Załącznik
do Uchwały Nr
Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich
z dnia
Działalność organizacji
pozarządowych i innych podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego
ma istotny wpływ na rozwój społeczeństwa obywatelskiego. Zaangażowanie III
sektora w sprawy i problemy mieszkańców sprawia, że stał się on ważnym partnerem
w realizacji zadań gminy Dlatego Gmina Ząbkowice Śląskie
deklaruje wolę współpracy z organizacjami pozarządowymi przy realizacji swoich
zadań ustawowych.
1. Ilekroć w niniejszym tekście jest mowa o:
1) Ustawie - należy
przez to rozumieć ustawę z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności
pożytku publicznego i o
wolontariacie (Dz. U. z 2003r. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.),
2)
Programie - należy przez to rozumieć Program
Współpracy Gminy Ząbkowice Śl. z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami
prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2011;
3)Organizacjach - należy przez to rozumieć prowadzące
działalność pożytku publicznego oraz podmioty wymienione w art. 3 ustawy;
4)Gminie - należy przez to rozumieć Miasto i
Gminę Ząbkowice Śląskie
5) Burmistrzu - rozumie się przez to
Burmistrza Ząbkowic Śląskich
6)Konkursie - rozumie się przez to
otwarty konkurs ofert, o którym mowa w art. 11 ust. 2 ustawy;
7)Dotacji - rozumie się przez to dotację w
rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz.1240 z późn.
zm. );
2. Program obejmuje współpracę Gminy Ząbkowice Śląskie z organizacjami działającymi na rzecz Gminy Ząbkowice
Śląskie i jego mieszkańców.
1. Celem głównym Programu jest zaspokajanie
potrzeb społecznych mieszkańców gminy Ząbkowice Śląskie oraz wzmocnienie
rozwoju społeczeństwa obywatelskiego poprzez budowanie partnerstwa pomiędzy gminą
a organizacjami.
2.
Celami szczegółowymi Programu są:
1) poprawa jakości życia
poprzez pełniejsze zaspokojenie potrzeb mieszkańców gminy,
2)
racjonalne wykorzystanie publicznych środków finansowych,
3) otwarcie
na innowacyjność i konkurencyjność w wykonywaniu zadań publicznych,
4)
integracja organizacji działających w sferze zadań publicznych,
5) wzmocnienie
potencjału organizacji oraz rozwój wolontariatu,
6) promowanie
i wzmacnianie postaw obywatelskich.
4. uzupełnianie
działań publicznych w obszarach mniej zagospodarowanych przez administrację,
5. pobudzanie
aktywności organizacji pozarządowych w pozyskiwaniu środków spoza budżetu Gminy, w tym
funduszy unijnych.
§3.
Zasady współpracy
1.Współpraca
gminy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność
pożytku publicznego opiera się na zasadach:
1) pomocniczości - gmina powierza organizacjom realizację zadań
własnych, a organizacje zapewniają ich wykonanie w sposób ekonomiczny,
profesjonalny i terminowy,
2) suwerenności stron - oznacza to, że stosunki pomiędzy gminą, a
organizacjami kształtowane będą z poszanowaniem wzajemnej autonomii i
niezależności w swojej działalności statutowej,
3) partnerstwa - gmina traktuje organizacje jako równoprawnych
partnerów w definiowaniu problemów społecznych, określeniu sposobów ich
rozwiązywania oraz realizacji zadań publicznych,
4) efektywności - gmina będzie dokonywała wyboru najbardziej
efektywnego sposobu realizacji zadań publicznych przez organizacje pozarządowe,
oczekując od organizacji sporządzania ofert zgodnie z wymaganiami
przedstawionymi w specyfikacji zadania, rzetelnej realizacji powierzonych
zadań, wywiązywania się z obowiązków rozliczenia finansowego i
sprawozdawczości,
5) uczciwej konkurencji - gmina będzie równorzędnie traktowała podmioty
konkurujące o realizację zadań, stosowane będą te same kryteria przy
dokonywaniu oceny oferty
i podejmowaniu decyzji odnośnie finansowania zadań,
6) jawności - gmina będzie dążyła do tego, aby wszelkie możliwości
współpracy z organizacjami były powszechnie wiadome i dostępne oraz jasne i
zrozumiałe w zakresie stosowanych procedur i kryteriów podejmowania decyzji,
jak również w obszarze zamiarów, celów i środków przeznaczonych na realizację zadań
publicznych,
§4.
