Załącznik Nr 2
do zarządzenia Nr
35/III/OR-07
Burmistrza Ząbkowic Śląskich
z dnia 13.03.2007 roku
 

 

 

 

 

 

 

 

 

KODEKS ETYCZNY

PRACOWNIKÓW URZĘDU MIEJKIEGO
W ZĄBKOWICACH ŚLĄSKICH

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

"Bądź zawsze obiektywny i świadomy tego, co robisz. Poczuwaj się do odpowiedzialności nie tylko za to,
co było Twoim bezpośrednim udziałem, lecz również za to, na co mogłeś mieć wpływ"

 

 Janina Filek

 

Spis treści

 

 

Rozdział I   Preambuła ................................................................................................................. 4

Rozdział II   Postanowienia wstępne ......................................................................................... 4

Rozdział III Zasady ogólne ......................................................................................................... 4

Rozdział IV Zasady postępowania przy wydawaniu decyzji .................................................. 6

Rozdział V  Inne obowiązki pracownika ................................................................................... 7

Rozdział VI Postanowienia końcowe ......................................................................................... 8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KODEKS ETYCZNY
PRACOWNIKÓW URZĘDU MIEJKIEGO W ZĄBKOWICACH ŚLĄSKICH

 

I. PREAMBUŁA

Pracownicy Samorządu Gminnego pełnią służebną rolę w stosunku do mieszkańców Gminy
i obowiązującego prawa, poprzez wykonywanie określonych ustawami zadań publicznych,
z każdorazowym uwzględnieniem interesów społeczności lokalnej oraz dobra Rzeczypospolitej Polskiej.

Kodeks etyczny pracownika samorządowego służy: lepszemu, wiarygodnemu wizerunkowi urzędu, wyeliminowaniu sytuacji mogących powodować możliwość korupcji, przejrzystości pracy urzędnika i urzędu, poprawie jakości pracy urzędnika i relacji, występujących między pracownikami oraz między pracownikami i interesantami, zachowaniu fundamentalnych zasad etyki, kształtowaniu postaw urzędnika, pozwalających na zwiększenie szacunku
i podniesienie poziomu zaufania do urzędnika, informacją i pomocą w określeniu postępowania urzędnika, który często ma do czynienia z sytuacjami etycznie niejednoznacznymi.

 

 

Kodeks etyczny jest zbiorem nakazów i zakazów opartych na fundamentalnych wartościach: sprawiedliwości, prawdzie, uczciwości, szacunku, godności i lojalności, których należy przestrzegać wykonując zawód pracownika samorządowego.

 

II. POSTANOWIENIA WSTĘPNE

§ 1

Ilekroć w niniejszym Kodeksie jest mowa o:

1.      Urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Miejski w Ząbkowicach Śląskich.

2.      Kodeksie - należy przez to rozumieć Kodeks Etyczny pracowników Urzędu Miejskiego w Ząbkowicach Śląskich

3.      Pracowniku - należy przez to rozumieć pracownika Urzędu Miejskiego
w Ząbkowicach Śląskich posiadającego status pracownika samorządowego,
o którym mowa w art. 1 ustawy z dnia 22 marca 1990 roku o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593 z póź. zm.).

 

III. ZASADY OGÓLNE

§ 2

1.      Kodeks etyczny obejmuje wszystkich pracowników zatrudnionych w Urzędzie
i wyznacza zasady ich postępowania.

2.      Kodeks jest potwierdzeniem najwyższych standardów uczciwości i rzetelności, dobrych intencji i zrozumienia we wzajemnych relacjach oraz kontaktach
z mieszkańcami Gminy Ząbkowice Śląskie i innymi interesantami Urzędu oraz oparty jest na fundamentalnych wartościach, takich jak: sprawiedliwość, praworządność, godność, lojalność.

3.      Każdy pracownik jest osobiście odpowiedzialny za przestrzeganie Kodeksu. Kierujący jednostkami organizacyjnymi Urzędu będą dbać o zgodność postępowania podległych pracowników z postanowieniami Kodeksu.

4.      Kodeks ma na celu kształtowanie zaufania do wykonywania funkcji pracownika samorządowego, dlatego obowiązuje zarówno w miejscu pracy jak i poza nim.

§ 3

1.      Osoby na stanowiskach kierowniczych mają szczególny obowiązek okazywania
w słowach i czynach swojego osobistego przywiązania do najwyższych norm uczciwości i rzetelności.

