Załącznik Nr 2
do zarządzenia Nr 35/III/OR-07
z dnia 13.03.2007 roku
KODEKS ETYCZNY
PRACOWNIKÓW URZĘDU MIEJKIEGO
W ZĄBKOWICACH ŚLĄSKICH
"Bądź zawsze obiektywny i świadomy
tego, co robisz. Poczuwaj się do odpowiedzialności nie tylko za to,
co było Twoim bezpośrednim udziałem, lecz również za to, na co mogłeś mieć
wpływ"
Janina Filek
Spis
treści
Rozdział I
Preambuła
................................................................................................................. 4
Rozdział II Postanowienia wstępne
......................................................................................... 4
Rozdział III Zasady ogólne
.........................................................................................................
4
Rozdział IV Zasady postępowania przy
wydawaniu decyzji .................................................. 6
Rozdział V
Inne obowiązki pracownika ................................................................................... 7
Rozdział VI Postanowienia końcowe
......................................................................................... 8
KODEKS ETYCZNY
PRACOWNIKÓW URZĘDU MIEJKIEGO W
ZĄBKOWICACH ŚLĄSKICH
I. PREAMBUŁA
Pracownicy
Samorządu Gminnego pełnią służebną rolę w stosunku do mieszkańców Gminy
i obowiązującego prawa, poprzez wykonywanie określonych ustawami zadań
publicznych,
z każdorazowym uwzględnieniem interesów społeczności lokalnej oraz dobra
Rzeczypospolitej Polskiej.
Kodeks
etyczny pracownika samorządowego służy: lepszemu, wiarygodnemu wizerunkowi
urzędu,
wyeliminowaniu sytuacji mogących
powodować możliwość korupcji, przejrzystości
pracy urzędnika i urzędu, poprawie jakości pracy
urzędnika i relacji, występujących między pracownikami oraz między pracownikami
i interesantami, zachowaniu fundamentalnych
zasad etyki, kształtowaniu postaw urzędnika, pozwalających na zwiększenie
szacunku
i podniesienie poziomu zaufania do urzędnika, informacją i pomocą w określeniu
postępowania urzędnika, który często ma do czynienia z sytuacjami etycznie
niejednoznacznymi.
Kodeks
etyczny jest zbiorem nakazów i zakazów opartych na fundamentalnych wartościach:
sprawiedliwości, prawdzie, uczciwości, szacunku, godności i lojalności, których
należy przestrzegać wykonując zawód pracownika samorządowego.
II. POSTANOWIENIA WSTĘPNE
§ 1
Ilekroć
w niniejszym Kodeksie jest mowa o:
1.
Urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Miejski w Ząbkowicach
Śląskich.
2.
Kodeksie - należy przez to rozumieć Kodeks Etyczny pracowników Urzędu
Miejskiego w Ząbkowicach Śląskich
3.
Pracowniku - należy przez to rozumieć pracownika Urzędu Miejskiego
w Ząbkowicach Śląskich posiadającego status pracownika samorządowego,
o którym mowa w art. 1 ustawy z dnia 22 marca 1990 roku o pracownikach
samorządowych (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593 z póź. zm.).
III. ZASADY OGÓLNE
§ 2
1.
Kodeks etyczny obejmuje wszystkich pracowników zatrudnionych w
Urzędzie
i wyznacza zasady ich postępowania.
2.
Kodeks jest potwierdzeniem najwyższych standardów uczciwości i
rzetelności, dobrych intencji i zrozumienia we wzajemnych relacjach oraz
kontaktach
z mieszkańcami Gminy Ząbkowice Śląskie i innymi interesantami Urzędu oraz
oparty jest na fundamentalnych wartościach, takich jak: sprawiedliwość,
praworządność, godność, lojalność.
3.
Każdy pracownik jest osobiście odpowiedzialny za przestrzeganie
Kodeksu. Kierujący jednostkami organizacyjnymi Urzędu będą dbać o zgodność
postępowania podległych pracowników z postanowieniami Kodeksu.
4.
Kodeks ma na celu kształtowanie zaufania do wykonywania funkcji
pracownika samorządowego, dlatego obowiązuje zarówno w miejscu pracy jak i poza
nim.
§ 3
1.
Osoby na stanowiskach kierowniczych mają szczególny obowiązek
okazywania
w słowach i czynach swojego osobistego przywiązania do najwyższych norm
uczciwości i rzetelności.
2.
Przełożeni - jako osoby pełniące funkcję przywódców i doradców,
powinni:
1)
zapewnić właściwe zrozumienie wartości i postanowień Kodeksu
przez pracowników Urzędu,
2)
stwarzać i podtrzymywać klimat otwartych kontaktów, jawności
postępowania, osiągania celów działania oraz wzajemnego szacunku,
3)
podejmować działania dla wykrywania i właściwego potraktowania
zachowań nielicujących z etyką pracownika samorządowego,
4)
być apolityczni - nie demonstrować swoich przekonań
politycznych, a także nie uzależniać od nich swoich decyzji - w tym w zakresie
doboru i awansu kadr.
