przyjęty na radzie dotyczył przeprowadzenia audytu.
Wystąpi po raz kolejny do burmistrza z wnioskiem o podanie terminu przeprowadzenia kontroli .
3 . Odczytał pismo Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju
i Promocji III Liceum Ogólnokształcącego im W. Jagiełły w Ząbkowicach Śląskich,
w sprawie nadania tytułu Honorowy Obywatel Ząbkowic Śl. panu Tadeuszowi Lewickiemu.
Radna
Ewa Figzał, poprosiła, aby burmistrz określił, kiedy będzie przeprowadzony audyt
w ZOK-u.
Radny
Ryszard Barański, poinformował że z komisji Przestrzegania Prawa i Porządku Publicznego
został skierowany wniosek do burmistrza o informacje dot. lamp, które zostały
zainstalowane na terenie miasta. Burmistrz
odmówił mi udzielenia tej informacji, powołując się na komisję Rewizyjną.
Nadmienił, iż ma opinię Wojewody Dolnośląskiego,
która jednoznacznie mówi ze kontrole w stosunku do burmistrza może podejmować
każda inna komisja a także każdy radny zgodnie z ustawą o samorządzie. Poprosił
przewodniczącego o zdyscyplinowanie burmistrza do udzielania informacji
publicznej zgodnie z ustawą.
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz, podtrzymał treść pisma, które wystosował w
sprawie audytu. Zwrócił uwagę ze, na komisji, która się zajmowała sprawą
sytuacji ZOK-u, była mowa ze w zależności od charakteru, zakresu czasowego,
jakim miał by objąć audyt działalności ZOK-u od tego zależy termin jego przeprowadzenia.
Pan audytor ma plan audytów zatwierdzony na rok 2010 i żaden z audytów nie trwa
krócej niż 2 -3 tygodnie. Termin możliwy jest to przełom czerwca lipca 2010
roku na rozpoczęcie audytu.
Na zapytanie odnośnie lamp, poinformował ze udzielono
bardzo dokładnych informacji, łącznie z kosztorysami, kopiami innych dokumentów.
4, Przewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Dominik , odczytał pismo sołtysa
i rady sołeckiej z ulicy Kamienieckiej w sprawie sprzeciwu wobec budowy punktu przeładunkowego
Burmistrz
Krzysztof Kotowicz, odpowiedział ze taki plac został określony jest
to południowa Pierzeja .
W związku z wyczerpaniem porządku obrad
Przewodniczący Rady Miejskiej zamknął obrady.
Protokołowała
Elżbieta Maciejewska
Przewodniczący Rady Miejskiej
Andrzej
Dominik