Zakres przedmiotowy
1.Przedmiotem współpracy
gminy z organizacjami jest:
1) realizacja zadań gminy określonych w ustawach,
2) podwyższenie efektywności działań kierowanych do
mieszkańców gminy,
3) określenie potrzeb społecznych i sposobu ich
zaspokajania,
4) konsultowanie projektów aktów normatywnych
zgodnie z zasadami określonymi odrębną uchwałą.
§5.
Formy współpracy
1.Współpraca gminy z
organizacjami odbywać się będzie w następujących formach:
1) finansowej
poprzez:
a) powierzanie organizacji realizacji zadania publicznego
wraz z udzieleniem
dotacji na finansowanie jego realizacji;
b) wsparcie wykonania
zadania publicznego wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie jego
realizacji;
2)
pozafinansowej poprzez:
a) wzajemne informowanie się
o planowanych kierunkach działalności i realizowanych zadaniach , poprzez:
- publikowanie ważnych
informacji na stronach internetowych Urzędu www.zabkowiceslaskie.pl oraz w Biuletynie Informacji Publicznej http://www.zabkowiceslaskie.pl
- organizowanie spotkań
dotyczących ogólnych zasad współpracy oraz konkretnych zagadnień dotyczących
Programu,
- przekazywanie za
pośrednictwem poczty elektronicznej informacji o dostępnych programach
pomocowych, szkoleniach i konferencjach;
b) konsultowanie z
organizacjami projektów aktów normatywnych zgodnie z Uchwałą Nr XI/41/2010 Rady
Miejskiej Ząbkowic Śląskich z dnia 6 października 2010 r. w sprawie określenia
szczegółowego sposobu konsultowania z organizacjami pozarządowymi
i podmiotami wymienionymi
w art.3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów
prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych
organizacji;
c) tworzenie wspólnych zespołów
o charakterze doradczym i konsultacyjnym;
d) angażowania organizacji
do wymiany doświadczeń i prezentacji osiągnięć;
e) pomoc przy organizowaniu
przez organizacje spotkań np. poprzez możliwość nieodpłatnego udostępnienia
sal, środków technicznych itp.
f) organizowanie konsultacji
i szkoleń, celem podniesienia sprawności funkcjonowania organizacji;
g) umowy o wykonanie
inicjatywy lokalnej na zasadach określonych w ustawie;
h) udzielanie rekomendacji
organizacjom współpracującym z gminą;
i ) prowadzenie i stałe
aktualizowanie elektronicznej bazy o organizacjach pozarządowych realizujących
zadania publiczne.
§6.
Priorytetowe zadania publiczne
1.Zakres
zadań objętych programem obejmuje wyłącznie sferę zadań publicznych określonych
w art. 4 ustawy, a dotyczących Gminy.
2.Zadaniami
priorytetowymi w 2011 roku są w szczególności zadania publiczne z zakresu;
1)
wspierania i upowszechniania kultury fizycznej i sportu:
a) szkolenie dzieci i młodzieży
uzdolnionej sportowo,
b) upowszechnianie
kultury fizycznej wśród dorosłych,
c) współzawodnictwo
sportowe szkół w tym organizacja Olimpiad.
2) kultury,
sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego:
a)
upowszechnianie kultury muzycznej i teatralnej,
b)
rozbudzenie zainteresowań kulturą,
c)
promocja Ziemi Ząbkowickiej.
3) przeciwdziałania
uzależnieniom i patologiom społecznym :
a) prowadzenie Punktu konsultacyjno-informacyjnego
dla osób uzależnionych i ich rodzin,
b) prowadzenie telefonu zaufania,
c) prowadzenie Poradni Rodzinnej
d) prowadzenie świetlic środowiskowych dla
dzieci i młodzieży w tym dożywianie oraz prowadzenie zajęć opiekuńczo-wychowawczych
oraz socjoterapeutycznych,
e) organizacja wypoczynku zimowego i
letniego w miejscu lub poza miejscem zamieszkania dla dzieci z rodzin z
problemem alkoholowym, w czasie którego realizowany będzie program
profilaktyczno - terapeutyczny,
f) współorganizacja
punktu dożywiania,
g) wspieranie pozaszkolnych programów
profilaktycznych adresowanych do dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem
oraz ich rodziców.