§ 4
1.
Pracownik jest funkcjonariuszem służby publicznej i przy
realizacji swoich zadań kieruje się obowiązującym prawem, dbałością o środki
publiczne, interesem państwa, wspólnoty samorządowej i obywateli zgodnie z ich
uprawnieniami oraz potrzebami, a w szczególności:
1)
w każdej sytuacji pamięta, że reprezentuje Urząd i dba o jego
dobre imię,
2)
traktuje wszystkich interesantów w sposób równy, uprzejmy,
bezstronny, bez żadnej dyskryminacji i uprzedzeń,
3)
lojalnie i rzetelnie realizuje cele wspólnoty samorządowej bez
względu na przekonania i poglądy polityczne,
4)
przedkłada dobro publiczne nad interesy własne i swojego
środowiska,
5)
chroni powierzony mu majątek i środki publiczne kierując się
racjonalnością wydatków i ograniczaniem zbędnych kosztów.
2.
Pracownik wykonuje swoje obowiązki profesjonalnie, dążąc do
osiągania jak najlepszych rezultatów, w szczególności:
1)
rozpoznaje sprawy w dobrej wierze, wnikliwie, dociekając
wszelkich okoliczności ważących na podejmowanych decyzjach, nie kierując się
emocjami i doraźnymi efektami, lecz rzeczowym i obiektywnym podejściem do
problemu,
2)
nie uchyla się od rozstrzygnięć trudnych i od odpowiedzialności
za podejmowane decyzje, a także potrafi je przekonująco uzasadnić,
3)
nie unika przyznania się do błędu i natychmiastowo naprawia jego
skutki,
4)
rzetelnie informuje zainteresowanych o przysługujących im
prawach, skutkach decyzji oraz wszelkich okolicznościach mogących niekorzystnie
wpływać na ich sytuację,
5)
dotrzymuje terminów przewidzianych prawem oraz własnych
zobowiązań, które przyjął,
6)
ustawicznie podnosi swoją wiedzę i kwalifikacje.
§ 5
1.
Pracownik dokłada wszelkich starań, aby jego działania były
przejrzyste, jawne
i niekolidujące z interesem wspólnoty samorządowej, a w szczególności:
1)
wszystkich uczestników prowadzonych spraw traktuje równo, bez
ulegania naciskom oraz faworyzowania,
2)
traktuje interesantów w sposób partnerski, zapewniając im
poczucie bezpieczeństwa w korzystaniu z usług pracownika w rozwiązywaniu ich
spraw,
3)
nie dopuszcza do podejrzeń o związek między interesem własnym
i publicznym, a także eliminuje wszelkie zachowania mogące narażać jego
i Urząd na opinie o uzyskiwaniu korzyści lub korupcji,
4)
nie podejmuje prac ani zajęć kolidujących z jego obowiązkami
służbowymi,
5)
dba o własną opinię, jako osoby niepowiązanej ze środowiskami
politycznymi, biznesowymi, religijnymi i realizującej ich interesy,
2.
W celu zapewnienia obiektywności podejmowanych decyzji:
1)
udostępnia wszelkie informacje dotyczące wnoszonych spraw i
umożliwia do nich dostęp, o ile jest to zgodne z przepisami prawa,
2)
informuje zainteresowanych na każdym etapie decyzyjnym o toku
spraw oraz umożliwia wnoszenie dodatkowych informacji mających wpływ na ich
rozstrzygnięcie,
3)
konsultuje ze współpracownikami i zwierzchnikami decyzje
wymagające rozstrzygnięć niekonwencjonalnych, trudnych lub budzących
kontrowersje.
3.
Pracownik nie ujawnia informacji poufnych ani nie wykorzystuje
ich dla osiągania korzyści osobistych zarówno w czasie zatrudnienia, jak i po
jego ustaniu.
IV. ZASADY POSTĘPOWANIA
PRZY WYDAWANIU DECYZJI
§ 6
1.
W wykonywaniu swojego uprawnienia do podejmowania decyzji
pracownik nie może przyznawać sobie ani osobom lub grupom z nim związanych bezpośrednich
i pośrednich korzyści osobistych.
2.
Uprawnienie do podejmowania decyzji, powierzone mu mocą
odnośnych przepisów, pracownik wykorzystuje do osiągnięcia określonego celu lub
celów.
3.
Pracownik podejmując decyzje działa zgodnie z zasadą
praworządności, stosuje uregulowania i procedury określone prawem oraz dba, by
posiadały podstawę prawną.
