Załącznik Nr 1
do Kodeksu Etycznego
Pracowników
Urzędu Miejskiego
w Ząbkowicach Śl.
Procedura postępowania
w przypadku naruszenia Kodeksu Etycznego
w Urzędzie Miejskim w Ząbkowicach Śląskich
§ 1
1. Niniejsza
procedura nie narusza obowiązującego prawa, w szczególności ustawy
o samorządzie gminnym, ustawy o pracownikach samorządowych ustawy
o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące
funkcje publiczne, Kodeksu Pracy oraz przepisów dotyczących odpowiedzialności
pracowniczej i funkcjonowania komisji dyscyplinarnych, a także przepisów Kodeksu
Postępowania Administracyjnego i Kodeksu Karnego.
2. Procedura
określa sposoby postępowania wewnętrznego w Urzędzie Miejskim
w Ząbkowicach Śląskich - zwanego dalej Urzędem, w stosunku do przejawów
naruszenia Kodeksu Etycznego pracowników Urzędu - zwanego dalej Kodeksem oraz
ogólnie obowiązujących przepisów prawa - nie określa jednak sankcji,
w przypadku, gdy są one uregulowane innymi przepisami.
§ 2
1. Każdy
pracownik, dbając o dobre imię Urzędu, powinien swoim postępowaniem wypełniać
treści zawarte w Kodeksie, w szczególności reagować na wszelkie przejawy jego
naruszania.
2. Każdy
pracownik powinien zwrócić koleżeńską uwagę innemu pracownikowi,
w przypadku zachowania nieetycznego, naruszającego dobre obyczaje i stosunki
międzyludzkie zarówno w odniesieniu do interesantów, jak i współpracowników,
3. W
przypadku, gdy zachowanie nieetyczne dotyczy naruszenia prawa, obowiązkiem każdego
pracownika jest powiadomienie o tym bezpośredniego przełożonego lub członka
kierownictwa Urzędu.
4. Bezpośredni
przełożony przeprowadza rozmowę - traktowaną jako postępowanie wyjaśniające - z
pracownikiem naruszającym Kodeks, podczas której wyjaśnia motywy, przyczyny i
ustala przebieg nieetycznego zajścia, a także podejmuje decyzję odnośnie
dalszego toku sprawy.
5. W
przypadku wnioskowania o udzielenie kary porządkowej lub stwierdzenia
przestępstwa, z rozmowy sporządza się notatkę, która kierowana jest do Burmistrza
Ząbkowic Śląskich - zwanego dalej Burmistrzem, za pośrednictwem Sekretarza
Gminy. Wniosek i notatkę kieruje się niezwłocznie w celu dotrzymania terminów
dotyczących odpowiedzialności pracowniczej.
6. Sekretarz
informuje niezwłocznie o wniosku kierownika wydziału i składa wniosek do
7. W razie
niejasności lub niejednoznaczności wniosku Sekretarz Gminy przeprowadza
postępowanie wyjaśniające, sporządzając odpowiednie dokumenty (notatkę
z rozmowy, wyjaśnienia pracownika na piśmie, wniosek do Burmistrza).
8. Na
podstawie materiałów przygotowanych przez Sekretarza Gminy Burmistrz podejmuje
decyzję, która przekazywana jest pracownikowi przez kierownika wydziału.
9. W
przypadku stwierdzenia przestępstwa, kierownik wydziału informuje o fakcie jego
popełnienia
do odpowiednich organów, takich jak prokuratura, rzecznik dyscyplinarny,
rzecznik dyscypliny finansowej i inne.
§ 3
1. Za
naruszenie Kodeksu w sprawach uregulowanych prawem grożą sankcje przewidziane w
aktach normatywnych.
2. Za
naruszenie zasad etycznych dotyczących dobrych obyczajów i stosunków
międzyludzkich nie przewiduje się kar. Dotkliwością dla osoby naruszającej te
zasady powinien być towarzyski brak akceptacji dla nagannych działań i służbowa
reakcja
w postaci rozmowy, ostrzeżenia bądź ustnego upomnienia.
3. Przypadki
szczególnie drastyczne powinny być omówione na naradach kierownictwa Urzędu.
4. Udokumentowane
przypadki uporczywego naruszania zasad etycznych, niepodlegające karze
porządkowej oraz sankcjom karnym, mogą skutkować przeniesieniem na inne
stanowisko, odebraniem pełnomocnictw do wydawania decyzji, nieuwzględnieniem
przy decyzjach o awansie lub podwyżce wynagrodzenia, nagrodach, pomocy przy
podnoszeniu kwalifikacji i innej.