4) ochrona i promocja zdrowia:
a) prowadzenie działań w zakresie promocji
zdrowia i edukacji zdrowotnej na terenie gminy,
b) podejmowanie działań wynikających z
rozpoznanych potrzeb zdrowotnych mieszkańców gminy,
c) wspieranie działań na rzecz
indywidualnej i zbiorowej odpowiedzialności za zdrowie i na rzecz ochrony
zdrowia, w tym m.in. programów edukacyjnych w zakresie udzielania pomocy przedmedycznej.
5) ochrona zwierząt oraz dziedzictwa
przyrodniczego:
a) edukacja ekologiczna,
b) wspieranie schroniska dla zwierząt.
§7.
Okres realizacji programu
1.Niniejszy
Program realizowany będzie w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2011
r. z zastrzeżeniem ust.2.
2.Termin
realizacji poszczególnych zadań określony będzie w warunkach konkursu ofert na
wsparcie realizacji zadań publicznych.
§8.
Sposób realizacji programu
1.Zlecanie realizacji zadań
gminy odbywa się po przeprowadzeniu otwartego konkursu ofert, chyba że przepisy odrębne przewidują inny tryb zlecania lub
dane zadanie można realizować efektywniej w inny sposób określony w przepisach
odrębnych ( w szczególności na zasadach i w trybie określonym w przepisach o
zamówieniach publicznych z zachowaniem metod kalkulacji kosztów oraz porównywalności
opodatkowania),
2. Ogłaszając otwarty
konkurs ofert w celu zlecania realizacji zadań organizacjom Burmistrz Ząbkowic
Śląskich opublikuje informację o nim:
a) w Biuletynie Informacji Publicznej
b) na stronie internetowej Urzędu: www.zabkowiceslaskie.pl
c) na
tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego Ząbkowic Śląskich.
3. Termin składania ofert
nie może być krótszy niż 21 dni od dnia ukazania się ostatniego ogłoszenia.
4. Decyzję
o wyborze ofert i wysokości dotacji podejmuje Burmistrz formie zarządzenia, po
zasięgnięciu opinii komisji
konkursowej o której mowa w §12.
5. Informacje o złożonych
ofertach oraz ofertach niespełniających wymogów formalnych, jak również o
odmowie lub udzieleniu dotacji na realizację zadań, będą podane do publicznej
wiadomości w formie wykazu umieszczonego w Biuletynie Informacji Publicznej, na
stronie internetowej Urzędu oraz wywieszony na tablicy ogłoszeń Urzędu
Miejskiego Ząbkowic Śląskich.
6. Każdy może żądać
uzasadnienia wyboru lub odrzucenia oferty.
7. Organizacje
mogą z własnej
inicjatywy złożyć wniosek o realizację zadania publicznego zgodnie z art. 12
ustawy.
8. Na wniosek organizacji
Burmistrz może zlecić wykonanie realizacji zadania z pominięciem otwartego
konkursu ofert, jeśli spełnione są łącznie następujące warunki:
a) wysokość dofinansowania lub
sfinansowania zadania nie przekroczy kwoty 10 000,00 zł,
b) zadanie ma być realizowane w okresie
nie dłuższym niż 90 dni,
c) łączna kwota przekazana w ten sposób
organizacji w danym roku kalendarzowym nie może przekroczyć 20 000,00 zł.
9. W
zakresie rozpatrzenia wniosku, o którym mowa w §8 ust. 8 stosuje się art. 19a ustawy.
10. Współpraca
Gminy z organizacjami w ramach Programu obejmuje działania o charakterze
finansowym i pozafinansowym.
§9.
Wysokość środków przeznaczonych na realizację programu
1.Gmina współpracując z
organizacjami w ramach niniejszego Programu przeznacza środki finansowe w
wysokości określonej w uchwale budżetowej.
§10.
Sposób oceny realizacji programu
1.Realizacja Programu jest
poddawana ewaluacji mającej na celu ocenę roli organizacji w realizacji zadań
Gminy.