2.      Przełożeni - jako osoby pełniące funkcję przywódców i doradców, powinni:

1)      zapewnić właściwe zrozumienie wartości i postanowień Kodeksu przez pracowników Urzędu,

2)      stwarzać i podtrzymywać klimat otwartych kontaktów, jawności postępowania, osiągania celów działania oraz wzajemnego szacunku,

3)      podejmować działania dla wykrywania i właściwego potraktowania zachowań nielicujących z etyką pracownika samorządowego,

4)      być apolityczni - nie demonstrować swoich przekonań politycznych, a także nie uzależniać od nich swoich decyzji - w tym w zakresie doboru i awansu kadr.

 § 4

1.      Pracownik jest funkcjonariuszem służby publicznej i przy realizacji swoich zadań kieruje się obowiązującym prawem, dbałością o środki publiczne, interesem państwa, wspólnoty samorządowej i obywateli zgodnie z ich uprawnieniami oraz potrzebami, a w szczególności:

1)      w każdej sytuacji pamięta, że reprezentuje Urząd i dba o jego dobre imię,

2)      traktuje wszystkich interesantów w sposób równy, uprzejmy, bezstronny, bez żadnej dyskryminacji i uprzedzeń,

3)      lojalnie i rzetelnie realizuje cele wspólnoty samorządowej bez względu na przekonania i poglądy polityczne,

4)      przedkłada dobro publiczne nad interesy własne i swojego środowiska,

5)      chroni powierzony mu majątek i środki publiczne kierując się racjonalnością wydatków i ograniczaniem zbędnych kosztów.

2.      Pracownik wykonuje swoje obowiązki profesjonalnie, dążąc do osiągania jak najlepszych rezultatów,  w szczególności:

1)      rozpoznaje sprawy w dobrej wierze, wnikliwie, dociekając wszelkich okoliczności ważących na podejmowanych decyzjach, nie kierując się emocjami i doraźnymi efektami, lecz rzeczowym i obiektywnym podejściem do problemu,

2)      nie uchyla się od rozstrzygnięć trudnych i od odpowiedzialności
za podejmowane decyzje, a także potrafi je przekonująco uzasadnić,

3)      nie unika przyznania się do błędu i natychmiastowo naprawia jego skutki,

4)      rzetelnie informuje zainteresowanych o przysługujących im prawach, skutkach decyzji oraz wszelkich okolicznościach mogących niekorzystnie wpływać na ich sytuację,

5)      dotrzymuje terminów przewidzianych prawem oraz własnych zobowiązań, które przyjął,

6)      ustawicznie podnosi swoją wiedzę i kwalifikacje.

§ 5

1.      Pracownik dokłada wszelkich starań, aby jego działania były przejrzyste, jawne
i niekolidujące z interesem wspólnoty samorządowej, a w szczególności:

1)      wszystkich uczestników prowadzonych spraw traktuje równo, bez ulegania naciskom oraz faworyzowania,

2)      traktuje interesantów w sposób partnerski, zapewniając im poczucie bezpieczeństwa w korzystaniu z usług pracownika w rozwiązywaniu ich spraw,

3)      nie dopuszcza do podejrzeń o związek między interesem własnym
i publicznym, a także eliminuje wszelkie zachowania mogące narażać jego
i Urząd na opinie o uzyskiwaniu korzyści lub korupcji,

4)      nie podejmuje prac ani zajęć kolidujących z jego obowiązkami służbowymi,

5)      dba o własną opinię, jako osoby niepowiązanej ze środowiskami politycznymi, biznesowymi, religijnymi i realizującej ich interesy,

2.      W celu zapewnienia obiektywności podejmowanych decyzji:

1)      udostępnia wszelkie informacje dotyczące wnoszonych spraw i umożliwia do nich dostęp, o ile jest to zgodne z przepisami prawa,

2)      informuje zainteresowanych na każdym etapie decyzyjnym o toku spraw oraz umożliwia wnoszenie dodatkowych informacji mających wpływ na ich rozstrzygnięcie,

3)      konsultuje ze współpracownikami i zwierzchnikami decyzje wymagające rozstrzygnięć niekonwencjonalnych, trudnych lub budzących kontrowersje.

3.      Pracownik nie ujawnia informacji poufnych ani nie wykorzystuje ich dla osiągania korzyści osobistych zarówno w czasie zatrudnienia, jak i po jego ustaniu.

 

IV. ZASADY POSTĘPOWANIA
PRZY WYDAWANIU DECYZJI

§ 6

1.      W wykonywaniu swojego uprawnienia do podejmowania decyzji pracownik nie może przyznawać sobie ani osobom lub grupom z nim związanych bezpośrednich i pośrednich korzyści osobistych.

2.      Uprawnienie do podejmowania decyzji, powierzone mu mocą odnośnych przepisów, pracownik wykorzystuje do osiągnięcia określonego celu lub celów.

3.      Pracownik podejmując decyzje działa zgodnie z zasadą praworządności, stosuje uregulowania i procedury określone prawem oraz dba, by posiadały podstawę prawną.