4.
Przy podejmowaniu decyzji pracownik zapewnia współmierność
podjętych działań do obranego celu, w szczególności zaś unika ograniczania
uprawnień obywatela lub nakładania na niego obciążeń nieadekwatnych do
osiąganego celu.
5.
W toku podejmowania decyzji pracownik zwraca uwagę na stosowne
wyważenie spraw osób prywatnych i ogólnego interesu publicznego.
6.
Podejmując decyzje pracownik uwzględnia wszystkie istotne
czynniki i przypisuje każdemu z nich określone znaczenie, natomiast pomija inne
okoliczności, które nie należą do wnoszonej sprawy.
7.
Pracownik działa bezstronnie i niezależnie powstrzymując się od
wszelkich arbitralnych działań mogących mieć negatywny wpływ na sytuację
pojedynczych osób.
8.
Pracownik nie uczestniczy w podejmowaniu decyzji, w której on
lub bliski członek rodziny miałby jakikolwiek interes.
§ 7
1.
Pracownik zapewnia kierowanie spraw wnoszonych do Urzędu do
właściwych jednostek organizacyjnych lub innych współpracowników zgodnie z ich
kompetencjami, nawet wówczas, kiedy obywatel lub instytucja złożyła je u niego
niewłaściwie.
2.
Pracownik udziela odpowiedzi w terminach określonych prawem.
Potwierdza również, na żądanie wnoszącego sprawę, jej wpływ.
§ 8
1.
Każdą decyzję pracownik uzasadnia, podając powody
rozstrzygnięcia opierając się na faktach i podstawie prawnej.
2.
Pracownik odstępuje od wydania decyzji, które opierałyby się na
niewystarczających i niepewnych podstawach prawnych, żądając dalszych
argumentów pomagających w prawidłowym rozstrzygnięciu.
3.
Decyzje i uzasadnienia są przygotowywane przez pracownika w
sposób jednoznaczny oraz są napisane zrozumiałym językiem.
4.
Pracownik podaje informację o możliwościach odwoławczych, w
szczególności zaś terminy i organy, do których należy odwołania wnosić, a także
o możliwościach wszczęcia postępowań sądowych lub złożenia zażalenia do
rzecznika praw obywatelskich.
5.
Pracownik przekazuje decyzje zainteresowanej osobie lub
instytucji na piśmie natychmiast po jej podjęciu, a także powiadamia o nich -
zgodnie z prawem - inne strony, jednakże po uprzednim lub równoczesnym
powiadomieniu wnoszącego sprawę.
V. INNE OBOWIĄZKI PRACOWNIKA
§ 9
1.
Pracownik pomaga obywatelom w uzyskaniu interesujących ich
informacji, a
w przypadkach określonych odrębnymi przepisami dotyczącymi poufności, informuje
o przyczynach odmowy.
2.
Pracownik umożliwia dostęp do publicznych dokumentów zgodnie
z obowiązującym prawem.
§ 10
1.
Pracownik zgłasza swoje wątpliwości dotyczące celowości lub
legalności podejmowanych w Urzędzie decyzji swojemu bezpośredniemu
przełożonemu, a przy braku reakcji bądź też stwierdzeniu niewłaściwego
zainteresowania się przez niego sprawą, wyższym przełożonym.
2.
Pracownik ujawnia wszelkie próby marnotrawstwa, defraudacji
środków publicznych, nadużywania władzy lub korupcji i zgłasza je swoim
przełożonym.
3.
Pracownik dba o dobre stosunki międzyludzkie we własnym
otoczeniu, aktywnie uczestniczy w ich kształtowaniu, zapobieganiu konfliktom
oraz tworzeniu właściwej atmosfery pracy.
4.
W kontaktach z interesantami oraz współpracownikami pracownik
przestrzega zasad dobrego wychowania i daje świadectwo wysokiej kultury
osobistej.
VI. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 11
1.
Niniejszy Kodeks jest dokumentem urzędowym Urzędu Miejskiego
w Ząbkowicach Śląskich i zostanie opublikowany na stronach internetowych
Urzędu.
2.
Każdy nowo przyjmowany pracownik zapoznawany jest z Kodeksem
przez przełożonego oraz zobowiązany jest do jego akceptacji i przestrzegania.
3.
Za nieprzestrzeganie postanowień Kodeksu pracownicy ponoszą
odpowiedzialność porządkową, dyscyplinarną, a w uzasadnionych przypadkach
karną.
Kodeks będzie poddawany okresowym ocenom i
dyskusji wewnętrznej - nie rzadziej niż raz na dwa lata - a wypracowane wnioski
wykorzystane będą do jego doskonalenia oraz podnoszenia standardu usług
świadczonych przez Urząd.