2. Mierniki efektywności
Programu oparte są na informacji dotyczącej jego realizacji, a w szczególności:
a) liczbie ogłoszonych otwartych konkursów
ofert,
b) liczbie ofert złożonych w otwartych
konkursach ofert,
c) liczby umów zawartych z organizacjami na
realizację zadań publicznych, w tym liczba organizacji,
d) liczby umów, które nie zostały
zrealizowane lub zostały rozwiązane z przyczyn zależnych od organizacji,
e) liczbie osób, które były adresatami
działań objętych w programie,
f) wysokość kwot udzielonych dotacji,
g) wysokość własnego wkładu finansowego i
pozafinansowego organizacji włożonego w realizację zadania,
h) liczbie ofert wspólnych złożonych przez
organizacje,
i) liczbie aktów normatywnych, które były
konsultowane z organizacjami.
§11.
Informacja o sposobie tworzenia programu
oraz o przebiegu konsultacji
Program współpracy Gminy
Ząbkowice Śląskie z podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na
rok 2011 zostanie opracowany po konsultacjach przeprowadzonych w sposób
określony w Uchwale Nr XI/41/2010 Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich z dnia 6 października
2010 r.
§12.
Tryb powoływania i zasady działania
komisji konkursowych do opiniowania ofert
1.Komisje Konkursowe powoływane
są w celu opiniowania ofert złożonych przez organizacje w otwartych konkursach
ofert.
2. W skład komisji
konkursowej wchodzą:
a) przedstawiciele Burmistrza
b) przedstawiciele organizacji, z
wyłączeniem osób reprezentujących organizacje biorące udział w konkursie.
3. Komisja Konkursowa
powoływana jest niezwłocznie po zamknięciu konkursu ofert.
4. Skład Komisji
Konkursowej oraz regulamin jej pracy określa zarządzeniem Burmistrz.
5. Organizacje mogą
zgłaszać kandydatów na członków komisji konkursowej od momentu ogłoszenia
konkursu do czasu jego zamknięcia.
6. Spośród zgłoszonych
kandydatur Burmistrz wybiera przedstawicieli organizacji do komisji kierując się
przy tym posiadaną przez nich wiedzą specjalistyczną w dziedzinie obejmującej
zakres zdań, których konkurs dotyczy.
7. Przewodniczącym
Komisji Konkursowej jest przedstawiciel Burmistrza.
8. Komisja Konkursowa
przy rozpatrywaniu ofert bierze pod uwagę:
a) możliwość realizacji zadania przez
organizację,
b) przedstawioną kalkulację kosztów
realizacji zadania,
c) proponowaną jakość wykonania zadania i
kwalifikacje osób realizujących zadanie,
d) udział środków własnych lub środków
pochodzących z innych źródeł,
e) planowany wkład rzeczowy, osobowy, w
tym świadczenia wolontariuszy i pracę społeczną członków organizacji,
f) analizę i ocenę zadań realizowanych
przez organizację w latach poprzednich.
9. Komisja wypracowuje
swoje stanowisko, po zebraniu indywidualnych opinii wobec wszystkich ofert i
przedstawia je w formie listy ocenionych ofert z przypisaną im oceną punktową i
proponowaną wysokością dotacji.
10. Ostatecznego
wyboru najkorzystniejszych ofert wraz z decyzją o wysokości kwoty przyznanej
dotacji dokonuje Burmistrz.
§13.
Postanowienia końcowe
1.Zmiany
niniejszego Programu wymagają formy przyjętej dla jego uchwalenia.
2.
Burmistrz w terminie do dnia 30 kwietnia 2012 roku przedłoży Radzie Miejskiej
Ząbkowic Śląskich sprawozdanie z realizacji Programu.
Uzasadnienie
do Uchwały Nr
Rady Miejskiej Ząbkowic
Śląskich
z dnia
Art. 5a ust. 1 ustawy z
dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.
U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm. ) nakłada na organ
stanowiący jednostki samorządu terytorialnego obowiązek uchwalenia rocznego
programu współpracy z organizacjami pozarządowymi
oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o
działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
W związku z powyższym
niezbędne jest podjęcie przez Radę Miejską decyzji uchwały.