4.      Przy podejmowaniu decyzji pracownik zapewnia współmierność podjętych działań do obranego celu, w szczególności zaś unika ograniczania uprawnień obywatela lub nakładania na niego obciążeń nieadekwatnych do osiąganego celu.

5.      W toku podejmowania decyzji pracownik zwraca uwagę na stosowne wyważenie spraw osób prywatnych i ogólnego interesu publicznego.

6.      Podejmując decyzje pracownik uwzględnia wszystkie istotne czynniki i przypisuje każdemu z nich określone znaczenie, natomiast pomija inne okoliczności, które nie należą do wnoszonej sprawy.

7.      Pracownik działa bezstronnie i niezależnie powstrzymując się od wszelkich arbitralnych działań mogących mieć negatywny wpływ na sytuację pojedynczych osób.

8.      Pracownik nie uczestniczy w podejmowaniu decyzji, w której on lub bliski członek rodziny miałby jakikolwiek interes.

§ 7

1.      Pracownik zapewnia kierowanie spraw wnoszonych do Urzędu do właściwych jednostek organizacyjnych lub innych współpracowników zgodnie z ich kompetencjami, nawet wówczas, kiedy obywatel lub instytucja złożyła je u niego niewłaściwie.

2.      Pracownik udziela odpowiedzi w terminach określonych prawem. Potwierdza również, na żądanie wnoszącego sprawę, jej wpływ.

§ 8

1.      Każdą decyzję pracownik uzasadnia, podając powody rozstrzygnięcia opierając się na faktach i podstawie prawnej.

2.      Pracownik odstępuje od wydania decyzji, które opierałyby się na niewystarczających i niepewnych podstawach prawnych, żądając dalszych argumentów pomagających w prawidłowym rozstrzygnięciu.

3.      Decyzje i uzasadnienia są przygotowywane przez pracownika w sposób jednoznaczny oraz są napisane zrozumiałym językiem.

4.      Pracownik podaje informację o możliwościach odwoławczych, w szczególności zaś terminy i organy, do których należy odwołania wnosić, a także
o możliwościach wszczęcia postępowań sądowych lub złożenia zażalenia do rzecznika praw obywatelskich.

5.      Pracownik przekazuje decyzje zainteresowanej osobie lub instytucji na piśmie natychmiast po jej podjęciu, a także powiadamia o nich - zgodnie z prawem - inne strony, jednakże po uprzednim lub równoczesnym powiadomieniu wnoszącego sprawę.

 

V. INNE OBOWIĄZKI PRACOWNIKA

§ 9

1.      Pracownik pomaga obywatelom w uzyskaniu interesujących ich informacji, a
w przypadkach określonych odrębnymi przepisami dotyczącymi poufności, informuje o przyczynach odmowy.

2.      Pracownik umożliwia dostęp do publicznych dokumentów zgodnie
z obowiązującym prawem.

 

§ 10

1.      Pracownik zgłasza swoje wątpliwości dotyczące celowości lub legalności podejmowanych w Urzędzie decyzji swojemu bezpośredniemu przełożonemu, a przy braku reakcji bądź też stwierdzeniu niewłaściwego zainteresowania się przez niego sprawą, wyższym przełożonym.

2.      Pracownik ujawnia wszelkie próby marnotrawstwa, defraudacji środków publicznych, nadużywania władzy lub korupcji i zgłasza je swoim przełożonym.

3.      Pracownik dba o dobre stosunki międzyludzkie we własnym otoczeniu, aktywnie uczestniczy w ich kształtowaniu, zapobieganiu konfliktom oraz tworzeniu właściwej atmosfery pracy.

4.      W kontaktach z interesantami oraz współpracownikami pracownik przestrzega zasad dobrego wychowania i daje świadectwo wysokiej kultury osobistej.

 

VI. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 11

1.      Niniejszy Kodeks jest dokumentem urzędowym Urzędu Miejskiego
w Ząbkowicach Śląskich i zostanie opublikowany na stronach internetowych Urzędu.

2.      Każdy nowo przyjmowany pracownik zapoznawany jest z Kodeksem przez przełożonego oraz zobowiązany jest do jego akceptacji i przestrzegania.

3.      Za nieprzestrzeganie postanowień Kodeksu pracownicy ponoszą odpowiedzialność porządkową, dyscyplinarną, a w uzasadnionych przypadkach karną.

Kodeks będzie poddawany okresowym ocenom i dyskusji wewnętrznej - nie rzadziej niż raz na dwa lata - a wypracowane wnioski wykorzystane będą do jego doskonalenia oraz podnoszenia standardu usług świadczonych przez Urząd.